Kad nuo vasaros neįmanoma iš Klaipėdos uosto parsivežti nusipirktų amerikietiškų automobilių, praėjusį savaitgalį pranešė ir Baltarusijos valstybinė televizija: jeigu tikėsime iš šios šalies skleidžiama informacija, tai pirkėjai negali atsiimti apie 4 tūkst. uostamiestyje esančių mašinų.
Lietuvos jūrų krovinių kompanijų asociacijos vadovas Vaidotas Šileika „Vakarų ekspresui“ patvirtino, kad pirkėjų iš Baltarusijos automobiliai gali būti įstrigę Klaipėdoje – uosto įmonių teritorijoje arba už uosto ribų.
„Gali būti, kad taip yra. Tie automobiliai, kurių savininkai negali išsivežti, yra laikomi uoste arba kitose aikštelėse Klaipėdoje“, – kalbėjo V.Šileika.
Anot jo, pasitaiko atvejų, kai Lietuvoje įstrigusius automobilius bandoma krauti atgal į laivus ir į Baltarusiją vežti kitais keliais, tačiau toks būdas yra sudėtingas dėl su tarptautinėmis sankcijomis susijusių ir taikomų reikalavimų, be to, pervežimo kaina gerokai išauga.
„Yra bandoma juos išvežti kitais keliais – vėl krauti į laivus ir gabenti per Juodąją jūrą, tačiau ir tokiu atveju reikalingi papildomi dokumentai, smarkiai auga kaštai. Tai tikrai yra problema savininkams“, – sakė V.Šileika.
Lietuvos muitinė „Vakarų ekspresui“ nurodė, kad Baltarusijos žiniasklaidos transliuojamos informacijos nekomentuoja.
Tačiau įstaiga primena, kad nuo birželio 3-iosios eksportuojant ar gabenant tranzitu ne senesnius kaip penkerių metų lengvuosius automobilius reikalaujama pateikti gamintojo deklaraciją – dokumentą, garantuojantį, jog sandoriu nebus pasinaudota apeinant tarptautines sankcijas.
„Dokumentu prekių pardavėjas patvirtina, kad jam žinomas jo pagamintų prekių pardavėjas ir jų pirkėjas trečiojoje šalyje ir jų sudarytas sandoris jam nekelia abejonių, kad gali būti nesilaikoma tarptautinių sankcijų taikymo sąlygų.
Gamintojas taip pat patvirtina, kad jam žinomas jo pagamintų prekių galutinis naudotojas bei jų galutinis naudojimas trečiojoje šalyje ir prekių gamintojas yra tikras, kad prekės nebus naudojamos nesilaikant tarptautinių sankcijų“, – informavo muitinė.
Nuo liepos į Baltarusiją taip pat draudžiama eksportuoti automobilius atsižvelgiant ne į jų vertę, o į technines charakteristikas, tokias kaip variklio galingumas ir prošvaisa.
Baltarusių televizija skelbia, kad užsidarius amerikietiškų automobilių maršrutui per Klaipėdą juos galima gabenti per Turkiją ir Kazachstaną, tačiau tokiu atveju jų kelionė brangsta keliais tūkstančiais JAV dolerių.
Per Klaipėdą mašinas atsigabenti bandę baltarusiai taip pat guodžiasi, kad negalėdami išvežti automobilių iš uostamiesčio, jie priversti mokėti už jų laikymą stovėjimo aikštelėse, kuriose paslaugos paros įkainis siekia nuo 5 iki 20 eurų.
Vakarietiškų automobilių tranzitui per Lietuvą į Baltarusiją papildomos kontrolės prireikė gavus informacijos apie tai, kad šis maršrutas naudojamas Rusijai taikomoms sankcijoms apeiti.
Gamintojo deklaracijos reikalaujama ir pasienyje išvežant tranzitinius automobilius, taip siekiama užtikrinti sankcijų įgyvendinimo kontrolę