Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Vilnius kurs bandomąją tylią ir švaraus oro gatvę

Vilniaus miesto savivaldybė žingsnis po žingsnio siekia tapti tvaresniu ir klimatui neutraliu miestu. Nuo šių metų sostinė įsitraukia į „LIFE GreenMe5“ projektą, kurio metu bus bandoma sumažinti vienos sostinės gatvės keliamą triukšmą ir oro taršą. Planuojama, kad pasiteisinusios priemonės vėliau bus pritaikomos ir kitose Vilniaus gatvėse.
Vilnius
Vilnius / Sauliaus Žiūros nuotr.
Temos: 2 Vilnius Gatvė

„Vilniaus miesto savivaldybė yra pasirašiusi „Žaliąjį miestų susitarimą“ (Green City Accord) ir juo įsipareigojo imtis veiksmų mažinti oro taršą ir triukšmo lygį, efektyviai naudoti vandens išteklius, skatinti žiedinę ekonomiką ir palaikyti biologinę įvairovę mieste. Projektu „LIFE GreenMe5“ mes imamės realių darbų įgyvendinti šį susitarimą“, – teigia projektą kuruojantis Vilniaus miesto vicemeras Andrius Grigonis.

Bandomoji gatvė, kurioje bus įgyvendinamos priemonės, renkama pagal triukšmo, užterštumo lygį, eismo intensyvumą, atsižvelgiama, kiek šalia gyvena žmonių, į gatvės infrastruktūrą ir miesto planus šiai vietai. Duomenis analizuoja Vilniaus miesto savivaldybei priklausanti įmonė UAB „ID Vilnius”. Parinkti pilotinę gatvę šiam projektui planuojama jau po kelių mėnesių.

„Vilniečiams tikriausiai įdomu, kurią gatvę pasirinksime kaip bandomojo projekto lauką. Kol kas analizuojame duomenis, vertiname, kur būtų tikslingiausia išbandyti skirtingas oro taršos ir triukšmo mažinimo priemones bei įvertinti jų poveikį, efektyvumą esant skirtingoms sąlygoms. Į šį projektą siekiame įtraukti ir vietos bendruomenę, aplinkinių namų gyventojus“, – pasakoja Vilniaus savivaldybės Projektų valdymo skyriaus vyriausiasis specialistas ir „LIFE GreenMe5“ projekto vadovas Giedrius Kavaliauskas.

Atrinkus gatvę joje bus įrengiamas triukšmo ir oro taršos sensorius. Jis tiksliai išmatuos, kokia oro tarša ir triukšmo lygis įvairiu paros metu, įvairiomis savaitės dienomis.

Vėliau bus diegiamos įvairios triukšmo ir oro taršos mažinimo priemonės – gatvė apželdinama, įvedami įvairūs eismo ribojimai, nuolat šioje gatvėje važiuojantys gyventojai skatinami kuo mažiau naudotis savo automobiliu ir pan.

„Vienas iš pagrindinių miesto triukšmo šaltinių yra automobilių eismas. Tą patį galima pasakyti ir dėl oro taršos. Todėl norime atrasti efektyviausias priemones, kaip sukurti tylią ir švaraus oro gatvę“, – teigia Aplinkos apsaugos programų ir želdinių tvarkymo poskyrio vyriausiasis specialistas Emilis Tamošiūnas.

Po kiekvieno įgyvendinto pokyčio pasirinktoje gatvėje bus analizuojami oro ir triukšmo taršos rodikliai. Juos galės sekti ir patys gyventojai aplikacijoje Miesto plaučiai. Joje realiu laiku pateikiama 34 sensorių fiksuojama oro tarša ir žiedadulkių koncentracija Vilniaus mieste. Į žemėlapį bus įtraukta ir bandomoji gatvė, tik joje dar bus matuojamas ir triukšmas.

Vilnius yra parengęs miesto triukšmo ir oro taršos mažinimo planus. Triukšmo mažinimui efektyviai naudojamos triukšmo sienelės, vadinamas gausus – buferinis želdinimas, perimetrinis užstatymas palei gatves ir triukšmą izoliuojančios medžiagos į gatvę atsuktų pastatų fasaduose, prie triukšmingų gatvių gyvenantiems žmonėms keičiami langai, įstiklinami balkonai. Taip buvo daroma rekonstruojant Laisvės pr., Ukmergės ir Ateities gatvių sankryžas, Oslo gatvę.

Pastaruoju metu triukšmo sienelės įrengtos Žirnių gatvėje, planuojama įrengti Oslo gatvėje. Geležinio Vilko gatvės prie Vingio parke rekonstrukcijos projekte taip pat numatomos priemonės mažinti eismo keliamą triukšmą Vingio parke, pavyzdžiui, klojant specialų triukšmą mažinantį asfaltą.

Parengtose oro taršos mažinimo Vilniaus mieste rekomendacijose taip pat akcentuojama transporto tarša. Privatus ir komercinis transportas sudaro didžiąją dalį taršos – 96 proc. ir tik 4 proc. viešasis transportas. Todėl miestas skiria prioritetą viešojo transporto ir mažiau taršių susisiekimo priemonių skatinimui: įsigyjami nauji mažiau taršūs autobusai ir troleibusai, gyventojams pritaikomi patogesni maršrutai ir važiavimo grafikai, tiesiami nauji dviračių takai, įrengiama elektromobilių krovos stotelių, automatizuojamas automobilių srautų valdymas, pavasarį valomos gatvės, kad būtų kuo mažiau dulkių.

Projektas „LIFE GreenMe5“ padės įvertinti kai kurių priemonių efektyvumą. „Pagal kitų šalių praktiką numatome įvairias priemones, bet nesame tyrę, kurios efektyviausiai kovotų būtent su gatvės oro tarša ir skleidžiamu triukšmu. Tikimės, kad remiantis šiais bandymais galėsime pasinaudoti pertvarkant ir kitas gatves, jos taps tylesnės ir švaresnės“, – įsitikinęs E. Tamošiūnas.

„LIFE GreenMe5“ siekia pokyčių penkiose srityse: oro ir triukšmo taršos mažinimo, biologinės įvairovės skatinimo, vandens išteklių valdymo ir žiedinės ekonomikos skatinimo. Be Vilniaus projekte dalyvauja Ispanijos, Italijos, Švedijos miestų administracijos. Kiekviena iš jų pasirinkusi atlikti kokius nors pokyčius vienoje iš penkių minėtų veiklos sričių.

Projekto įgyvendinimui yra skirtas ES LIFE programos finansavimas. Viso projekto vertė yra 257,6 tūkst. iš kurių 60 proc. – ES lėšos. Projekto kofinansavimui yra skirta 100 tūkst. Eur pagal LR Aplinkos ministerijos „Bendrojo finansavimo lėšų skyrimo Aplinkos ir klimato politikos programos (LIFE) projektams tvarką“. Projekto trukmė – ketveri metai.

Daugiau apie projektą čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?