„Laiko šitame procese yra sugaišta per daug, todėl Susisiekimo ministerijai yra duotas pavedimas ieškoti būdų, kaip įgyvendinti šį projektą, nes nebegalime laukti, kol kas teismuose išsiaiškins“, – ketvirtadienį Seime per Vyriausybės valandą pareiškė premjerė.
Socialdemokratas Algirdas Sysas posėdyje pranešė, kad sistemos diegimo procesas vėl sustabdytas teismuose. Vėliau jis BNS patikslino, kad Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) yra gavęs konkurso rezultatus teismams ginčijusios Čekijos įmonės „TollNet“ skundą dėl Lietuvos apeliacinio teismo sprendimo, kuriuo Vilniaus programinės įrangos kūrimo įmonė „ProIT“ pripažinta konkurso laimėtoja.
Konkursą skelbusi valstybės valdoma bendrovė „Via Lietuva“ (buvusi Lietuvos automobilių kelių direkcija) BNS pranešė, kad LAT dar sausio mėnesį pritaikė laikinąsias apsaugos priemones – sustabdė konkursą ir uždraudė „Via Lietuvai“ pasirašyti sutartį su laimėtoja. „Via Lietuvos“ prašymą leisti pasirašyti sutartį su „ProIT“ LAT šią savaitę atmetė.
Galutinio LAT sprendimo šiame ginče tikimasi pavasario pabaigoje, teigia „Via Lietuva“.
Pasak įmonės, nepaisant to, kad projekto įgyvendinimas vis dar sustabdytas, įmonė deda pastangų ir ieško alternatyvių sprendimų ir pasiūlymų, tačiau jų kol kas nekonkretizuoja.
„TollNet“ teismuose siekia įrodyti, kad „ProIT“ pateikė klaidinančią informaciją apie dalyvavimą kuriant panašias sistemas užsienio valstybėse, todėl kelia grėsmę nacionaliniam saugumui ir sutartis dėl sistemos diegimo su ja neturėtų būti sudaryta.
Be to, pasak A. Syso, „ProIT“ yra įtraukta į nepatikimų tiekėjų sąrašą.
„ProIT“ yra ta pati firma, kuri dirba su socialinių paslaugų diegimu, su SPIS. Jie nesugebėjo įsisavinti 1 mln. eurų projekto per metus, o čia 40 mln. eurų. Kaip atsitinka, kad projektus laimi įmonės, kurios įtrauktos į nepatikimų tiekėjų sąrašą“, – Seime teigė A.Sysas.
Viešųjų pirkimų tarnybos duomenimis, „Proit“ dar 2022 metų lapkritį trejiems metams įtraukta į nepatikimų tiekėjų sąrašą. Tai padaryta po to, kai ji dalyvavo Valstybinės duomenų agentūros 2021 metais skelbtame integruotos statistikos informacinės sistemos modernizavimo konkurse.
Laimėjusi konkursą įmonė paslaugas turėjo suteikti per 16 mėnesių, tačiau darbai laiku nebuvo atlikti, todėl agentūra sutartį nutraukė.
Apeliacinis teismas pernai gruodžio 22 dieną patvirtino, kad e. tollingo projektui „Proit“ pasirinkta teisėtai, o tuometinė Lietuvos automobilių kelių direkcija (dabar – „Via Lietuva“) šių metų pradžioje tikėjosi pasirašyti sutartį su įmone ir sistemą įdiegti per 14 mėnesių.
Leidimą sandoriui sausio pabaigoje suteikė ir vyriausybinė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija, neįžvelgusi būsimo sandorio grėsmių ir rizikų.
Tačiau, pasak Vyriausybės spaudos tarnybos, atsižvelgiant į sistemos jautrumą sandorio šalys turės užtikrinti, kad kuriant ir diegiant sistemą nebūtų naudojama įranga, technologijos ir paslaugos iš grėsmę Lietuvai keliančių valstybių.
Dėl teisinių ginčų direkcija pernai rudenį paprašė iki 2025 metų liepos atidėti e. tollingo diegimą. Vyriausybė tokį prašymą palaikė, tačiau Seimas gruodžio pradžioje leido sistemos veiklos pradžią atidėti iki 2025-ųjų sausio.
Premjerė I.Šimonytė tuomet pareiškė, kad tokios pataisos negali būti praktiškai įgyvendintos, nes teismo sprendimas bus aiškus tik gruodžio pabaigoje ir jeigu jis bus teigiamas, iki 2025 metų nebus spėta įgyvendinti projekto, nes sutarties terminas yra 14 mėnesių. Todėl, pasak jos, Vyriausybė turės ateiti į Seimą ir prašyti dar kartą atidėti terminą.
Anksčiau buvo planuota, kad nauja sistema pradės veikti jau 2023 metų pradžioje.
Taikant vinječių (pagal nuvažiuotą laiką) apmokestinimo sistemą, iki šių metų būdavo surenkama apie 50 mln. eurų per metus. Įdiegus e. tollingo sistemą planuojama surinkti per 110 mln. eurų.