Naujoji minėto įstatymo redakcija pradėta kurti dar pernai. Rudenį tam buvo suburta speciali darbo grupė, sudaryta iš Vidaus reikalų ministerijos (VRM), Susisiekimo ministerijos ir VĮ „Regitra“, valdančios šalies transporto parko registrą, egzaminuojančios vairuotojus ir išduodančios vairuotojo pažymėjimus, specialistų.
„Regitros“ darbuotojai yra būtent tie žmonės, kurie gali geriausiai įvertinti, kokie pokyčiai reikalingi dabartinėje sistemoje. Tai didelis projektas, nes kalbama ne apie smulkius pakeitimus, bet viso įstatymo peržiūrėjimą, įvertinimą ir naujo dokumento sukūrimą. Be to, keičiant įstatymą, reikės keisti ir visus susijusius kitus teisės aktus, kurių yra keli šimtai“, – sakė Darius Jurgutis, „Regitros“ veiklos departamento direktorius.
Žinos apie visus sandorius
Vienu svarbiausių „Regitros“ siūlymų D.Jurgutis vadina prievolės registruoti visus sandorius, susijusius su transporto priemonės nuosavybės pakeitimu, atsiradimą. Pagal dabar galiojančią tvarką, užfiksuoti automobilio perpardavimo fakto, pirmiausia neregistravus jo savo vardu, nėra galimybės. Savininko pasikeitimas matomas tik transporto priemonės pirkimo-pardavimo sutartyje.
„Regitra“ siūlo privalomai deklaruoti visus sandorius registre. Kitaip tariant, tai reiškia, jog kiekvieną kartą pasikeitus transporto priemonės savininkui apie tai reikėtų informuoti „Regitrą“, o to nepadarius, būtų skiriama administracinė nuobauda“, – aiškino D.Jurgutis.
Anot jo, toks pakeitimas pasiūlytas pastebėjus, kad neretai kyla sunkumų, susijusių su transporto priemonės nuosavybės pasikeitimu. Pritarus „Regitros“ siūlymui, sako valstybės įmonės Veiklos departamento vadovas, perpardavusiems automobilį nereikėtų įrodinėti, kad transporto priemonė asmeniui nebepriklauso, mat visa informacija apie tai būtų matoma vienoje sistemoje.
Žiūri į registruotus ne Lietuvoje
„Taip pat siūlome aiškiai apibrėžti, kokios transporto priemonės gali dalyvauti viešajame eisme Lietuvoje. Nemažai yra tokių, kurios registruotos užsienyje, bet jas valdo nuolatiniai Lietuvos gyventojai ir tokia situacija kelia nemažai problemų“, – atskleidžia D.Jurgutis.
Pasak jo, tokie – nuolat Lietuvoje gyvenančių asmenų valdomi, bet užsienyje registruoti – automobiliai nėra matomi šalies registre, todėl, transporto priemonės savininkui prasižengus ar įvykus eismo įvykiui, patikrinti informaciją tiek apie automobilį, tiek apie jo savininką neįmanoma.
„Siekiame, kad nuolatiniai gyventojai eisme dalyvautų tik su čia registruotomis transporto priemonėmis arba pateiktų pagrindimą, kodėl šalyje neregistruota transporto priemonė eksploatuojama Lietuvoje“, – pabrėžė D.Jurgutis.
Šansas tarptautiniams vairuotojo pažymėjimams
Pasiūlymų „Regitros“ specialistai turi ir daugiau. Vienas jų – nuostata dėl tarptautinių vairuotojo pažymėjimų, kurių iki pat dabar lietuviams, gyvenantiems Lietuvoje, gauti neįmanoma. Lietuvoje išduodami nacionaliniai pažymėjimai galioja Europos Sąjungos (ES) ir Europos ekonominei erdvei (EEE) priklausančiose valstybėse, juos pripažinti įsipareigojusios ir prie Vienos konvencijos prisijungusios valstybės. Tačiau, pavyzdžiui, 97 prie Ženevos konvencijos prisijungusios valstybės lietuviško pažymėjimo pripažinti nėra įsipareigojusios, tad išvykusiems į šias šalis tautiečiams gali kilti sunkumų prireikus vairuoti.
„Problema ta, kad ES ir EEE nepriklausančiose valstybėse vairuotojų gali būti prašoma pateikti tarptautinį vairuotojo pažymėjimą, kuris Lietuvoje nėra išduodamas“, – sakė D.Jurgutis, pabrėžęs, kad „Regitra“ tarptautinio vairuotojo pažymėjimo klausimą ragina spręsti gana seniai ir siūlo Lietuvai prisijungti prie Ženevos konvencijos.
Pasak D.Jurgučio, jei tai būtų įgyvendinta, įmonė taip pat galėtų prisiimti naują funkciją ir išduoti tarptautinius vairuotojo pažymėjimus, apie kuriuos kalbama ir dabartinėje įstatymo redakcijoje.
„Regitros“ Veiklos departamento direktorius atkreipė dėmesį ir į tai, kad įmonės, skelbiančios, jog išduoda tarptautinius vairuotojo pažymėjimus, tą daro neteisėtai bei už pinigus pardavinėja jokios juridinės galios neturinčius dokumentus.
„Negana to, asmuo dėl nelegalių dokumentų panaudojimo gali turėti ir rimtų nemalonumų“, – akcentavo D.Jurgutis.
Anot „Regitros“ atstovų, kol kas sunku pasakyti, kada tiksliai bus patvirtintos siūlomos SEAKĮ bei kitos pataisos, taip pat, kada jos bus įgyvendintos. Nors tikimybė, kad daugelis pakeitimų galėtų įsigalioti dar šiemet, yra, visgi labiau tikėtina, kad naujoji įstatymo redakcija įsigalios kitąmet.