Vaikas pradeda savarankiškai keliauti dviračiu: ką būtina žinoti tėvams ir pačiam vaikui?

Vos atšilus orams į parkus ir gatves pasipila dviratininkai, tarp kurių – ir pirmuosius ratus savarankiškai sukantys vaikai. Specialistai primena, kad tėvams neužtenka tik išmokyti vaiką važiuoti – jie turi pasirūpinti ir tuo, jog pradedantis dviratininkas riedėtų techniškai tvarkingu dviračiu bei tai darytų saugiai, laikydamasis Kelių eismo taisyklių (KET).
Savarankiškai išmokęs važiuoti dviračiu vaikas jau turi žinoti ir pagrindines KET
Savarankiškai išmokęs važiuoti dviračiu vaikas jau turi žinoti ir pagrindines KET / 123RF.com nuotr.

Apie svarbiausius dalykus, ką reikia žinoti tėvams, kurių vaikai pradeda savarankiškai važiuoti dviračiu, pasakoja šios srities specialistė – Kauno Algio Žikevičiaus saugaus vaiko mokyklos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Daiva Piličiauskienė. Šioje mokykloje moksleiviai mokosi saugaus eismo taisyklių.

Asmeninė nuotr./Kauno Algio Žikevičiaus saugaus vaiko mokyklos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Daiva Piličiauskienė
Asmeninė nuotr./Kauno Algio Žikevičiaus saugaus vaiko mokyklos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Daiva Piličiauskienė

Pasak jos, tėvai visų pirma turi būti pavyzdžiu savo atžalai. „Jau vairuojant automobilį tėvai yra stebimi. Jų atsakingas požiūris į eismo darną, mandagus elgesys kelyje, kelių eismo taisyklių laikymasis, yra fiksuojamas vaikų atmintyje. Pirmieji išvažiavimai dviračiu drauge į parką, miestą turėtų būti aptarti. Juk kiekvienas maršrutas turi savo niuansų: tiek važiavimas dviračių taku, tiek miesto keliu, šaligatviu, užmiesčio keliu“, – kalbėjo pašnekovė.

Pasak jos, žinoti Kelių eismo taisykles būtina, tačiau nemažiau svarbu išugdyti ir savisaugos bei atsakomybės jausmą.

Pirmieji išvažiavimai dviračiu drauge į parką, miestą turėtų būti aptarti.

KET nurodyta, kad į kelią (gatvę) be suaugusių palydos dviračiu vaikas gali išvažiuoti, jeigu jam yra14 metų, arba 12 metų, išklausęs Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos nustatytą mokymo kursą ir turintis mokyklos išduotą pažymėjimą.

„Prižiūrint suaugusiajam važiuoti važiuojamąja kelio dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 8 metų vaikams. Jaunesni dviratininkai gali važinėti dviračių takais, kiemuose, žaidimo aikštelėse, miško takeliuose, tačiau visada turi suprasti atsakomybės svarbą, nes jie jau ,,valdo“ savo dviratę transporto priemonę ir ruošiasi ateityje išvažiuoti į kelią“, – kalbėjo D.Piličiauskienė.

Jei dviračiu važinėjama gyvenamojoje zonoje, dviratininkų amžius neribojamas.

Dviratis: koks yra saugus?

123RF.com nuotr./Dviratis ir vaikystė – neatskiriami dalykai
123RF.com nuotr./Dviratis ir vaikystė – neatskiriami dalykai

Vienas iš svarbių namų darbų, kuriuos turi atlikti tėvai, yra dviračio parinkimas. Jis turi būti ne tik gražus – kad vaikui patiktų, bet ir techniškai tvarkingas. Tai yra dviratis turi turėti tvarkingus stabdžius, garso signalą, priekyje pritvirtintą baltos spalvos žibintą, gale – raudonos. Ant dviračio ratų stipinų turi būti pritvirtinti oranžinės spalvos atšvaitai.

„Be to, vaikui dviratis turi būti patogus. Atsisėdęs ant balno vaikas turi lengvai siekti pedalus (per ištiestą koją), todėl būtina teisingai sureguliuoti sėdynės aukštį“, – patarė specialistė.

Šalmas, liemenė, apsaugos: kaip turi atrodyti saugus dviratininkas?

123RF.com nuotr./Savarankiškai važiuoti dviračiu pradėjęs vaikas turi jausti atsakomybę už savo veiksmus kelyje
123RF.com nuotr./Savarankiškai važiuoti dviračiu pradėjęs vaikas turi jausti atsakomybę už savo veiksmus kelyje

Paruošus kelionei dviratį reikėtų pasirūpinti ir pačiu dviratininku. Labai svarbu – tinkamas šalmas, kurį važiuojant dviračiu, privaloma dėvėti iki 18 metų. Be to, nereikėtų pamiršti, jog šalmas privalomas ir dviračiu vežamam mažamečiui.

Nors dalis tėvų galvoja, jog gerai važiuoti dviračiu išmokusiam vaikui, ypač – ūgtelėjusiam, pvz., paaugliui, šalmas nebėra toks būtinas, specialistai tvirtina kitaip. Pasak jų, geros kokybės šalmo dėvėjimas 40 proc. sumažina mirties eismo nelaimėje riziką.

Šalmo dėvėjimas 40 proc. sumažina mirties eismo nelaimėje riziką.

„Sąmoningas dviratininkas šalmą dėvės visada. Tiesa, tam, kad jis atliktų savo funkciją, turi būti teisingai parinktas ir sureguliuotas. Specializuotoje dviračių parduotuvėje perkant šalmą, patirties turintys pardavėjai pritaikys jį pagal asmens galvą, padės sureguliuoti užsegimą. Svarbiausia atkreipti dėmesį, kad šalmo dirželiai turi tvirtai laikyti šalmą ir šis nenusmuktų. Jie turi būti prigludę, apatinis dirželis turi būti užsegtas po smakru, o šoniniai dirželiai turi suformuoti „V“ raidę aplink ausis. Šalmo priekis turi būti ne aukščiau negu per vieną-du pirštus virš antakių“, – patarė Kauno Algio Žikevičiaus saugaus vaiko mokyklos atstovė.

Dar vienas svarbus jaunojo dviratininko atributas – šviesą atspindinti liemenė. Nesvarbu, kokia ji – oranžinė, šviesiai žalia, svarbiausia nepamiršti, jog važiuojant keliu (gatve) dviratininkams ją būtina dėvėti ne tik tamsiu paros metu, bet ir dieną.

„Ryškus ir kitiems eismo dalyviams gerai matomas dviratininkas kelyje – reiškia saugus dviratininkas“, – seną tiesą priminė specialistė.

Kelių ir alkūnių apsaugos važiuojant dviračiui nėra privalomos, tačiau jei vaikas jaučiasi dar nesaugiai važiuodamas dviratuku, visada galima jomis pasirūpinti. Pasak pašnekovės, šios apsaugos turi būti patogiai uždėtos ir neveržti, kad nesukeltų judesių diskomforto.

Ryškus ir kitiems eismo dalyviams gerai matomas dviratininkas kelyje – reiškia saugus dviratininkas.

Svarbiausios KET, kurias turi žinoti mažametis dviratininkas

Kalbėdama apie KET, kurių turi laikytis mažametis dviratininkas, D.Piličiauskienė atkreipė dėmesį, jog susipažinti su jomis vaikas turėtų dar iki pirmo išvažiavimo į kelią. Pirmosios „pamokos“ yra pačių tėvų elgesys ir komentavimas stebint kitus dviratininkus: ką jie daro gerai, o ką galbūt ne ir kaip tai reikėtų keisti.

123RF.com nuotr./Šeima keliauja dviračiais
123RF.com nuotr./Šeima keliauja dviračiais

„Jei nuo mažens vaikams bus rodomas teisingas ir atsakingas pavyzdys, pagrįstai aiškinamos kelių eismo taisyklės ir jų nesilaikymo pasekmės, bus kalbama apie eismo aplinkos ypatumus ir akcentuojamas dėmesys į kultūringą, logiškai mąstantį eismo dalyvį, užaugs jauna sąmoninga dviratininkų karta“, – įsitikinusi saugaus eismo pedagogė.

Pagrindinės taisyklės

Vėliau, nepriklausomai nuo amžiaus, jei dviratininkas išvažiuoja į važiuojamąją dalį (nuo 12 metų turintis dviratininko pažymėjimas, nuo 8 metų su tėveliais), jis turi mokėti kelių eismo taisykles ir jų laikytis:

  • Važiuojant dviračių taku, dviratininkas laikosi jo dešiniojo krašto.

  • Dešiniame kelio krašte įrengtomis dviračių juostomis (pažymėtomis skiriamosiomis linijomis bei dviračio simboliais) važiuodamas dviratininkas turi suprasti, kad tai yra judrioji kelio dalis, todėl turi elgtis itin atsargiai ir atidžiai stebėti aplinką.

  • Labai svarbi taisyklė, kurią turi žinoti kiekvienas dviračio vairuotojas, kad kirsti važiuojamąją dalį važiuojant pėsčiųjų perėjomis yra draudžiama – pėsčiųjų perėją kirsti reikia nulipus nuo dviračio ir jį vedantis šalia.

  • Jei jaunasis dviratininkas rieda drauge su tėvais važiuojamąja kelio dalimi, kur nėra dviračių juostų ar neįrengtas dviračio takas, jie turi važiuoti kuo arčiau dešiniojo krašto.

  • Pėsčiųjų taku, šaligatviu dviračiu galima važiuoti tik tada, kai nėra dviračių tako, dviračių juostos ar kelkraščio arba jais važiuoti negalima. Dviratininko greitis čia turi prilygti pėsčiojo greičiui.

  • Būtina vadovautis dar viena taisykle, kuri tampa mūsų kasdienybės dalimi – jokių ausinių ar ausinukų! Važiuojant dviračiu reikia girdėti eismo situaciją.


Brankink gyvybę. Dviračiu važiuok saugiai

Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis