15 diena važiuoja! Metinė prenumerata vos 7,99 Eur+DOVANA
Išbandyti

ES rengiasi griežčiau bausti vartotojus apgaudinėjančias įmones

Europos Sąjunga (ES) trečiadienį pristatė taisykles, pagal kurias bus stiprinama Europos vartotojų apsauga ir, be kita ko, užtikrintos „griežtesnės baudos“ vartotojus apgaudinėjančioms įmonėms bei teisiniai būdai nukentėjusiesiems gauti kompensaciją. Naujas galimybes vartotojams Europos Komisija (EK) pasiūlė po „Volkswagen“ sukelto vadinamojo dyzelgeito skandalo ir ypač po to, kai dėl jo nukentėjusiems bloko vartotojams nebuvo išmokėtos kompensacijos.
ES vėliava Londone
ES vėliava Londone / AFP/„Scanpix“ nuotr.

„Globalizuotame pasaulyje, kur stambios įmonės yra gerokai pranašesnės už pavienius vartotojus, turime išlyginti padėtį, – pareiškė už teisingumą, vartotojų reikalus ir lyčių lygybę atsakinga Komisijos narė Vera Jourova. – Galimybė Europos mastu teikti atstovaujamuosius ieškinius bus teisingesnė vartotojams, o ne pelningesnė advokatų kontoroms. Be to, vartotojų apsaugos institucijos pagaliau galės nubausti sukčiautojus, skirdamos jiems didesnes baudas, nustatytas pagal įmonės metinę apyvartą. Sukčiauti negali apsimokėti.“

Komisijos pirmininko pavaduotojas Fransas Timmermansas prekiautojus įspėjo, kad jiems grės „griežtesnės baudos“, jeigu jie piktnaudžiaus pasitikėjimu, ir pareiškė, kad vartotojai turės teisę į kolektyvinį teisių gynimą, įskaitant teisę į kompensaciją.

Pagal Komisijos pasiūlytas taisykles, kurias dar turi patvirtinti Europos Parlamentas ir valstybės narės, prekes ar paslaugas internetu perkantys vartotojai bus aiškiai informuojami, ar perka iš profesionalaus prekybininko, ar privataus asmens, kad žinotų, ar jie saugomi vartotojų teisių, jei kiltų problemų.

Atlikdami paiešką internete vartotojai taip pat bus aiškiai informuojami, kai paieškos rezultatas yra apmokėtas prekybininko.

Mokėdami už skaitmeninę paslaugą vartotojai turės tam tikrų teisių į informaciją ir galės per 14 dienų nutraukti sutartį. Pagal naująsias taisykles ši teisė bus taikoma nemokamoms skaitmeninėms paslaugoms, kurioms vartotojai suteikia savo asmens duomenis, bet už kurias nemoka. Tai paprastai būtų taikoma debesijos duomenų saugyklos paslaugoms, socialinei žiniasklaidai arba e. pašto paskyroms, nurodoma Komisijos paskelbtame pranešime.

Be to, vartotojų apsaugos arba kitos atitinkamai kvalifikuotos organizacijos galės nuo neteisėtos komercinės veiklos nukentėjusių vartotojų grupės vardu ginti jų teises, pavyzdžiui, gauti kompensaciją, pakeisti prekę arba ją sutaisyti. Kai kuriose valstybėse narėse vartotojai jau dabar gali pateikti kolektyvinį ieškinį teisme, tačiau dabar šia galimybe bus galima naudotis visoje Sąjungoje.

Tačiau, skirtingai nuo Jungtinėse Valstijose paplitusių kolektyvinių ieškinių, Europoje atstovaujamuosius ieškinius galės pateikti tik vartotojų apsaugos organizacijos ir kitos pelno nesiekiančios bei griežtus kriterijus atitinkančios grupės, o ne advokatų kontoros.

Pagal siūlomas taisykles bus užtikrinta, kad vartotojai visose valstybėse narėse turėtų teisę reikalauti individualių teisių gynimo priemonių, pavyzdžiui, finansinės kompensacijos ar sutarties nutraukimo, kai nukenčia nuo nesąžiningos komercinės veiklos, pavyzdžiui, agresyvios ar klaidinančios rinkodaros. Šiuo metu ES tokios apsaugos priemonės labai skiriasi.

Be to, pagal pasiūlytas taisykles nacionalinės vartotojų apsaugos institucijos galės koordinuotai skirti veiksmingas, proporcingas ir atgrasomąsias baudas.

Už plataus masto pažeidimus, darančius poveikį kelių ES valstybių narių vartotojams, gali būti skirta bauda, sudaranti iki 4 proc. prekybininko metinės apyvartos kiekvienoje atitinkamoje valstybėje narėje. Valstybės narės galės nustatyti didesnes didžiausias baudas.

Be to, Komisijos pasiūlyme numatyta atnaujinti Nesąžiningos komercinės veiklos direktyva siekiant aiškiai nustatyti, kad nacionalinės institucijos gali vertinti ir šalinti klaidinančią komercinę veiklą, susijusią su produktais, kuriais prekiaujama keliose ES valstybėse narėse kaip identiškais, nors jų sudėtis ir savybės labai skiriasi.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų