„Tokį sprendimą priėmus atsiranda pavojus išprovokuoti Rusiją priimti tam tikrus sprendimus, nepatogius Europos Sąjungai, kurios laivų yra Rusijos uostuose, jų yra labai daug. Toks žingsnis turi būti labai pamatuotas, todėl, matyt, ir imamasi visų atsargumo priemonių“, – trečiadienį žurnalistams sakė uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas.
Tokio draudimo tikimybė, kaip atsakas į Rusijos pradėtą karą Ukrainoje, EK svarstoma nuo kovo pradžios, o Lietuva yra pasirengusi neįsileisti Rusijos laivų į Klaipėdos uostą. Tačiau sprendimas dar derinamas su kaimyninėmis valstybėmis, antradienį sakė premjerė Ingrida Šimonytė.
Tačiau regioninis arba nacionalinis draudimas tikslų nepasiektų, teigia A.Latakas.
„Turime suprasti, kad uostai tarpusavyje yra sujungti, jie nedirba tik sau, todėl visi kartu turėtų priimti tokį sprendimą, priešingu atveju tikslas yra nepasiekiamas“, – kalbėjo jis.
Lietuvos susisiekimo ministras Marius Skuodis kartu su Lenkijos, Latvijos ir Estijos ministrais paragino EK ir ES susisiekimo ministrus apriboti Rusijos ir Baltarusijos laivų galimybes įplaukti į Bendrijos uostus.
A.Latako teigimu, Rusijos laivams jau prieš kelias savaites uždrausta įplaukti į Jungtinės Karalystės uostus, panašias priemones taiko Kanada, tačiau toks draudimas dažnai gali būti apeinamas:
„Deja, matosi tam tikros pilkos zonos, kurios taip pat verčia ieškoti būdų, kaip tų zonų išvengti. Laivas gali būti su Rusijos vėliava, tačiau jo nuomininkas – Europos kompanija ir panašiai. Labai daug dalykų, kurie šiandien dar nėra išspręsti, yra galimybės juos apeiti. Nepaprastai svarbus yra pereinamasis laikotarpis– sutartys yra pasirašomos ilgam laikui, reikia laiko, kad būtų galima pakeisti laivus kitais“, – kalbėjo Klaipėdos uosto vadovas.
A.Latakas pranešė, kad trečiadienį į Klaipėdos uostą turi įplaukti laivas su Rusijos vėliava – jeigu Vyriausybės sprendimas dėl draudimo būtų priimtas trečiadienį, direkcija yra pasirengusi jį vykdyti.
„Jeigu toks sprendimas būtų šiandien, esame visapusiškai pasiruošę jo vykdymui, žinoma, mes to laivo neįleistume“, –sakė uosto vadovas.
Direkcijos duomenimis, į uostą trečiadienį turi atplaukti Rusijoje registruotas laivas „Malachite“, jis švartuosis krantinėje ties koncerno „Achemos grupė“ valdoma Klaipėdos uosto krovos kompanija („Klasco“).
„Laivas išveža labai specifinį krovinį, norime, kad Klaipėdoje jo neliktų. Tai metalo granulės, jų uoste yra apie 14 tūkst. tonų, tas laivas dalį krovinio išveš. Jam reikia specialių saugojimo sąlygų, tai aplinkosauginiu požiūriu sudėtingas krovinys, yra noras, kad tas krovinys iš čia būtų išvežtas“, – kalbėjo A.Latakas.
Aplinkos apsaugos departamentas pernai nurodė „Klasco“ nutraukti palaidos geležies rūdos krovą įmonės terminale dėl taršos, o susikaupusį kiekį leido išvežti.
Bendrovė nurodė, kad rūda atkeliaudavo iš Rusijos metalurgijos gamyklos „Metalloinvest“: dalį šios kompanijos akcijų kontroliuoja Rusijos oligarchas Ališeris Usmanovas, įtrauktas Į ES sankcijų sąrašą dėl artimų santykių su Kremliumi.
„Lietuvos geležinkelių“ grupės krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“ kovo pradžioje sustabdė „Metalloinvest“ produkcijos gabenimą į Klaipėdos uostą.