EK Mobilumo ir transporto generalinio direktoratas bendrai Baltijos šalių įmonei „RB Rail“ penktadienį vakare pranešė, kad bus pradedamos procedūros stabdant projekto finansavimą Lietuvai. Dėl to direktoratas kreipėsi į Inovacijų ir tinklų vykdomoji agentūra (INEA).
A.Šliupas teigia, kad „Lietuvos geležinkeliams“ pasirašius sutartį, grėsmės netekti finansavimo nebeturėtų likti, tačiau INEA vis vien formaliai turės nagrinėti direktorato kreipimąsi.
„Jų yra kreipimasis į INEA su siūlymu, o INEA dabar turėtų pagal aplinkybes svarstyti tą klausimą, o realiai visi parašai padėti, tai pagrindo kažką persvarstyti nėra“, – BNS sakė A.Šliupas.
„Mano galva, dabar pagrindo peržiūrėti finansavimo sąlygas ar apimtis Lietuvai tikrai nėra“, – pridūrė jis.
Paklaustas, kodėl jo nuomone direktoratas į bendrą įmonę kreipėsi būtent penktadienį, A.Šliupas teigė, kad tai galima suprasti kaip raginimą pasirašyti.
„Kiekvienas turbūt turi savo įsivaizdavimą ir supratimą apie situaciją. Mes konstatuojame, kad tai techninis klausimas, gal tai buvo panaudota kaip paraginti greičiau priimti tą sprendimą, mes ir be raginimo priėmėme tą sprendimą“, – tikino viceministras.
Tačiau jis tikino, kad sutartis pasirašyta ne dėl direktorato kreipimosi: „Sutartis buvo pasirašyta vėlai penktadienį vakare, o direktoratas kreipimąsi turbūt išsiuntė dar iki darbo dienos pabaigos. Galiu tik pasakyti, kad tikrai tas kreipimasis nebuvo priežastis pasirašyti“.
Apie sutarties pasirašymą pranešė kilus ažiotažui
Nors sutartis, anot „Lietuvos geležinkelių“ ir Susisiekimo ministerijos, buvo pasirašyta penktadienį vakare, apie tai bendra įmonė buvo informuota šeštadienį – jau po to, kai pranešta apie galimybę netekti ES finansavimo.
„Lietuvos geležinkelių“ vadovo patarėjas komunikacijai Darius Tarasevičius BNS teigė, kad sutartis buvo pasirašyta vėlų penktadienio vakarą ir perduota Susisiekimo ministerijai.
Susisiekimo ministro atstovas Ričardas Slapšys BNS aiškino, kad apie sutarties pasirašymą ministerija „RB Rail“ informavo šeštadienį, nors tai planuota padaryti tik pirmadienį. Anksčiau apie pasirašymą suskubta informuoti po to, kai „RB Rail“ pranešė apie direktorato kreipimąsi.
„Pasirašyta buvo penktadienį po darbo ir buvo nuspręsta, kad bus apie tai pranešta darbo dieną – pirmadienį. Tačiau kilus ažiotažui, suskubta tai padaryti šeštadienį“, – BNS sakė R.Slapšys.
Šeštadienį „Lietuvos geležinkelių vadovas Stasys Dailydka BNS teigė sutartį pasirašęs penktadienį vakare, kai tam pritarė bendrovės valdyba. Jis dar penktadienį teigė, kad sutartis įmonei yra nenaudinga.
Direktorato pranešime pažymėta, kad kyla klausimas dėl iš viso 320 mln. eurų ES finansavimo, kurie skiriami pirmuoju ir antruoju Europos infrastruktūros tinklų priemonės CEF (angl. Connecting Europe Facility) šaukimu. Lietuvai jau skirta 106 mln. eurų – direktoratas pažymi, kad Inovacijų ir tinklų vykdomoji agentūra (INEFA) turėtų svarstyti klausimą, ar stabdyti šių lėšų skyrimą, taip pat ar stabdyti derybas dėl antrojo šaukimo – dar beveik 191 mln. eurų dotacijos sutarties.
„Rail Baltica“ projektą įgyvendinančios bendros trijų Baltijos šalių įmonės „RB Rail“ valdybos pirmininkė Baiba Rubesa šeštadienį BNS patvirtino gavusi tai patvirtinančias sutarties kopijas iš Lietuvos susisiekimo ministerijos, tačiau pridūrė, kad ES Inovacijų ir tinklų vykdomoji agentūra (INEA) greičiausiai ateinančią savaitę vis tiek pradės svarstymą dėl finansavimo, nes sutartis pasirašyta po numatytos galutinės datos – rugsėjo 13-osios.