Kaip 15min paaiškino R.Gabartas, svarbiausi matomumo kokybę lemiantys veiksniai: tai kaip apšviečiama judėjimo trajektorija tamsiu paros metu ir kaip efektyviai, esant prastoms oro sąlygoms, nuvalomas priekinis transporto priemonės stiklas. Dažniausi techninės apžiūros (TA) stotyse fiksuojami pažeidimai susiję su transporto priemonių žibintais, jų būkle ir reguliavimu.
Prastai sureguliuoti artimųjų šviesų žibintai, anot pašnekovo, fiksuojami 13,59 proc. visų techninių apžiūrų metu tikrinamų automobilių. Taip pat dažni atvejai, kai automobiliui reikia poliruoti žibintų gaubtus, keisti visą žibintą dėl išdegusių reflektorių ar sugedusio reguliavimo mechanizmo.
Pamažu išsireguliuojančių žibintų vairuotojai nė nepastebi
„Transekstos“ duomenims, kone trečdalis į TA centrus atvykstančių automobilių žibintų turi didesnių ar mažesnių bėdų. „Kadangi, – paaiškino pašnekovas, – patikros algoritmas leidžia pareguliuoti žibintus – „išbrokuojami“ tik patys problemiškiausi automobiliai, kuriems reikia rimto remonto. Jų skaičius siekia 15,6 proc.“
15min kalbintas techninės apžiūros įmonių asociacijos atstovas svarstė, kad ilgesnį ar trumpesnį laikotarpį, prieš vizitą į TA centrą, dalis transporto priemonių dalyvauja eisme arba akindami kitus vairuotojus, arba tinkamai neapšviesdami važiuojamosios dalies, todėl neturėdami galimybės įvertinti judėjimo trajektorijoje esančių kliūčių ir jų išvengti.
Gerokai sunkiau plika akimi pastebėti netinkamą žibintų sureguliavimą.
Ekspertai juokauja, kad perdegusios lemputės pakeitimas tikrai nėra raketų mokslas, todėl su šia užduotimi didžioji dalis vairuotojų susitvarko be problemų. „Vis dėlto, – pridūrė R.Gabartas, – gerokai sunkiau plika akimi pastebėti netinkamą žibintų sureguliavimą.
Ypač tada, kai šviesos srautas „nuslysta“ žemyn arba atvirkščiai – pradeda dairytis „Dievui į langus“ ne per vieną dieną, o kinta palaipsniui. Tokiais atvejais žmonės nejučia susitaiko su faktu, kad jo automobilio žibintai prastai apšviečia kelią ar kad atvažiuojantieji iš priekio retsykiais „be reikalo“ signalizuoja savo ilgosiomis šviesomis.“
„Elgiasi taip, tarsi būtų nemirtingi“
Ar prastas matomumas, nulemtas, pavyzdžiui, netinkamų žibintų ar prastai nuvalyto stiklo, gali tapti avarijos priežastimi? R.Gabarto nuomone, eismo nelaimių priežastys Lietuvoje vertinamos paviršutiniškai, jo žodžiais tariant – paprastai viską „nurašant“ viršytam greičiui ar vairavimui apgirtus.
„Teigiama, – svarstė jis, – esą mūsų šalyje dėl netinkamai veikiančių transporto priemonių mechanizmų ir sistemų įvyksta iki 2 proc. avarijų. Palyginimui Vokietijoje, kurios transporto parko amžius yra maždaug dvigubai jaunesnis (apie 8 metai, Lietuvoje – beveik 15 metų), dėl techninių priežasčių įvyksta iki 6 proc. incidentų keliuose.“
Deja, daugybė žmonių „smulkmenomis“ laiko net tokius dalykus, kaip visiškai supuvę stabdžių sistemos vamzdeliai.
Anot pašnekovo, bene dažniausiai girdima replika, išsprūstanti automobilių savininkams sulaukus neigiamos techninės apžiūros kontrolieriaus išvados: „Dėl tokio nieko turėsiu atvažiuoti dar kartą?!“
„Deja, daugybė žmonių „smulkmenomis“ laiko net tokius dalykus, kaip visiškai supuvę stabdžių sistemos vamzdeliai ir elgiasi taip, tarsi būtų nemirtingi“, – kalbėjo R.Gabartas.
Pasak jo, nepriklausomi saugaus eismo ekspertai teigia, kad net iki 90 proc. avarijų susiję su vairuotojų regėjimu ir matomumu. „Naktį žmogaus akys priima šviesos kontrastus prasčiau nei dieną, – paaiškino įmonės atstovas, – todėl būna (ypač jei žibintai prastai sureguliuoti, stiklas suskeldėjęs, ant jo susiformavę matiniai ruožai, jei dėl neefektyviai veikiančios apipūtimo sistemos stiklas aprasojęs) sunku pastebėti pėsčiuosius. Pastariesiems – jeigu jie neturi atšvaitų ar žibintų – tikimybė pakliūti į avariją lyginant su šviesiu paros metu ženkliai išauga.“
„Xenon“ ar LED lemputės – stipriai akina kitus eismo dalyvius
15min paklaustas, ar techninės apžiūros specialistai susiduria su gudrauti bandančiais vairuotojais, R.Gabartas pastebėjo, kad ko gero vienintelės apgavystės šioje srityje – žibintų lempučių kaitaliojimas.
„Kai kurie automobilininkai kasdien eksploatuoja savo techniką vietoje gamintojo numatytų halogeninių lempučių sumontavę „Xenon“ ar LED lemputes, kurių galingumas skiriasi keletą kartų, o dėl nepritaikytos konstrukcijos (automatinio aukščio reguliavimo, apiplovimo sistemų nebuvimo) daugeliu atvejų itin stipriai akina kitus eismo dalyvius. Originalias lemputes jie įsideda tik važiuodami į TA stotis“, – patirtimi dalijosi jis.
Brankink gyvybę. Tinkamai prižiūrėk transporto priemonę
Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos