Vairavimo tamsiuoju metų laiku ABC. Ar jūsų automobilis jam paruoštas?

Rudens dargana ir trumpėjančios dienos yra ženklas vairuotojams, kad pats metas patikrinti, kaip jų automobilis paruoštas tamsiajam metų laikui. Dažnai nesusimąstome, jog vairavimas tamsoje labai stipriai priklauso nuo to, ar automobilio langai, veidrodėliai ir žibintai tinkamai paruošti.
Policijos kontrolės postas Molėtų plente
Policijos kontrolės postas Molėtų plente / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Apie tai, ką rudenėjant iš tiesų matome kelyje, dėl ko vairuotojo regos laukas gali susiaurėti ir kaip tai susiję su automobilio švara bei naudojamomis priemonėmis pasakoja ekspertai.

Esminiai – trys dalykai

Būkime atviri: kiek iš mūsų bent kartą per savaitę švariai nuvalome priekinį automobilio stiklą ne tik iš išorės, bet ir vidaus? 32-ejus metus autopaslaugų serviso srityje dirbantis Vytautas Jankauskas įsitikinęs, jog tai daro retas vairuotojas. Tačiau susiformavusius blogus įpročius reikėtų keisti.

Tinkamai nenuvalius lango iš vidaus ant jo susidaro permatoma plėvelė, kuri išskaido vaizdą.

„Kalbėdami apie matomumą, visi pirmiausia akcentuoja priekinio stiklo išorę. Tačiau nemažiau svarbus ir vidus. Tinkamai nenuvalius lango iš vidaus ant jo susidaro permatoma plėvelė, kuri išskaido vaizdą. Matomumas dėl to ypač suprastėja lyjant lietui“, – sakė pašnekovas. Įsitikinti tuo galima paprastai – perbraukus vidinę stiklo pusę servetėle. „Būna, kad taip padarius, autoserviso klientas gerokai nustemba“, – neslėpė pašnekovas.

Kitas nemažiau svarbus dalykas, kalbant apie pastangas užtikrinti geriausią vairuotojo matomumą, – tinkamas langų skystis. V. Jankausko nuomone, lietuviai šioje vietoje linkę pataupyti ir dažniausiai renkasi tai, kas pigu, kai reikėtų didžiausią dėmesį skirti gaminio sudėčiai ir kokybei.

„Čia labai svarbios visos sudedamosios dalys. Važiuodami įvairia kelio danga ant automobilio stiklo gauname visokių dalykų – ne tik purvo, bet ir visokių riebalų. Jei langų valymo skystis nebus kokybiškas, jie nepasišalins ir mažins matomumą, kuris vairuojant tamsiuoju metų laiku labai svarbus“, – kalbėjo specialistas, pridūręs, kad kai kuriuose langų valymo skysčiuose spirito kiekis būna ženkliai mažesnis. Tokiu atveju dalies nešvarumų valymo skystis tikrai neįveiks.

Neatmestinai reikėtų rinktis ir valytuvus. Be to, tinkamai juos naudoti – kitaip bus pažeistas stiklas ir kelio matomumas vėlgi sumažės.

„Labai svarbu, kokiais keliais dažniausiai važiuojate. Jeigu „Kaunas-Vilnius“ magistrale, bus vienos vairavimo ir langų užteršimo sąlygos. Jeigu užmiestyje, kur būna žvyrkeliai, – visai kitos. Tuomet ant langų papuola visko, daug šiukšlių, kurios gadina ir patį valytuvą. Tokiu atveju jis greit susidėvės ir turėsime keisti nauju“, – sakė V. Jankauskas.

Neatmestinai reikėtų rinktis ir valytuvus.

Jis atkreipė dėmesį ir į tinkamą valytuvų darbą. „Dažniausiai valytuvai sugadinami būtent žiemą, kada vairuotojas užsikuria automobilį, pamato, kad ant lango yra drėgmės ar nešvarumų, ir iškart jungia valytuvus. O šie dažniausiai būna prišalę. Taip labai greit sugadinama valytuvų gumelė, pats valytuvas ištampomas ir jo valymas pasidaro neefektyvus“, – kalbėjo autoserviso vadovas, priminęs, jog naujos kartos valytuvai – berėmiai, su spoileriais. Visų jų valymo savybės geresnės. Vis dėlto net ir jų darbas turėtų prasidėti automobiliui pašilus.

„Nepagailėkime tų penkių minučių ryte ar po darbo dienos, automobiliui pastovėjus šaltyje, ir neskubėkime brūžinti lango. Niekur greičiau nenuvažiuosite, o rezultatas bus sugadintas valytuvas arba net stiklas. Kas vėlgi kainuos pirmiausia gerą matomumą“, – savo mintimis pasidalino specialistas.

Nepaskutinėje vietoje prižiūrint automobilį turėtų būti ir priekiniai žibintai.

Nepaskutinėje vietoje prižiūrint automobilį turėtų būti ir priekiniai žibintai. „Anksčiau jie būdavo stikliniai, o dabar dažniausiai gaminami ir plastiko. Jie greičiau susidėvi, nes, apskritai kalbant, priekiniai žibintai gauna dar daugiau kelio šiukšlių nei priekinis stiklas. Netinkamai prižiūrint ir laiku nekeičiant ant tokio žibinto užsideda matinė plėvelė, dėl kurios šviesa tampa blausesnė ir sutrumpėja kelio apšvietimas.

Be to, tokie žibintai apsunkina judėjimą tamsiu paros metu ir kitiems eismo dalyviams. Kodėl? Nes tokie žibintai nesuformuoja teisingo šviesos spindulio, nebesimato kelkraščio, pėsčiųjų, o tai – vos vienas žingsnis iki nelaimės“, – sakė autoserviso atstovas, raginęs reguliariai keisti ir žibintų lemputes ir, jei tik leidžia galimybės, visuomet rinktis „gamyklines“.

„Visokie „LED’ai“, „kinietiškos“ lemputės leidžia sutaupyti, tačiau vairavimą apsunkina tiek tokias lemputes naudojančiam vairuotojui, tiek kitiems eismo dalyviams“, – įsitikinęs pašnekovas.

Įvertinkite, kad vairavimo sąlygos pakitusios

Statistika rodo, kad, nors keliuose eismo intensyvumas tamsoje sumažėja 10 kartų, tuo metu įvyksta 45-50 proc. visų eismo nelaimių. O pagrindinė automobilių eismo tamsoje pavojaus priežastis yra blogesnis matomumas dėl nepakankamo kelių apšvietimo ir vairuotojo akinimas priešpriešinių automobilių žibintų šviesa. Į ką atkreipti dėmesį, vairuojant tamsiu paros metu? Kaip keisti savo vairavimo įpročius: ką daryti, o ko – ne? Apie tai pasakojo automobilių sporto atstovas Mantas Matukaitis.

Vytauto Pilkausko nuotr./Mantas Matukaitis
Vytauto Pilkausko nuotr./Mantas Matukaitis

„Man labai patinka tas posakis: „Vairuodamas vairuok“. Manau, tai svarbiausia, kalbant apie saugų vairavimą.

„Vairuodamas vairuok“. Manau, tai svarbiausia, kalbant apie saugų vairavimą.

Daugelio mūsų automobiliuose dabar yra įdiegta įvairi moderni pagalba vairuotojui, pvz., „aklų“ vietų indikatoriai ir t.t. Tai, be abejo, yra gerai. Kita vertus, visais įrenginiais mes galbūt net per daug pasitikime ir šiek tiek apsnūstame sėdėdami prie vairo, nes žinome, kad automobilis mums padės.

Todėl aš pirmiausia siūlyčiau neaptingti ir visuomet laikyti rankas ant vairo, žiūrėti į kelią, analizuoti, kas jame vyksta. Jeigu automobilis iš pirmos juostos persirikiavo į antrą, tai, ko gero, jis kažkada greit stabdys: reikia būti pasiruoš tokiems manevrams, kad neužtiktų nepasiruošus. Kai elgiesi reaktyviai – esi situacijos įkaitas, o ne šeimininkas“, – kalbėjo automobilių sporto atstovas, pridūręs, jog visa tai ypač svarbu rudenį ir žiemą, kada vairavimo sąlygos savaime yra sudėtingesnės.

Dar vienas svarbus dalykas, apie kurį kalbėjo pašnekovas, yra laikas. Pasak jo, norint pasirūpinti savo ir kitų eismo dalyvių saugumu, reikėtų iš anksto gerai susiplanuoti kelionės laiką. „Kalbu ne vien apie ankstesnį išvykimą, bet ir laiką, kurį skirsite automobilio „pašildymui“, langų, veidrodėlių nuvalymui“, – sakė M. Matukaitis.

Pagrindinė taisyklė – skubėk lėtai

Laikytis saugaus greičio svarbu visuomet, tačiau esant prastesniam matomumui tai tampa dar aktualiau. Vairavimo profesionalai rekomenduoja, kad vairuotojai, nakties ar kitu tamsiu paros metu važiuojantys neapšviestais keliais, turėtų sumažinti automobilio greitį.

Kodėl? Tipiški artimųjų šviesų žibintai apšviečia apie 50 metrų kelio. Atsižvelgiant į vairuotojo reakcijos laiką, šis atstumas yra pakankamas sustabdyti automobilį, judantį maždaug 60-70 km/h greičiu.

Nakties ar kitu tamsiu paros metu važiuojantys neapšviestais keliais, turėtų sumažinti automobilio greitį.

Profesionalai taip pat primena, kad šlapia kelio dangas ir tamsa – blogiausias derinys, kadangi tuomet kelias sugeria šviesą ir vairavimo sąlygos tampa dar sudėtingesnės. Vienintelė išeitis – mažinti greitį ir dar atidžiau sekti eismo situaciją.

Verta prisiminti ir Kelių eismo taisyklėse (KET) akcentuojamus patarimus, kaip vairuoti tamsiu paros metu ar esant prastam matomumui dėl rūko ir kitų meterologinių reiškinių. Pirmiausia – kad ilgosios šviesos privalo būti perjungtos į trumpąsias likus 150 metrų iki priešpriešiais atvažiuojančio automobilio. Labai svarbu, kad atstumas turi būti būtent toks – ne didesnis, bet ir ne mažesnis. Be to, nereikėtų persijunginėti ilgųjų šviesų, kai toli horizonte, pvz., už 500–700 metrų, pamatote atvažiuojančią transporto priemonę. Taip ne pagerinate, bet priešingai – pabloginate savo vairavimo sąlygas.

Į ką atkreipia dėmesį Saugaus eismo įstatymas?

  • Tamsusis paros metas yra laiko tarpas nuo saulėlydžio iki saulėtekio. Šiuo laikotarpiu vairuojant rekomenduojama būti ypač atidiems.
  • Blogas matomumas – meteorologinių ar kitų reiškinių sukelta padėtis, kai kelio matomumas yra mažesnis kaip 300 m neatsižvelgiant į kelio parametrus.
  • Tik dienos šviesos žibintai naudojami: važiuojant dieną, esant geram matomumui. Jei dienos šviesos žibintai automobilyje neįrengti, vietoje jų naudojami artimosios šviesos žibintai.
  • Artimosios šviesos žibintai naudojami: važiuojant dieną (jei automobilyje neįrengti dienos šviesos žibintai), taip pat važiuojant naktį arba esant blogam matomumui.
  • Tolimosios šviesos žibintai naudojami: važiuojant naktį arba esant blogam matomumui neapšviestuose keliuose.

Brangink gyvybę. Paruošk automobilį tamsiajam metų laikui

Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų