Tarptautinė oro transporto asociacija (TOTA) prognozuoja, kad aviacijos pelnas pasaulyje 2014 metais sudarys beveik 20 mlrd. dolerių, o 2015 metais išaugs iki 25 mlrd. dolerių. Tokiems geriems rezultatams didžiausią įtaką padarė Šiaurės Amerikoje dirbančių oro linijų finansiniai rezultatai. Jos 2014 metais uždirbo apie 12 mlrd. eurų, o grynojo pelno marža siekė 6 proc.
Europoje panorama visai kitokia. Dėl menkos infrastruktūros, didelių mokesčių ir priežiūros jų pelnas 2014 metais siekė tik apie 2,7 mlrd. dolerių, o pelno marža – vos 1,8 proc.
Nepaisant to, skaičiai yra geri, 15min.lt sakė „Small Planet Airlines“ vadovas Vytautas Kaikaris.
Geri metai pasaulyje
„Bet vis tiek visi džiaugiasi šitais skaičiais, nes labai daug metų aviacija praradinėjo pinigus, net ir aviacijos vilkai. Jeigu sudėtum bendrą rezultatą, kurį aviacijos industrija yra nuo pradžios uždirbusi, tai gautum vieną didelį minusą. Bet šie metai buvo sėkmingi, nors ir labai sunkūs. Malaizijos lėktuvai net 2 prapuolė, buvo visokių daug reikalų“, – kalbėjo V.Kaikaris.
Teigiamai aviacijos rinką paveikė naftos kainų kritimas, atsigaunanti ekonomika ir augantis keleivių skaičius.
„Todėl ir aviacija pakankamai neblogai stovi ant kojų“, – sakė V.Kaikaris.
TOTA aviacijai prognozuoja gerus metus – šiemet oro bendrovės turėtų uždirbti 25 mlrd. dolerių.
Vos 4,27 dolerio – tiek šiemet nuo vieno keleivio uždirbs Europos aviakompanijos.
Teigiamas prognozes skatina pigi nafta. Skaičiuojama, kad aviacijos degalų vidutinė kaina svyruos apie 99,9 dolerio už barelį šiemet. Iš viso jiems bus išleista apie 192 mlrd. dolerių. Tai sudarys apie ketvirtadalį visų aviacijos bendrovių išlaidų.
Taip pat gera žinia aviacijai yra 3,2 proc. šiemet augsianti pasaulio ekonomika ir numatomas 4,5 proc. krovinių pervežimų augimas.
Nepaisant to, pelno marža išliks maža (apie 3,2 proc.), o nerimą bendrovėms ir toliau kels kai kurios silpnos ekonomikos, politiniai neramumai, konfliktai.
Nors pasauliniu mastu aviacijai sekasi, tačiau, žiūrint į Europą, industrijos vaizdas yra smarkiai skurdesnis.
Europoje uždirba vienetai
Vos 4,27 dolerio – tiek, skaičiuoja TOTA, šiemet nuo vieno keleivio uždirbs Europos aviakompanijos.
„Azija ir Amerika atrodo labai gerai, Europa atrodo labai prastai. Jeigu žiūri, kas darosi Europoje, pamatysi, kad vienoje Europos pusėje yra labai daug silpnų aviakompanijų, kurios praradinėja pinigus jau labai daug metų, tai čia ir „Air France“, SAS, LOT ir pan. Uždirbančiųjų yra labai nedaug – tai yra beveik visos pigių skrydžių kampanijos, kelios nišinės kampanijos, pavyzdžiui, „Icelandair“, – kalbėjo V.Kaikaris.
„Air France“–KLM grupė vien 2013 metais patyrė 1,8 mlrd. eurų (2,05 mlrd. dolerių) nuostolį, per pastaruosius trejus metus atleido 8 tūkst. darbuotojų ir apskritai pelningai nedirbo nuo 2010 metų.
„Yra tokių kampanijų, kurios nuo seno yra susitvarkiusios ir joms gerai viskas važiuoja, bet yra ir tokių, kurioms yra labai blogai. Visa aviacijos industrija, žiūrint globaliu mastu, pernai išgyveno gerus metus, bet, lyginant su visomis kitomis industrijomis, tai tikrai nėra geras pelnas. Ir tikrai ne visi žaidėjai gavo pelno – yra tokių, kurie viena koja grabe“, – kalbėjo V.Kaikaris.
Jeigu tavo BVP auga 8 proc. tai keleivių skaičius turėtų augti 11 proc., – sakė V.Kaikaris.
Nuostolius pernai skaičiavo ir didžiausia Europos aviacijos žaidėja, užimanti 13 proc. rinkos, – „Lufthansa Group“. Pirmąjį ketvirtį bendrovė prarado 252 mln. eurų (351 mln. dolerių).
V.Kaikaris minėjo, kad skirtingus regionų rezultatus smarkiai nulemia ir ekonomikos augimas. Šiuo metu bene pelningiausia yra Azija, kur bendrovę neseniai įkūrė ir jo vadovaujama „Small Planet Airlines“.
„Azijoje dėl ekonomikos augimo aviacijos sektorius sparčiai kyla. Aviacija paprastai būna pirmoji, kuri pajunta, ar yra gerai ekonomikai, ar blogai. Yra sakoma, kad prie BVP pridėjus 3 proc., gauni keleivių augimą, koks jis turėtų būti. Jeigu tavo BVP auga 8 proc. tai keleivių skaičius turėtų augti 11 proc. Amerika yra labai sparčiai atsigavusi ekonomika, visi rodikliai yra pagerėję. Be to, Amerika yra kur kas labiau susikonsolidavusi – yra likęs nedidelis kiekis didelių aviakompanijų“, – sakė V.Kaikaris.
Europoje konsolidacija taip pat yra prasidėjusi, tačiau, V.Kaikario teigimu, procesai vyksta ne taip greitai.
Amerikoje – keli dideli žaidėjai, o Europoje – daug mažų
„OAG Group“ skaičiavimais, Amerikoje aviacijos rinkoje dominuoja 5 kompanijos: „Southwest Airlines” (21,2 proc.), „Delta Air Lines“ (21,2 proc.), „United Airlines“ (15,6 proc.), „American Airlines“ (13,5 proc.) ir „US Airways“ (11,9 proc.).
Tuo metu kitų kompanijų rinkos dalis nesiekia ir 5 proc. Europoje situacija kiek kitokia.
Vos viena kompanija – „Lufthansa Group“ užima daugiau nei dešimtadalį rinkos (13 proc.). Kitos kompanijos yra visai mažos: „Ryanair“ (9,9 proc.), I.A.G. ir „Air France-KLM“ užima po 8,1 proc. rinkos, „EasyJet“ (7,6 proc.), „Turkish Airlines“ (6,3 proc.). Kitos kompanijos, net ir tokios kaip SAS ar „Aeroflot“, neužima nė 5 proc. rinkos – atitinkamai po 4,5 ir 3,4 proc.
Tačiau konsolidacija Europoje, kurioje skraido apie pusantro šimto oro bendrovių, prasidėjo. I.A.G – motininė „British Airways“ ir Ispanijos „Iberia“ kompanija – pateikė pasiūlymą „Aer Lingus“ akcininkams įsigyti kompaniją už 1,36 mlrd. eurų (1,54 mlrd. dolerių).
„The New York Times“ rašo, kad, jeigu akcininkai priims pasiūlymą, tai bus reikšmingiausias konsolidacijos sandėris Europoje per pastaruosius penkerius metus.
Įmonių susijungimų būta ir anksčiau – prancūzų „Air France“ susijungė su olandų KLM, o „British Airlines“ – su ispanų „Iberia“ ir „Vueling“ (visos priklauso I.A.G.).
Tačiau „The New York Times“ rašo, kad šie susijungimai nesukūrė visiškai integruotų kompanijų, kurios iš dalies yra valstybinės, ir todėl jaučia spaudimą išlaikyti savo prekės ženklus ir įvaizdį.