„O jei mes uždarysime tranzitą per Baltarusiją? Per Ukrainą nepraeis – ten Rusijos siena uždaryta. Per Pabaltijį kelių nėra. Jei mes uždarysime lenkams ir, pavyzdžiui, vokiečiams, kas tada bus? Mes gindami savo suverenitetą ir nepriklausomybę neprivalome sustoti – prieš nieką“, – pareiškė A.Lukašenka, kurį cituoja valstybinė naujienų agentūra BelTA.
PLAČIAU SKAITYKITE: A.Lukašenka žada atsaką į ES sankcijas: grasina nutraukti tranzitą ir užsukti dujas.
Važiuotų per Latviją
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos („Linava“) prezidentas Romas Austinskas teigė, kad uždraudus tranzitą per Baltarusiją, vežėjai prekes nukreiptų per Latviją ir Rusiją.
„Visą laiką verslas ieško pigiausių, greičiausių sprendimų ir kelių. Verslas orientuotas į tai, kad uždirbtų, todėl jei nenuveži krovinio laiku arba važiuoti ilgesniu keliu, automatiškai gaišti daugiau laiko. Krovinio siuntėjas ir gavėjas mato, kad tai nėra gerai. Mums, vežėjams, visi šie dalykai yra blogai. Bet kas bus, jeigu bus, sunku dar pasakyti“, – kalbėjo jis.
R.Austinsko teigimu, kelias per Baltarusiją vežėjams yra pigiausias ir patogiausias.
„Supraskite, kad krovinių daug važiuoja. Jei, pavyzdžiui, visi pervažiuosime per Latviją tiesiai į Rusiją, ten atsiras automobilių eilė. Galima važiuoti į Rusiją per Taliną, Helsinkį, visokių kelių yra, bet tada nebeapsimokės to krovinio vežti. Reikia ne tik nuvežti, bet dar ir ekonomiškai nuvežti“, – aiškino jis.
„Linavos“ prezidento nuomone, jei įvyktų toks scenarijus ir vežėjams tektų įveikti didesnius atstumus siekiant pristatyti prekes, jų pervežimas iš pradžių neturėtų brangti.
„O vėliau, jei pasikeis judėjimo geografija, tai kainuos. O dažniausiai visi stengiasi perkelti jų augimą ant paskutinio vartotojo“, – 15min komentavo R.Austinskas.
Abejoja grasinimų realumu
O ekonomistas A.Izgorodinas abejoja tokiu scenarijumi ir mano, kad A.Lukašenkos grasinimai nėra realūs. Anot jo, Baltarusijos ekonomika ir jos struktūra yra paremta eksportu – tiek prekių, tiek dujų.
„Jiems galvojant apie savo ekonomiką būtų labai nelogiška uždaryti sieną ir atkirsti savo ekonomiką nuo eksportinių pinigų, kurie realiai užtikrina ekonomikos kraują. Jiems tikrai nenaudinga uždaryti sienos, nes Baltarusijos ekonomika ir taip nuo gruodžio mėnesio stipriai nusilps, kai įsigalios JAV sankcijos prieš trąšų gamintojus. Žiūrint iš logiškos pusės, jie neturėtų imtis rimtų veiksmų uždaryti sieną“, – įsitikinęs pašnekovas.
Tačiau A.Izgorodino nuomone, labiausiai tikėtina, jog baltarusiai pradės ilgiau tikrinti europines transporto priemones, dalį vilkikų nuspręs nepraleisti, ims prašyti papildomų dokumentų.
„Trumpalaikiai sienos uždarymai, įvairių procesų stabdymai dokumentų tikrinimai, taip, jie yra ganėtinai realūs. Tai Lietuvą kažkiek paveiks, bet nemirtinai, nes mūsų transporto priemonių vežėjai galės į tą pačią Rusijos rinką važiuoti per Latvijos teritoriją“, – teigė jis.
Jei vežėjai negalėtų įveikti ne tik Baltarusijos, bet ir Rusijos sienos, A.Izgorodinas įsitikinęs, kad dėl to vežėjai tikrai patirtų nuostolių, nes ši šalis yra viena pagrindinių Lietuvos paslaugų eksporto rinkų.
„Žiūrint buhalteriškai, Lietuvos transporto paslaugų eksportas yra labiau fokusuotas į Europos Sąjungą, bet tam tikra dalis eina į NVS ir Rusiją.
Baltarusijai bei Rusijai uždarius sieną Lietuvos vežėjams, tie, kurie prekes veža į NVS, turėtų akimirksniu persiorientuoti į ES rinką. O tai padaryti yra labai sudėtinga, nes Europoje didelė konkurencija dėl transporto vežimo paslaugų, mažos maržos. Kartu Lietuvoje kyla atlyginimai, trūksta vairuotojų, todėl dalis įmonių, kurios bandys persiorientuoti supras, kad čia nėra verslo, ir užsidarys“, – įsitikinęs jis.
Dujų tranzitui grėsmių nemato
A.Lukašenka užsiminė, kad Baltarusija galėtų uždaryti ir dujų tranzitą iš Rusijos į Europos Sąjungą per dujotiekį Jamalas–Europa. Anot A.Izgorodino, tokio scenarijaus tikimybė yra labai nedidelė.
„Pasižiūrėjus į keletą pastarųjų dienų, yra signalų, kad ta pati Rusija pradėjo didinti dujų tranzitą į Europos Sąjungą. Lyg imamasi konkretesnių veiksmų. Panašu, kad Baltarusija negalės eiti prieš tendencijas ir savo nuožiūra apriboti dujų tranzitą.
Kita vertus, netikiu, kad dujų tranzitas pradės stipriai didėti į Europos Sąjungos rinką, taip pat ir per Baltarusiją. Man atrodo, kad situacija rinkoje dar kurį laiką bus įtempta kalbant apie dujų pasiūlą ir paklausą. Bet, mano nuomone, tai yra daugiau politiniai ir emociniai grasinimai, neturėtų materializuotis į konkrečius sprendimus“, – kalbėjo jis.
Ruošia naujas sankcijas
Trečiadienį Europos Komisijos (EK) pirmininkė Ursula von der Leyen pareiškė, kad ES dėl migrantų krizės kitą savaitę įves daugiau sankcijų Baltarusijai.
Lenkija kaltina Minską, bauginimais verčiantį migrantus pažeisti sieną, „valstybiniu terorizmu“.
Baltarusija savo ruožtu apkaltino migrantų neįsileidžiančią Lenkiją tarptautinių normų pažeidimais ir jų varymu atgal į Baltarusiją smurtinėmis priemonėmis.