Skundų – galybė
Pavasaris Vilniaus rajone nemažai daliai žmonių ne toks mielas, kaip galėtų būti, kadangi jų kasdieniais kelionės į mokyklas, darželius vežant vaikus, vykstant į darbus ar su kitais reikalais tapo tikra kankyne.
15min jau ne kartą rašė apie žmonių iš skirtingų Vilniaus rajono vietovių skundus.
Unėniškių, Radivoniškių ir Voskonių kaimų Nemenčinės seniūnijoje gyventojai prieš kelias savaites pasakojo, kad ne kiekvienas rizikuoja važiuoti iš namų, nes gali tiesiog įklimpti. Sunkiai kelią į jų kaimus įveikia ir mokyklinis autobusiukas ar šiukšliavežiai.
Gyventojai pirštu baksnoja į jų kelią sugadinusius miškininkus ir netinkamai remontavusią savivaldybę, tačiau jau sako nebeturintys kam ir pasiskųsti.
Plačiau skaitykite čia: Neišvažiuojami keliai Vilniaus pašonėje: pavasaris gąsdina, o skųstis nėra kam.
Prieš antrąjį merų rinkimų turą tuo, kad negalės net balsuoti nuvykti, skundėsi ir Dūkštų seniūnijos Tintiniškių kaimo gyventojai. Jie teigė, kad Tintiniškių gatvė yra vienintelis jų išvažiavimas, o jis buvo pavirtęs į molyną, automobiliai negalėjo pravažiuoti.
Seniūnija buvo pažadėjusi rinkimų sekmadienio rytą ten nusiųsti greiderį, ką ir padarė.
Plačiau skaitykite čia: Nori balsuoti rinkimuose, bet negali išvažiuoti iš namų: Vilniaus rajone – nepravažiuojamas kelias.
Kaltina miškininkus
Tačiau šios kelios išviešintos problemos sukėlė tikrą skundų laviną. Per kelias dienas 15min redakcija sulaukė gyventojų pranešimų apie neišvažiuojamus kelius iš Vilniaus rajono Lindiniškių, Užudvarionių, Šepečių, Zujūnų, Dukelių, Mariniškių kaimų, „Eglės“, „Gegužinės“ sodų bendrijų.
Ir tai turbūt tikrai ne visi keliai šiame prie sostinės esančiame rajone, kur žmonių gyvena gausiai, o važiavimo sąlygos sunkios.
15min skaitytoja Fausta pasidalijo keliomis nuotraukomis iš Avižienių seniūnijoje esančio Lindiniškių kaimo, Vijoklių gatvės.
„Baisios būklės Vilniaus rajono, Lindiniškių k. Vijoklių gatvė. Taip pat baisus kelias ir Užudvarionyse, važiuojant nuo Bukiškio. Kaip Vilniaus rajono savivaldybė rūpinasi keliais. O feisbuke dalijasi, kad tvarko kelius po žiemos. Prie kelio baisios būklės prisidėjo ir miškavežiai, tačiau jie savo kaltės nemato“, – piktinosi moteris.
Jai antrino ir čia gyvenantis Robertas, kurio teigimu, taip prieš kelerius metus čia jau buvo, tuomet bendruomenė pati ėmėsi remontuoti kelią. Bet dabar jau rankos svyra.
„2016 m. pavasarį miškininkai vežė medieną iš Riešės miško per Vijoklių g., Lindiniškių km. Kelias buvo taip sumaitotas, kad tekdavo mašiną gatvės pradžioje palikti ir eiti iki namų pėsčiomis. Tais pačiai metais su kaimynais savo lėšomis kelią susitvarkėme – 20 mašinų stambios skaldos atvežėm. Seniūnijos greideris formavo kelią pusantros dienos. Buvo puikus keliukas. Palydavo, šlapia, bet visi galėjo pravažiuoti be problemų.
Šiais metais vėl miškininkai nutarė vežti rąstus kaip tik tuo metu, kai įšalas jau iš kelio traukėsi. Kelias buvo permirkęs ir 40 tonų sveriantys miškavežiai sugadino 2016 m. suformuotą kelio pagrindą. Jei būtų vežę, kol dar buvo šalčiai arba po to, kai kelias būtų jau išdžiūvęs, keliui žalos nebūtų“, – kalbėjo Robertas.
Jo teigimu, šių metų kovą miškavežiai sumaitojo Vijoklių gatvę taip, kad ji tapo nepravažiuojama: „Mūsų supiltas kelio pagrindas buvo įspaustas gilyn, o į paviršių iškilo molis. Žmonės nebegalėjo pravažiuoti. Galiausiai, savo lėšom blogiausias vietas užlopėm, bet vos palijus, molis praskysta ir kelias tampa bala.
Parašiau raštą Vilniaus rajono savivaldybei – užregistravo, kreipiausi į miškų urėdiją, seniūniją. Buvom susitikę su urėdijos atstovais, buvo seniūnijos atstovas. Urėdijos atstovai teigia, kad jie čia nieko dėti. Čia esą kitos mašinos sugadino kelią.
Gal kažkiek žvyriuko ir papiltų, o kelią reikia iš esmės atstatyti... Ši gatvė priklauso savivaldybei, bet kelią sugadino miškininkai. Jie turėtų atstatyti, bet, regis, bus kaip ir 2016 m. Papils truputį smulkaus žvyriuko su smėliu vienoje vietoje ir pasakys, kad sutvarkė. O kai tik palis, mes vės purve sėdėsime ir mašinas laužysime.“
Teigia vežę tik tris dienas
Valstybinė miškų urėdija (VMU) tvirtina, kad medienos išvežimo darbai „vieninteliu keliu per Vijoklių g. buvo vykdomi vasario 28 d., kelios mašinos pravažiavo kovo pradžioje ir paskutinė (vienintelė) kovo 15 d.“: „Buvo identifikuota kelio deformacija – iki 2 cm provėžos, todėl kelią planuota sutvarkyti autogreideriu. Vasario pabaigoje-kovo viduryje buvo įšalo laikas, kuomet buvo susiformavęs ledo kelias ir medienos gamyba galėjo vykti mažiausiomis sąnaudomis.
Atkreipiame dėmesį, kad šiuo kelio ruožu važiuoja ne tik miškavežiai. Gyvenvietėje vyksta daugybės gyvenamųjų namų statybos darbai, gatve nuolat važiuoja sunkiasvorės komunalinių atliekų išvežimo mašinos, tuo tarpu mediena buvo išvežta per tris dienas ir miškavežiai daugiau šiuo keliu nevažinėjo.
Medienos išvežimo darbai vieninteliu keliu per Vijoklių g. buvo vykdomi vasario 28 d., kelios mašinos pravažiavo kovo pradžioje ir paskutinė (vienintelė) kovo 15 d.
Vertinant situaciją vietoje taip pat nustatyta, kad problematiškiausiose vietose po suformuota skaldos danga buvo visiškas molis, nėra drenavimo griovių. Kaip ir buvo rašoma, darbai daryti 2016 m., tad ir natūralūs meteorologiniai bei gamtiniai reiškiniai turėjo įtakos kelio būklės prastėjimui. Be to, analogiškos kelio būklės situacijos nustatytos ir Vijoklių g. šoninėse nuvažiuojamose gatvelėse, kur miškavežiai nevažiuoja.“
Anot VMU Komunikacijos skyriaus vadovės Sandros Rimkienės, dėl konkrečios situacijos Vijoklių g., Lindiniškių k., buvo susitikę VMU darbuotojai, seniūnijos atstovai ir gyventojai tam, kad rastų visiems priimtiną kompromisą. Buvo sutarta, kad VMU, pradžiūvus keliui, prisidės žvyruojant problematiškiausias vietas ir palygins kelio atkarpos viršutinį sluoksnį autogreideriu, teigė atstovė.
Sako netiesą?
Tačiau gyventojai tvirtina, kad VMU sako netiesą. Anot Roberto, jis pats matavo provėžas ir jų gylis siekė ne 2 cm, kai sako VMU atstovai, o net dešimt kartų daugiau – 20 cm.
Roberto teigimu, negalima lyginti komunalinių atliekų išvežimo mašinų su miškavežiais, nes jų svoris esą skiriasi gerokai. Jeigu šiukšliavežė sveria, kai pilna, iki 26 tonų, tai miškavežis, anot vyro, „40 tonų, jei ne daugiau“.
„Ir važiavo miškavežiai, kai įšalas jau išeidinėjo iš kelio, kai kelias buvo visas minkštas. Pasižiūrėkite į oro temperatūras“, – lengvą būdą įsitikinti savo žodžiais pasiūlė Robertas.
Gyventojas piktinosi ir teiginiu, esą analogiškos būklės esančios ir šoninės gatvelės prie Vijoklių gatvės. Anot Roberto, gatvelės nenurodomos, o ir nė viena iš jų nubuvusi suformuota naudojant statybinį gruntą. Jei tai nebūtų padaryta Vijoklių gatvėje, palijus čia niekas nepravažiuotų.
Nusivylimo Robertas neslėpė ir dėl VMU pasakymo, kad miškininkai „pradžiūvus keliui, prisidės žvyruojant problematiškiausias vietas ir palygins kelio atkarpos viršutinį sluoksnį autogreideriu“: „Jiems buvo aiškiai pasakyta, kad žvyravimas kelio būklės, kokia buvo, nesugražins. Paskęs visas tas žvyras molyje, kai tik palis. Reikia vežti stambų statybinį laužą, ko jie negali.
Mes savo jėgomis 8 mašinas atvežėme ir išlyginome, kad žmonės bent kažkaip pravažiuotų.“
Ir greitoji neprivažiuotų
Kitur Vilniaus rajone irgi esama panašių kelių. Štai netoli Paberžės esančio Šepečių kaimo gyventojai tvirtina, kad Vilniaus rajono savivaldybė „absoliučiai neprižiūri kelių, neįmanoma pravažiuoti, o jei ir bandoma kažką padaryti, pridaro dar blogiau, tik švaisto pinigus vėjui“.
Kaip teigė čia gyvenantis Dmitrijus, gyventojai skambina seniūnijai skųsdamiesi, kad negali pravažiuoti, o esą iš pastarosios išgirsta, jog kelias išvažiuojamas.
„Jeigu reikėtų iškviesti greitąją, manau, ji neprivažiuotų iki didelės sodų bendrijos, kurią sudaro 180 sklypų. Pusėje jų jau stovi gyvenamieji namai“, – piktinosi Dmitrijus.
Neprisiprašo policijos atvykti
Karolis savo ruožtu parodė, kaip atrodo keliai Rudaminos ir Rukainių seniūnijose – Dukelių, Mariniškių kaimuose, „Eglės“ ir „Gegužinės“ sodų bendrijose. Esą prašymų, skundų rašyta jau daugybė, bet viskas veltui.
„Mokesčius mokame kaip ir visi, turime darbus, pareigas, automobiliai gadinami. Policijos pareigūnai neatvyksta užregistruoti įvykio, kad galima būtų kreiptis į savivaldybę dėl kompensacijos, nes blogas kelias. Į darbus papulti negalim net pėsčiomis, nes misija neįmanoma, vaikų į mokyklą autobusiukas nuvežti negali, nes klimpsta, greitoji pagalba nepasiekė ligonio. O jeigu prireiks ugniagesių pagalbos, jos irgi nesulauksime.
Skundų 100 – reakcijos 0. Jau daugiau kaip 15 metų klausome savivaldybės administracijos pažadų apie kelių asfaltavimą ir infrastruktūros gerinimą. Vilniaus rajono savivaldybė finansuoja liftų neįgaliesiems prie nuosavų namų statymą, bet negali užtikrinti greitosios pagalbos ekipažų atvykimą į sodo bendrijas, kaimus, esančius 15 km nuo Vilniaus centro.
Į darbus papulti negalim net pėsčiomis, vaikų į mokyklą autobusiukas nuvežti negali, greitoji pagalba nepasiekė ligonio. O jeigu prireiks ugniagesių, irgi nesulauksime.
Pievose stato žibintus, o kelių sutvarkyti negali, kai gyventojai prašo. Kaimuose gyventojai daug neprašo, tik kelio, kad galėtų saugiai važiuoti“, – kritikos negailėjo Karolis.
Darbus teigia pradėję
Vilniaus rajono savivaldybė prieš kelias dienas paskelbė, kad sulaukus palankių orų rajono keliuose prasidėjo kelių tvarkymo darbai.
Komentare 15min savivaldybės atstovai patvirtina, kad žvyrkelių būklė pavasarį – visada jautrus klausimas gyventojams: „Suprantame, kad tai kelia daug nepatogumų, tačiau būtina suprasti, jog išasfaltuoti visų Vilniaus rajono žvyrkelių vienu metu neįmanoma.
Vilniaus rajono savivaldybė prižiūri daugiau kaip 2,5 tūkst. km vietinės reikšmės kelių. Tai vienas didžiausių vietinių kelių tinklas visoje šalyje. Kelių tvarkymas priklauso ir nuo oro sąlygų. Tvarkoma ten, kur yra sausa ir darbai yra įmanomi. Kelio lyginimas negali būti atliekamas nepalankiomis oro sąlygomis esant lietui, įšalus ar polaidžiui. Sunkiai pravažiuojamos, šlapios atkarpos bus tvarkomos bent kiek pradžiūvus kelio dangai.“
Kaip teigia savivaldybė, šiuo metu įvertinusios atskirų gatvių ir kelių būklę, seniūnijos pradėjo žvyrkelio lyginimo darbus.
„Pažymime, kad rangovai turi ribotas galimybes ir negali vienu metu pradėti darbus visuose ruožuose. Darbai pirmiausiai bus atliekami ten, kur danga yra sausa ir darbai yra įmanomi, taip pat planuojant darbų eiliškumą bus atsižvelgta į eismo intensyvumą ir gyventojų, besinaudojančių keliu ar gatve, skaičių.
Seniūnijos atsižvelgdamos į gyventojų prašymus, siekdamos sudaryti tinkamesnes ir saugesnes eismo sąlygas, pirmuosius/pagalbinius darbus atlieka ten, kur situacija po žiemos yra blogiausia. Tačiau būtina suprasti, kad nepalankiomis oro sąlygomis pradėjus tvarkyti sunkiai pravažiuojamas, šlapias atkarpas gali situaciją tik pabloginti“, – teigiama rajono savivaldybės komentare.
Savivaldybės atstovai tikina, kad „vietinės reikšmės kelių ir gatvių priežiūra Vilniaus rajono teritorijoje vykdoma nuolat pagal Vilniaus rajono seniūnijų seniūnų teikiamus prašymus, yra rengiamas vietinės reikšmės viešųjų kelių ir gatvių tiesimo bei remonto darbų planas“.
Šis planas nagrinėjamas išplėstinėje seniūnijos seniūnaičių sueigoje, susirinkimo metu surašomas protokolas, juos galima rasti čia.
Kelių priežiūrai – per 10 mln. eurų
Vilniaus rajono savivaldybės teigimu, šiais metais kelių priežiūrai iš savivaldybės biudžeto planuojama skirti apie 5,1 mln. eurų, iš Infrastruktūros plėtros rėmimo programos – 3,25 mln. eurų ir 5,724 mln. eurų iš Susisiekimo ministerijos skiriamos Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų Vilniaus rajono savivaldybės vietinės reikšmės kelių (gatvių) tinklui plėsti ir užtikrinti, kad šis tinklas veiktų.
Šiuo metu yra patvirtinti objektai, kurių darbus planuojama vykdyti iš Infrastruktūros plėtros rėmimo programos patvirtintos 2023 m. vasario 2 d. rajono tarybos sprendimu, kiti objektai bus tvirtinami po naujo rangovo parinkimo ir darbo sąmatų parengimo.