Tai vienas paskutinių žingsnių prieš priimant prieštaringai vertinamą vilkikų vairuotojų veiklą Europos Sąjungoje (ES) reglamentuosiantį paketą. Po balsavimo Transporto komitete Mobilumo paketą beliks patvirtinti plenariniame EP posėdyje – balsavimas gali įvykti jau birželio 17–19 dienomis.
Transporto komitete bus balsuojama dėl Mobilumo paketui besipriešinančių valstybių siūlomų pataisų: 16 jų – dėl vairavimo laiko ir vairuotojų poilsio taisyklių, 37 – dėl komandiravimo ir 33 – dėl prieigos prie rinkos.
Pakaitinis Transporto komiteto narys, europarlamentaras Petras Auštrevičius bei kai kurie kiti EP nariai siūlo palikti galimybę vairuotojams ilsėtis kabinose, nes tai esą nepagerintų jų darbo sąlygų, ypač jei nerandama poilsiui saugių ir tinkamų vietų.
Taip pat siūloma pakeisti nuostatą, reikalaujančią vairuotojų kas keturias savaites grįžti į savo gyvenamą šalį savaitės poilsio – tokia nuostata, dalies politikų teigimu, prieštarauja „esminėms ES laisvėms“, todėl siūloma, kad vairuotojai galėtų ilsėtis ne tik namie, bet ir kitoje pasirinktoje šalyje.
Tuo metu prieštaraujantieji nuostatai dėl vilkikų grąžinimo į registracijos šalį siūlo išbraukti ją apskritai, nes ji yra „perteklinai ribojanti ir diskriminacinė“. Anot jų, ši nuostata neigiamai paveiks valstybes, esančias toliau nuo ES ekonominių centrų, – grįžtant į savo registracijos šalis reikės nuvažiuoti gerokai daugiau kilometrų.
Tačiau tikėtina, kad visos pataisos bus atmestos – per balandžio pabaigoje vykusį Transporto komiteto posėdį pranešėjai rekomendavo priimti pirminį variantą be pataisų.
Lietuva, kuri yra viena pagrindinių Mobilumo paketo kritikių, ragino jo svarstymą atidėti, kol nesibaigs koronaviruso pandemija ir nebus galima įvertinti jos įtakos transporto sektoriui.
Mobilumo paketą daugiausiai palaiko senosios ES narės iš Europos vakarų, pavyzdžiui, Vokietija ir Prancūzija.
Bene daugiausiai diskusijų sulaukia nuostata, įpareigojanti vilkikus periodiškai grąžinti į jų registracijos šalį. Naujų taisyklių iniciatoriai sako, kad tai padės kovoti su fiktyviomis vežėjų įmonėmis, kai jos, siekdamos sumažinti kaštus, steigiamos vienur, o veiklą vykdo visai kitur.
Rytų europiečiai teigia, kad nauja tvarka išstums periferijos šalių transporto kompanijas iš rinkos ir padidins taršą keliuose.
Vežėjų veiklą griežtinančiam Mobilumo paketui dauguma valstybių narių pritarė gruodžio mėnesį.