Kol kas pareigūnai tiria eismo įvykį, tačiau visuomenė verda – nemaža dalis pasaulio mačiusių žmonių siūlo griežtinti vaikų vežimo taisykles. Kaip tai galima padaryti?
Vietinių gyventojų žiniomis, toje vietoje, kur buvo paleistas vaikas – jokių pėsčiųjų perėjų arti nėra. Iki autobusų stotelės taip pat dar buvo geras kelio galas. Vaikas buvo paleistas kitoje kelio pusėje, nei jo namai.
Šiame kelio ruože galima važiuoti įprastu 90 kilometrų per valandą greičiu. Nėra perėjos – nebūtina ir pristabdyti?
Teigiama, kad nelaimės vietoje matomumas yra geras, o kelio danga taip pat buvo sausa. Oro temperatūra – pliusinė. Kitaip tariant, oro sąlygos ir matomumas nelaimei nebuvo talkininkais.
Naujoji tvarka per švelni?
Vos prieš porą metų buvo patvirtintas mokinių vežimo mokykliniu autobusu tvarkos aprašas. Jis tapo griežtesnis, tačiau jokios atsakomybės kitiems eismo dalyviams neužkrovė. Jie ir toliau turėjo tiesiog laikytis bendrų eismo taisyklių.
Apraše nurodoma, kad vaikus su negalia visą kelią nuo ir iki autobuso turi lydėti suaugęs asmuo. Vaikų išlipimo ir įlipimo vietose turi būti įrengtos stotelės. Jos gali sutapti su autobusų stotelėmis.
Yra rekomendacija, kad vaiką išleisti toje vietoje, kur yra geras matomumas, o į mokyklą atvežtus vaikus paleisti taip, kad vaikams nereikėtų pereiti kelio.
Paprastomis frazėmis nurodoma, kad mokiniai turi būti instruktuoti, kaip elgtis, jeigu autobusas vėluoja ar neatvažiuoja. Jeigu mokiniai nuolat vėluoja į mokyklinį autobusą, vairuotojas turi apie tai pranešti už organizuotą mokinių vežimą mokykloje atsakingam asmeniui.
Tai praktiškai visos mokinių vežimo taisyklės. Dar galima pridėti savaime suprantamą dalyką – jei atsitinka avarija, mokinių negalima palikti vienų, be priežiūros.
Atlenkiamas „stop“ ženklas – stoja visi
Jau daugelį metų JAV gyvenantis lietuvis Tadas apie amerikietiškas eismo taisykles prakalbo netikėtai – kai buvo užklaustas, kurių galų sustojo – juk nei perėjos, nei šviesoforo nebuvo.
Tik veidrodėlyje sušmėžavo didžiulis geltonas mokyklinis autobusas – gal du ar tris kartus didesnis už mūsiškius. „Kai sustoja mokyklinis, turi sustoti ir kiti eismo dalyviai – juk šalia kelio paleidžiami mūsų vaikai“, – paaiškino Tadas.
Tąkart kilo klausimas, o kaip atspėti, kad šis autobusas atvežė vaikus? O gal jis čia stovi jau porą mėnesių? Pasirodo vairuotojo pusėje tokiais atvejais būna atlenkiamas „stop“ ženklas.
Likus 30-60 metrų iki sustojimo vietos, įjungia geltonus ir raudonus švyturėlius. Visiškai sustojus, atlenkia „stop“ ženklą.
Jei smulkiau – JAV mokyklinis autobusas likus 30-60 metrų iki sustojimo vietos, įjungia geltonus ir raudonus švyturėlius. Kai visiškai sustoja, atlenkia jau minėtąjį „stop“ ženklą.
Jei kelias įprastas – toks kaip ir netoli Balėnų – eismas abiem kryptimis yra sustabdomas. Nesvarbu, ar vaikas eina, ar neina per gatvę. Maža ką jis gali sugalvoti vos iššokęs iš autobuso.
Jei kelias yra keturių eismo juostų su skiriamąja linija, sustoti privalo tik autobuso judėjimo kryptimi važiuojančios transporto priemonės, o važiuojantys priešais turi sulėtinti ir riedėti atsargiai.
Už šio atlenkiamo ženklo ir kitų su tuo susijusių taisyklių nepaisymą vairuotojas gali netekti teisės vairuoti mėnesį. Jei pažeidimas kartojasi – du mėnesius.
Sąmoningumo kultūra
Lietuvoje kol kas eismo taisyklės vairuotojams rekomenduoja būti atsargiems – artėjant prie mokyklinio autobuso sulėtinti greiti ir atidžiai stebėti gatvę. Prireikus – sustoti.
Tadas paaiškino dar vieną, rodos, mums nesuvokiamą smulkmeną, kuo skiriasi amerikietiškas ir lietuviškas požiūris į kelio ženklus. Pas mus už bet kokio ženklo pažeidimą baudą gausi visada.
Amerikoje siekiama vairuotojų sąmoningumo. Jei kelio ženklas riboja greitį prie mokyklos ar kelio darbų ruože, pareigūnas atsižvelgs į tai, ar šiandien mokykla ar kelio darbininkai dirba. Jei laisvadienis, kelio ženklas tarsi ir negalioja.
Jei pažeidimas galėjo kelti grėsmę tuo metu besimokiusiems mokiniams ar plušėjusiems darbininkams, gali tekti panešioti ir antrankius. Kodėl ne – panašu, kad tokiam vairuotojui į kito žmogaus gyvybę nusispjauti.