Išanalizavus stebėjimų duomenis, paaiškėjo, kad 56 proc. dviračių ir paspirtukų vairuotojų laikėsi Kelių eismo taisyklių reikalavimų – važiuodami keliu šviesiu paros metu vilkėjo liemenę su šviesą atspindinčiomis juostomis arba dviračių priekyje buvo įjungti baltos, o gale raudonos šviesos žibintai.
Stebėjimas vyko šviesiu paros metu, todėl pagal Kelių eismo taisyklių reikalavimus, dviračių ir elektrinių paspirtukų vairuotojai, važiuodami keliu, turėjo vilkėti liemenę su šviesą atspindinčiomis juostomis arba būti įjungę dviračio gale raudonos, o priekyje baltos šviesos žibintus, jaunesni nei 18 metų šių transporto priemonių vairuotojai privalėjo būti užsidėję ir užsisegę šalmą. Buvo sutikta daugiau kaip 400 dviračių ir elektrinių paspirtukų vairuotojų. Liemenes su šviesą atspindinčiomis juostomis vilkėjo 46 proc. šių transporto priemonių vairuotojų, 10 proc. buvo įsijungę dviračių ar paspirtukų žibintus. Deja, bet tik 19 proc. iš visų sutiktų dviračių ir paspirtukų vairuotojų, kurie buvo jaunesni nei 18 metų, turėjo užsidėję ir užsisegę šalmus.
„Populiarėjant dviračiams, dviratininkų sezonas tęsiasi visus metus, dviratis tampa ne tik laisvalaikio praleidimo, bet ir susisiekimo priemone. Mažesniuose miesteliuose, nedidelėse gyvenvietėse, kaimo vietovėse, žmonės dviračiais važiuoja į darbą, parduotuvę, kapines, aplankyti giminaičių ar toliau gyvenančių kaimynų, todėl labai svarbu, kad šios kelionės būtų saugios. Atliktas dviračių vairuotojų stebėjimas padės mums susidėlioti mūsų vykdomos saugaus eismo švietėjiškos veiklos gaires, vykdant Viziją 0, kurios viena iš priemonių mažinant eismo įvykių skaičių keliuose – eismo dalyvių švietimas,“ – kalbėjo Kelių direkcijos direktorius Remigijus Lipkevičius.
Techniniai reikalavimai dviračiams
Kelių eismo taisyklės reglamentuoja reikalavimus ir transporto priemonei. Techniškai tvarkingas dviratis privalo turėti baltos šviesos žibintą priekyje ir raudonos gale, oranžinės spalvos atšvaitus ant ratų stipinų, veikiančius garso signalą, stabdžius. Stebėjimo metu patikrinus dviračius, paaiškėjo, kad tik 16 proc. šių transporto priemonių yra techniškai tvarkingos. Jei veikiančius garso signalą, stabdžius ar atšvaitus ant ratų stipinų turėjo daugiau nei pusė visų eismo dalyvių, tai dviračių žibintai buvo tik ant 20 proc. dviračių.
Kur galima važiuoti dviračiu
Vieniems iš pažeidžiamiausių eismo dalyvių – dviračių ir elektrinių paspirtukų vairuotojams – Kelių direkcija primena, kad jie privalo važiuoti dviračių takais, dviračių ir pėsčiųjų takais arba dviračių juostomis, o kur jų nėra – tam tinkamu kelkraščiu.
Kai dviračių taku ar kelkraščiu važiuoti negalima, pvz., jis yra duobėtas, leidžiama važiuoti šaligatviu arba viena eile važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta, kuo arčiau jos dešiniojo krašto. Dalyvaujanti eisme transporto priemonė turi būti techniškai tvarkinga, o eismo dalyviai privalo pasirūpinti savo saugumu: važiuodami keliu šviesiu paros metu jie privalo vilkėti liemenę su šviesą atspindinčiomis juostomis arba dviračių priekyje įjungti baltos, o gale raudonos šviesos žibintus, tamsiu paros metu ir liemenė, ir žibintai yra privalomi. Vyresniems nei 18 metų amžiaus dviračių ir paspirtukų vairuotojams šalmas yra rekomenduojamas, o jaunesni nei 18 metų amžiaus eismo dalyviai, važiuodami dviračiu ar paspirtuku važiuojamąja kelio dalimi, šalmą dėvėti privalo.
Kelių direkcija daug dėmesio skiria dviračių ir paspirtukų vairuotojams. Šiais metais net 102 Lietuvos miesteliuose ir kaimo vietovėse vykusioje saugaus eismo akcijoje „Saugaus eismo stotelės“ daug dėmesio skirta dviračių ir paspirtukų, kurie sparčiai populiarėja ir mažesniuose miesteliuose, vairuotojams, paaiškintos ne tik Kelių eismo taisyklės, bet ir priminta, kokias saugaus eismo priemones jie privalo naudoti.
Lietuvos kelių policijos duomenimis, 2020 m. Lietuvos keliuose žuvo 15, buvo sužeistas 381 dviračio vairuotojas. Per 9 šių metų mėnesius žuvo 11, buvo sužeisti 359 dviračių vairuotojai.