„Konkurencija yra geras dalykas“, – pristatydamas projektą, kalbėjo P.Gražulis. „Tvarkos ir teisingumo“ frakcijos seniūno kartu su S.Brundza pateikto projekto esmė – leisti techninę apžiūrą atlikti bet kuriam automobilių servisui. Žinoma, jie turėtų atitikti valstybės nustatytus reikalavimus ir būtų kontroliuojami.
Seimo nariai argumentuoja, kad dabartinė tvarka yra nepatogi vairuotojams, kuriems kartais tenka laukti eilėse, o ir techninę apžiūrą atliekančių vietų skaičius – nedidelis. Pavyzdžiui, Vilniuje techninės apžiūros stočių – vos trys.
Siūlymai kartojasi
„Didesnis kiekis tokių servisų būtų patogesnis vairuotojams – kiekvieną dieną prie TA apžiūros centrų yra eilės, jų yra per mažai. Tie patys techninių apžiūrų centrai – pakankamai uždara sistema, kuri neįsileidžia kitų įmonių, galinčių atlikti techninę apžiūrą. Tai jau įsisenėjusi problema, apie tai bangomis kalbama nuo 2007-ųjų“, – sakė S.Brundza.
Projektą pristatę politikai rėmėsi kitų šalių patirtimi ir lozungais, kad konkurencija šioje rinkoje turi egzistuoti, tačiau nenorėjo prisiminti priežasčių, kodėl ankstesni bandymai techninę apžiūrą leisti atlikti bet kam baigėsi nesėkmingai.
Viena priežasčių – pagrindinis eismo saugumą Lietuvoje nusakantis Saugaus eismo automobilių keliais įsakymas. 4 šio įstatymo straipsnis teigia, kad „eismo dalyvių sveikatos ir gyvybės užtikrinimas svarbiau negu ūkinės veiklos ekonominiai rezultatai“, o to paties įstatymo 6 straipsnis nustato, „kad eismo saugumas užtikrinamas reguliuojant ir kontroliuojant juridinių ir fizinių asmenų veiklą eismo saugumo užtikrinimo srityje“.
Kitas aspektas – techninės apžiūros centrai dabar steigiami ir nuošaliose vietovėse. Lietuvos įstatymais nustatyta, kad TA stočių tinklo tankis būtų gana didelis, kad žmogui iš bet kurio provincijos užkampio į patikrą nereikėtų važiuoti toliau nei 30 kilometrų. Todėl Lietuvoje TA stotys veikia netgi tokiose vietose, kur per dieną atvykstančius automobilius galima suskaičiuoti ant pirštų, rašo žurnalas „Transportas“.
Tokius „taškus“ išlaikyti nuostolinga, tad jie gyvuoja tik gaudami dotacijas iš didesniuose miestuose veikiančių TA centrų. Šioje srityje leidus veikti nereguliuojamai konkurencijai, TA centrai iš mažesnių miestų išnyktų ir provincijos gyventojams atlikti techninės apžiūros tektų važiuoti į didmiesčius.
Jūs nuvažiuokit į techninės apžiūros stotį Avižieniuose, Vilniuje – nėra ten eilių, o užsirašyti galima iš anksto. Nuo seno visi Vilniuje važiuoja į Lentvario g., tai ten ir eilės yra.
Praėjusių metų pradžioje analogišką siūlymą gavęs Seimo Ekonomikos komitetas daugiausia rėmėsi šiais dviem argumentais, atsakydamas, kodėl siūloma sistema nebūtų teisinga Lietuvoje.
Be viso to, sunku būtų užtikrinti techninės apžiūros kriterijus – tai leidus daryti daugeliui įmonių, turbūt padidėtų korupcijos tikimybė.
Eilių galima išvengti
Techninę apžiūrą šiandien Lietuvoje atlieka 10 įmonių, kurios anksčiau laimėjo Susisiekimo ministerijos skelbtame konkurse. Iš viso šalyje yra 68 vietos, kuriose galima atlikti techninę apžiūrą, o jose – apie 300 patikros linijų.
S.Brundzos teigimu, šalyje yra ne viena įmonė, turinti ne prastesnę įrangą nei esanti TA centruose, ir vienintelis trukdis, neleidžiantis joms atlikti šios funkcijos, – įstatymų numatyti barjerai. Daug tokių įmonių – naujų automobilių atstovybės, kurios turi įrangą, tinkamą ir TA centrams.
Lietuvos techninės apžiūros centrų asociacijos „Transeksta“ vadovas Gintautas Šlėderis neslėpė abejonių atstovybių galimybės kompetentingai atlikti techninę apžiūrą ir teigė, kad įstatymu numatyta, jog apžiūrą atlikti gali tik įmonė, neužsiimanti jokia kita veikla. Automobilių gamintojų atstovybės ne tik parduoda, bet dar ir remontuoja transporto priemones, tad jos tokių normų neatitiktų.
Kalbėdamas apie dideles eiles prie TA stočių, asociacijos vadovas neslėpė, kad žmonės eina praintais keliais ir nesidomi naujovėmis. „Jūs nuvažiuokit į techninės apžiūros stotį Avižieniuose, Vilniuje – nėra ten eilių, o užsirašyti galima iš anksto. Nuo seno visi Vilniuje važiuoja į Lentvario g., tai ten ir eilės yra“, – kalbėjo G.Šlėderis.