Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Siūlomas „nulio promilių“ projektas: daugiau trūkumų ar privalumų?

Po savaitgalio avarijos, kai girtas „CityBee“ vairuotojas mirtinai sužalojo kitu automobiliu važiavusią merginą, politikai puolė diskutuoti apie privalomus alkoblokus nuomojamuose automobiliuose ir apie nulio promilių normatyvą visiems eismo dalyviams.
Vairavimas išgėrus
Vairavimas išgėrus / 123rf nuotr.

Tačiau politikų toks darbas – politikuoti, siūlyti pačias įvairiausias idėjas. Jei „valstiečių“ lyderis Ramūnas Karbauskis pirmadienį vėl prabilo apie nulio promilių reikalavimą, tai liberalas Gintaras Vaičekauskas ketvirtadienį planavo pateikti siūlymą didinti leistiną ribą iki 0,5 promilės. Bet galiausiai persigalvojo.

TAIP PAT SKAITYKITE: 0,5 promilės projektas. Kas blogiau: girtas vairuotojas ar dar girtesnis?

O ką apie šią problemą mano profesionalai? Juk šiuo metu nulio promilių norma galioja motociklų, triračių, keturračių, sunkiasvorių, keleivinių transporto priemonių, taksi ir pradedantiems vairuotojams. Ar yra prasmė šį reikalavimą taikyti visiems vairuotojams?

Premjeras ir buvęs policijos generalinis komisaras S.Skvernelis: 0,4 promilių riba yra optimali

Luko Balandžio / 15min nuotr./Saulius Skvernelis
Luko Balandžio / 15min nuotr./Saulius Skvernelis

Buvęs Vidaus reikalų ministras ir policijos generalinis komisaras, 2016 m. dar būdamas pretendentu į premjerus, siūlė 0,4 promilių ribą mažinti iki 0,2, bet ne iki 0. Argumentas paprastas – ginčai dėl alkoholio matuoklio parodymų, kurių itin padažnėtų ribą sumažinus iki 0,0. Tačiau šį antradienį LRT radijui S.Skvernelis (dabar jau kaip premjeras) tvirtino, kad peržiūrėjus eismo įvykių, kuriuose nukenčia žmonės, statistiką, atvejai, kuomet vairuotojai nežymiai viršija nulio promilių ribą, „nesudaro reikšmingos įtakos“.

Atvejai, kuomet vairuotojai nežymiai viršija nulio promilių ribą, „nesudaro reikšmingos įtakos“.

„Ta riba, 0,4 promilės šiai dienai, man atrodo, yra optimali, juo labiau kad didesnį pavojų keliančio transporto vairuotojams yra dar mažesnė riba – tai tie patys autobusai, komercinis, krovininis transportas, jauni, nepatyrę vairuotojai. Nemanau, kad tai kardinaliai pakeis situaciją, bet diskusijos visą laiką yra galimos“, – sakė jis.

Vairavimo instruktorius: reikia mažinti toleranciją geriantiems

Vairavimo mokyklos „Amplius“ vadovas Artūras Pakėnas sutinka su leistinos normos vairuotojams mažinimu, tačiau pabrėžia kitą argumentą – požiūrį.

„Aš būčiau už tolerancijos mažinimą, tačiau pokalbiai apie nulį yra beprasmiai. Man šioje vietoje kliūna tai, kad leidimas „įpūsti“ 0,4 iš principo sako: „Prie vairo gerti galima, bet nedaug“. O kiek tas nedaug? Tada prasideda išvedžiojimai. Žmonių suvokimas yra skirtingas – vieni sako, kad bokalą gali išgerti, kiti – du, treti – tik taurę vyno. Vienas storesnis, kitas sveria daugiau. Gandų gandai“, – apibendrino specialistas.

TAIP PAT SKAITYKITE: Ar galima tikėti vairuotojais, kurie tvirtina, kad „niekad neapgirsta“?

Jo manymu, optimali alkoholio koncentracijos kraujyje riba būtų 0,1. Tuomet žmogus suprastų, kad alkoholio vartoti prie vairo negalima, tačiau išliktų galimybė paklaidai dėl vaistų, naminės giros ir kitų produktų, kurie turi alkoholio. Tačiau bokalas alaus priverstų atidėti vairavimą bent kelioms valandoms.

„Visais laikais buvo girtuoklių prie vairo, jų bus ir ateityje. Tačiau pats principas yra požiūris. Jeigu prie vairo gerti galima, iš čia atsiranda ir žmonės su promile ar dviem. Jeigu visiems būtų aišku, kad prie vairo gerti negalima, kad tai – nusikaltimas, ir žmonių su daugiau nei promile sumažėtų. Tačiau tai – tik mano nuomonė“, – pabrėžė specialistas.

Luko Balandžio / 15min nuotr./15min studijoje — saugaus eismo ekspertai Artūras Pakėnas ir Darius Grinbergas
Luko Balandžio / 15min nuotr./15min studijoje — saugaus eismo ekspertai Artūras Pakėnas ir Darius Grinbergas

„Lexus“ efektyvaus vairavimo programos instruktorius Darius Grinbergas pastebi, kad po visų rezonansinių avarijų, kuriose sudalyvavo girtas vairuotojas, kyla diskusijos dėl nulio promilių taisyklės pritaikymo. Po to jos po truputį nurimsta ir taip iki kito karto.

„Manau, kad gali būti 0 ar 0,2 ar 0,4, bet nuo girtų avarijų tai neapsaugos. Efektyvus švietimas, bausmės neišvengiamumas, adekvatus bausmės dydis yra tik kelios iš priemonių. Jei įkliuvo įmonės savininkas, skirkime 20 proc. nuo įmonės apyvartos baudą ir dar 20 parų areštinėje. Tokios nesėkmės istorijos priverstų susimastyti vieną visuomenės sluoksnį, kitokios – kitą. Policija, bent jau Vilniuje, vykdo daug reidų, gaudo ir pagauna girtuoklius, taigi, teoriškai vairuotojai turintys smegenų turėtų nesėsti prie vairo išgėrę, bet kažkodėl sėda.

Šioje lygtyje labai daug nežinomųjų man, bet esu tikras, kad specialistai, dirbantys eismo saugumo srityje galėtų ir turėtų atsakyti, kokios priemonės padėtų išnaikinti girtus prie vairo. O jei nesugeba to padaryti, tuomet reikėtų įdarbinti tuos, kurie sugeba“, – nevyniojo žodžių į vatą Darius Grinbergas.

Darius Jonušis: tikslas – prisibelsti į žmogaus sąmonę

Luko Balandžio / 15min nuotr./Darius Jonušis
Luko Balandžio / 15min nuotr./Darius Jonušis

Buvęs lenktynininkas, „Aurum 1006 km“ lenktynių organizatorius Darius Jonušis tikina, kad nulio promilių projektas turi daugiau privalumų, negu trūkumų, nes padėtų prisibelsti į žmogaus sąmonę.

D.Jonušio nuomone, laikantis idealistinio požiūrio, normalioje šalyje su sąmoningais vairuotojais nulio promilių tvarkos nereikėtų – juk kokioje Italijoje ar Prancūzijoje įprasta prie pietų stalo išgerti taurę vyno.

„Tačiau Lietuvoje tokia logika, kaip daugelyje užsienio šalių, kuriose taurė vyno yra įprastas dalykas, neveikia – skiriasi intelektas. Todėl automobilius vairuoja prigėrę iki 2-3 promilių. Man tai yra nesuprantama, kosmosas“, – sako D.Jonušis.

Todėl nulio promilių riba daugeliui civilizuotų vairuotojų nebūtų problema, nes jie juk nevairuoja išgėrę. Ši tvarka taip pat nelabai paveiktų ir tuos, kurie prisigeria iki žemės graibymo, nes jų intelektas kitoks. Tačiau bent laikinai įvesti tokį apribojimą būtų tikslinga – kad visuomenė pamatytų šios problemos mastus ir keistų mastymą. Kad patirtų lengvą sukrėtimą.

Bent laikinai įvesti tokį apribojimą būtų tikslinga – kad visuomenė pamatytų šios problemos mastus ir keistų mastymą.

Vežiojasi alkotesterį

Buvęs lenktynininkas savo automobilyje nuolat vežiojasi alkoholio matuoklį. Tam, kad galėtų atkalbėti bičiulius, vartojusius „nedaug“ alkoholio.

„Apsvaigimas nuo alkoholio dažnai yra nejuntamas dalykas. Todėl dažnai bičiuliams ar kolegoms po renginio pasiūlau papūsti. Kad objektyviai įvertintų situaciją. Po to jie dažniausiai kviečiasi taksi“, – apibendrino D.Jonušis.

Buvusio lenktynininko nuomone, nulio promilių projektas yra daug mažesnė blogybė nei dabar galiojanti prekybos alkoholiu tvarka, kai savaitgalį vakarais negalima nusipirkti alaus. Nes tokios taisyklės sukelia daug nepatogumų ir tai sąmoningai visuomenės daliai, kuri suvokia, kad alkoholis ir vairavimas nesuderinami dalykai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos