Lietuvos transporto įmonėms didėja spaudimas užtikrinti tinkamas sąlygas vairuotojams. Vilkikų sulaikymai užsienyje, priimtas Mobilus paketas ir pavieniai vairuotojų skundai vis labiau verčia transportininkus keisti požiūrį į vairuotojų darbo sąlygas.
Uzbekas S.Aripkhodjaevas dabar jau grįžęs namo į Taškentą, todėl sako išvengęs koronaviruso pančių, tačiau jis piktinasi, kokiomis sąlygomis turi gyventi ir dirbti jo tautiečiai Lietuvos įmonėje. „Manėme, kad tai Europa, tačiau taip nėra“, – sako jis.
Gyvena po aštuonis kambariuose
Uzbekas nufilmavo, kaip Kaune, viename hostelyje, gyvena transporto kompanijoje dirbantys uzbekai. Jo nufilmuotame siužete matyti maždaug 15 kvadratinių metrų kambarys, kuriame dviaukštėse lovose gyvenama aštuoniese.
Kitas kambarys – dar mažesnis, o jame taip pat spaudžiasi aštuoni vairuotojai. Dar keturi žmonės telpa dar mažesniame kambaryje. Visiems vairuotojams skirtas vienas tualetas.
Tai gali paaiškinti, kodėl taip greitai išplito virusas tarp kompanijoje dirbančių uzbekų.
Po „Hegelmann Transporte“ įmonėje įvykusio protrūkio, kai koronavirusu apsikrėtė 18 vairuotojų, Vyriausybė ketvirtadienį sugriežtino atvykstančių iš trečių šalių sąlygas – reikės ne tik izoliuotis, bet ir atlikti COVID testą. Tai paveiks įmones, kurios atsiveža vairuotojus iš trečiųjų šalių, pavyzdžiui, Baltarusijos, Ukrainos, Kazachstano.
Vyras 15min pasakojo pastaruosius devynis mėnesius dirbęs praktiškai be sustojimų ir poilsio. „Gyvenau visą šį laiką savo vilkiko kabinoje. Per šį laikotarpį dirbdamas „Hegelmann Group“ patyriau keletą grubių pažeidimų iš kompanijos pusės“, – teigia jis.
Pasak uzbeko, dauguma vairuotojų, dirbančių Kauno įmonėje, yra iš Ukrainos ir Uzbekistano. „Darbdaviai nesuteikia vairuotojams galimybės ilsėtis viešbučiuose ar kitose nakvynės vietose, kai važiuoja Europoje. Vairuotojai priversti nuolatos gyventi kabinos viduje, o tai yra ES darbo sąlygų pažeidimas“, – tvirtina jis.
Priversti gyventi kabinose?
Maisto ruošimas ir poilsis vyksta tik kabinų viduje. „Vairuotojai neturi galimybės praustis arba išsiskalbti savo rūbus, kai jie važinėja po Europą“, – sako jis.
Vairuotojai, pasak jo, turi dokumentus, rodančius, kad jie ilsisi viešbučiuose, kai važiuoja po Vakarų Europą, tačiau iš tiesų, kaip teigė pašnekovas, jie miega kabinose. „Dokumentus parodo policijai, kai sustabdo Europoje“, – tikina uzbekas. Jis piktinasi, kad taip kompanija esą apgaudinėja ne tik vairuotojus, bet ir pareigūnus, o už tai yra atsakomybė.
„Prašau jus pastoviai tikrinti visus „Hegelmann Group“ dirbančius vairuotojus, kai jie vyksta į Europą“, – teigiama uzbeko rašte, kurį jis išsiuntinėjo į Lietuvos institucijas.
Vairuotojo manymu, tokiam išnaudojimui reikia padaryti galą ir priversti pervežimo įmones rūpintis vežėjais.
Uzbekas laiškus dėl situacijos „Hegelmann Transporte“ siuntė Vidaus reikalų ministerijai, policijai, Darbo inspekcijai, Uzbekistano konsulatui. Jam patarė kreiptis į Darbo ginčų komisiją. Vairuotojas ketina kreiptis ir į teismą, nes sako, kad kompanija jam neišmokėjo viso atlyginimo.
Jis skundžiasi, kad buvo išmestas iš hostelio ir atleistas su padirbtu jo paties parašu, esą pats taip nusprendė.
„Hegelmann“ kompanijos Marketingo vadovė Agnė Ambrazevičienė sakė, kad Uzbekijos pilietis klaidina.
„Situacijos mes plačiau komentuoti negalime, kadangi buvo kreiptasi į atitinkamas institucijas dėl klaidinančios ir neteisingos informacijos apie įmonę skleidimo“, – sakė atstovė.
Europos Parlamento priimtas Mobilumo paketas įpareigos darbdavius labiau pasirūpinti vairuotojais ir juos apgyvendinti viešbučiuose ar kitose nakvynės vietose. Lietuvos transporto įmonės sako, kad tai yra nelygi konkurencinė kova, kuria suinteresuotos Vakarų šalių pervežimo įmonės.