NATO viršūnių susitikimas Vilniuje liepą trumpam sutrikdys įprastą miesto ritmą, ne išimtis – ir oro uostų veikla. Prieš savaitę, balandžio 7 d., Susisiekimo ministerija pranešė, jog atsižvelgiant į NATO saugumo reikalavimus 30 kilometrų spinduliu nuo „Litexpo“ parodų rūmų esančioje oro erdvėje bus draudžiami visi skrydžiai.
Skrydžiai bus ribojami kiek daugiau nei parą – nuo liepos 11 d. 12 valandos iki liepos 12 d. 14 valandos.
Tačiau glumina tai, kad aviakompanijos vis dar parduoda skrydžių bilietus iš Vilniaus oro uosto, kai jau aišku, kad sklandžiai vykti jie negalės.
Pavyzdžiui, penktadienį ryte „Ryanair“ vis dar buvo galima įsigyti lėktuvo bilietų iš Vilniaus į Londono Stantstedo oro uostus liepos 12 d. 11.25 valandą. Tai pačiai dienai galima įsigyti bilietus iš sostinės į Atėnus 6.10 val., taip pat 13.45 val. į Graikijos salą Korfu.
Tokia pati situacija ir su „Wizz Air“ kompanija – ji vis dar parduoda skrydžio bilietus liepos 12 d. 6.55 val. į Eindhoveną (Nyderlandai), liepos 11 d. 17 val. į Barseloną, liepos 12 d. 6.10 val. į Kutaisį (Sakartvelas).
Vilniaus oro uostų atstovas spaudai Tadas Vasiliauskas 15min sakė, kad oro bendrovės jau yra gavusios visą informaciją apie planuojamus ribojimus ir perplanuoja kai kuriuos skrydžius, o kai kurios kol kas – dar pardavinėja bilietus tomis dienomis.
„Oro uostai negali uždrausti pardavinėti bilietų, tačiau labai kviečiame keleivius pasidomėti planuojamais draudimais, bendrauti su oro bendrovėmis dėl galimų alternatyvų, galimų pasiūlymų jiems. Mūsų žiniomis, artimiausiu metu bilietų pardavimai minėtais laikais turėtų būti sustabdyti net tais atvejais, kai jie (šiuo metu) dar yra vykdomi“, – 15min sakė T.Vasiliauskas.
Tuo metu Susisiekimo ministerija komentare 15min nurodė, kad skrydžių bendrovės buvo informuotos apie oro eismo į Vilniaus oro uostą uždarymą.
„Šiuo metu dalis bendrovių jau yra perkėlusios skrydžius arba ieško sprendimų. ES įpareigoja oro bendroves grąžinti pinigus arba pasirūpinti keleiviais. Oro bendrovės gali tartis su oro uostu paankstinti arba pavėlinti skrydžius“, – nurodė ministerija.
15min paklausė „Ryanair“ ir „Wizz Air“ kompanijų, kodėl jos vis dar tęsia bilietų prekybą ir ar taip nėra klaidinami vartotojai, tačiau jos į šiuos konkrečius klausimus aiškių atsakymų nepateikė. Jei atsakymų sulauksime, publikaciją papildysime.
Kompensacijos pagal įstatymus neprivalomos
O kaipgi kompensacijos, ar jos šiuo atveju priklausys? Kaip informavo T.Vasiliauskas, pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą skrydį vykdantis oro vežėjas neprivalo mokėti kompensacijos už dėl atšaukto skrydžio patirtus nuostolius, jei skrydis atšauktas dėl ypatingų ir ne nuo vežėjo priklausančių aplinkybių.
Planuojamas Vilniaus oro uosto uždarymas skrydžiams yra laikomas būtent tokia aplinkybe.
„Visgi pats reglamentas neatleidžia oro vežėjo nuo pareigos suteikti keleiviams, kurių skrydžiai atšaukti, Reglamente numatytą pagalbą: nukreipti juos kitu maršrutu panašiomis kelionės sąlygomis kaip galima greičiau, arba kitu keleiviui tinkamu laiku, jei yra vietų“, – sakė T.Vasiliauskas.
Tačiau sumokėtus pinigus už bilietus kompanijos grąžinti turės. Kai kurios jau patvirtino, kad tai darys.
„Jeigu dėl liepos 11–12 d. Vilniuje vyksiančio NATO viršūnių susitikimo skrydžiai į Lietuvos sostinę ir iš jos bus atšaukti ir šio sprendimo nebus galima pakeisti, oro linijos privalės atšaukti šiomis dienomis suplanuotus skrydžius ir perregistruoti keleivius. Keleiviai, kurie nenorės pasinaudoti perregistravimo galimybe, galės atgauti 120 proc. sumokėtos sumos „Wizz“ kreditais arba kreiptis dėl 100 proc. sumokėtos sumos kompensacijos“, – komentare 15min sakė „Wizz Ar“ korporatyvinės komunikacijos vadovė Valeria Bragarenco.
Tuo metu „Ryanair“ nurodė tik tiek, kad dėl NATO sprendimo uždaryti oro erdvę virš Vilniaus įmonė buvo priversta peržiūrėti savo skrydžių iš Vilniaus oro uosto ir į jį tvarkaraščius.
„Keleivius informuosime tiek apie uždarymą, tiek apie jų pasirinkimo galimybes. Atsiprašome už visus nepatogumus, kilusius dėl šio laikino uždarymo, kuris visiškai nepriklauso nuo mūsų“, – komentare sakė „Ryanair“ spaudos tarnyba.
Skrydžiai į Kauno oro uostą greičiausiai nebus perkelti
T.Vasiliauskas negalėjo pasakyti, kokių sprendimų imsis įmonės dėl atšauktų skrydžių
„Oro bendrovės tik pradėjo arba tęsia savo planų koregavimą. Galimi tikrai įvairūs sprendimai, todėl keleiviams reikėtų jau dabar pradėti bendrauti su oro bendrovėmis dėl galimų alternatyvų“, – akcentavo jis.
Tikėtina, kad minėtu laikotarpiu reguliarūs skrydžiai į Kauno oro uostą perkelti nebus, nes, pasak T.Vasiliausko, jame taip pat nemaža dalis infrastruktūros bei personalo pajėgumų bus skiriama NATO delegacijų aptarnavimui, o likusi dalis – aptarnaus ten vykdomus skrydžius.