Paskutinės akcijos dienos! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti

Dėl Europos Komisijos vėlavimų, transporto ir logistikos verslas stabdo investicijas

Europos Komisija vėluoja pateikti „eFTI“ reglamento įgyvendinimui reikalingas bendrąsias taisykles ir dėl to nusikelia transporto sektoriaus skaitmenizavimas, rašoma Transporto inovacijų asociacijos pranešime spaudai.
Sėkmingos investicijos
Sėkmingos investicijos / 123RF.com nuotr.

Transporto inovacijų asociacijos (TIA) vadovė Asta Kazlauskienė teigia, kad dėl nukeltų terminų ir neaiškios situacijos, verslas priverstas laukti bei nesiryžta papildomai investuoti ir į vidines sistemas.

Europos Sąjunga įpareigojo valstybes nares skaitmenizuoti transporto sektorių – nuo 2025-ųjų valstybinės institucijos Europos Sąjungoje (ES) privalės priimti skaitmeniniu būdu vežėjų teikiamą informaciją. Tačiau pati Europos Komisija vėluoja pateikti detalius reikalavimus, kurie reikalingi „eFTI“ įgyvendinimui, kad verslas galėtų pasiruošti.

„Transporto ir logistikos sritis sukuria apie 11% Lietuvos BVP bei yra trečias daugiausiai mokesčių į valstybės biudžetą sunešantis ekonominės veiklos sektorius. Tačiau pastaraisiais metais įmonės susiduria su efektyvumo problema, nes trūksta darbuotojų, svyruoja kuro kainos ir t.t. Vienas iš būdų, kaip išspręsti šias bėdas ir efektyvinti veiklą yra skaitmenizavimas, kurį paspartintų pradėtas įgyvendinti „eFTI“ reglamentas.

Pagal atnaujintą Europos Komisijos planą, kuris buvo pristatytas Transporto inovacijų asociacijos organizuotame hakatone „DigiLogistics Hack“, bendrosios taisyklės ir specifikacijos turėtų būti gautos tik po poros mėnesių, o tai reiškia, kad nusikelia „eFTI“ taikymas ir kiti su „eFTI“ įgyvendinimu susiję terminai“, – sako A.Kazlauskienė.

Kovo 24–26 d. Vilniuje, „Vilnius Tech Park“ erdvėse, vyko didžiausias hakatonas Lietuvos transporto ir logistikos sektoriuje „DigiLogistics Hack“, kurį rengė Transporto inovacijų asociacija. Rinkoje juntama didžiulė problematika skaitmeninimo srityje, kurios negali išspręsti viena įmonė savo viduje, todėl reikalinga bendrystė ir darbas tarp visų ekosistemos dalyvių, nuo siuntėjo, muitinės ir iki Europos Komisijos.

Renginyje susibūrė rekordinis skaičius komandų – net 12 iš Lietuvos, Estijos ir Suomijos. Hakatone diskutuota ir apie „eFTI“ pritaikomumą, kurti sprendimai, kurie padėtų efektyviai prisitaikyti prie naujų reikalavimų.

A.Kazlauskienė pabrėžia, kad pagal pirminį planą, sektorius bendruosius „eFTI“ reikalavimus ir specifikacijas, kurios turės būti įgyvendintos nacionaliniu mastu, turėjo gauti 2023 m. vasarį, tačiau dabar šią informaciją žadama pateikti tik birželį ar liepą. Lygiai taip pat nusikėlė, iš 2023 m. rugpjūčio į lapkritį, informacijos pateikimas, kaip privatūs verslai turės įgyvendinti ir prisitaikyti prie „eFTI“ reikalavimų. Dėl to atidėtas ir galutinis sistemos, kuomet šalys ir verslai privalės priimti dokumentus tik elektroniniu formatu, paleidimas iš 2025 m. rugpjūčio į gruodį.

„Kelių mėnesių atidėjimas gali atrodyti ne toks ir svarbus, tačiau transporto ir logistikos sektorius Lietuvoje yra labai reikšmingas, todėl „eFTI“ būtų didžiulis žingsnis į priekį, jo naudą pajustume iš karto ir atsvertume kitas neigiamas įtakas. Būdami vieni iš Europos transporto lyderių, galėtume dar labiau sustiprinti savo pozicijas pradėję skaitmeninimą ir didindami savo efektyvumą. Tačiau šiuo metu nėra aišku, kokie tiksliai bus taikomi reikalavimai ir kaip verslui reikės prisitaikyti.

Skaitmenizavus transporto ir logistikos sritį, naudą pajustų tiek privačios bendrovės, tiek visos Europos Sąjungos valstybės, todėl procesai turi vykti kaip įmanoma greičiau ir nevėluoti. Verslas taip pat planuoja pokyčius įmonių viduje, nori atnaujinti sistemas ir aktyviai diegia skaitmeninimo sprendimus, tačiau dėl neaiškumo, Europos Komisijai vėluojant pateikti su „eFTI“ susijusią informaciją, bendrovės priverstos stabdyti investicijas, laukti ir stebėti situaciją“, – tvirtina ji.

Europos Parlamentas 2020 m. patvirtino reglamentą dėl elektroninės krovinių vežimo informacijos („eFTI“ – electronic Freight Transport Information). Reglamentu siekiama sukurti teisinį reguliavimą ir standartus krovinių vežimo elektroniniam informacijos apsikeitimui ES teritorijoje. „eFTI“ siekiama atsisakyti popierinių dokumentų, dėl ko transporto logistikos grandinės darysis efektyvesnės, kroviniai bus pristatomi greičiau, procesai taps skaidresni, sienų kirtimo procedūros greitesnės, bus mažinama tuščia krovininių automobilių rida, o tai mažins transporto sukeliamą taršą.

„Transporto skaitmenizavimas bendrovėms leis sutaupyti lėšų, o krovinių gabenimas taps efektyvesnis. Skaičiuojama, kad įgyvendinus „eFTI“ Europos Sąjungoje iki 2040 metų administracinės išlaidos operatoriams sumažėtų 20-27 mlrd. Eur, operatorių darbo valandų dokumentų valdymui per metus būtų sutaupoma maždaug už 75-102 mln. Eur. Tačiau, jei Europos Komisija vėluos pateikti specifikacijas, kasmet milijardai eurų, kurie galėtų būti nukreipti į skaitmeninimą ir sektoriaus tobulinimą, bus iššvaistomi arba užšaldyti“, – pabrėžia A.Kazlauskienė.

TIA duomenimis, kiekvienas vairuotojas turi mažiausiai du CMR važtaraščių komplektus, kurie iš viso sudaro 55 A4 formato lapų. Papildomai prisideda kiti dokumentai: sąskaitos-faktūros, sąskaitos proformos, fitosanitariniai sertifikatai. Todėl vienas vairuotojas viename reise veža 100 A4 formato dokumentų.

„eFTI“ leistų procesus sutvarkyti, efektyvintų ir skaidrintų sektorių, mažėtų žmogiškosios klaidos galimybė. Taip pat vilkikų tikrinimas būtų paprastesnis bei greitesnis, todėl prekės būtų pristatytos žymiai greičiau ir efektyviau“, – įsitikinusi A.Kazlauskienė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Televiziniai „Oskarai“ – išdalinti, o šiuos „Emmy“ laimėtojus galite pamatyti per TELIA PLAY
Progimnazijos direktorė D. Mažvylienė: darbas su ypatingais vaikais yra atradimai mums visiems
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas