„Grėsmių arba situacijos į neigiamą pusę pasikeitimų nėra, srautai juda įprasta tvarka. Klaipėdos uostas dirba įprastu režimu, Lietuvos geležinkelių darbo intensyvumas nemažėja. Galime pasakyti, kad netgi daugėja“, – žurnalistams sakė ministras.
Pasak jo, su valstybės valdomų įmonių vadovais taip pat buvo aptarti įvairūs variantai, pasikeitus politinei situacijai.
Vis dėlto J.Narkevičius teigė, kad esami ilgalaikiai susitarimai, infrastruktūra ir ekonominis pagrįstumas leidžia teigti, jog „srautai ir darbas Klaipėdos jūrų uosto akvatorijoje, taip pat ir geležinkelių infrastruktūroje neturėtų būti siaurinamas".
J.Narkevičius su įmonių vadovais susitiko baiminantis kuriam laikui prarasti eksportui skirtus baltarusiškus produktus, sudarančius beveik trečdalį uosto krovinių. Visus juos į uostą gabena „Lietuvos geležinkeliai“.
Tokį nerimą kelia tai, kad Baltarusijoje į protestus prieš prezidentą Aliaksandrą Lukašenką jungiasi vis daugiau valstybinių įmonių, gaminančių per Klaipėdos uostą eksportuojamą produkciją.
J.Narkevičius teigia, kad prekes per Klaipėdą eksportuojančios ar žaliavas importuojančios Baltarusijos įmonės „praktiškai nestreikuoja“, o grėsmė prarasti krovinius buvo per pirmas kelias dienas nuo tada, kai viešojoje erdvėje pradėta skelbti informacija apie streikus.
„Tada buvo panaudotas trąšų vežimo rezervas, pagal mūsų turimą informaciją tai truko keletą dienų“, – sakė ministras.
Jis tvirtino, kad siekdamas išlikti Baltarusijos režimas gali imtis gyventojams ir ekonomikai nenaudingų desperatiškų priemonių, tačiau tai tikriausiai nebus atsisakymas vežti krovinius per Lietuvą. Anot J.Narkevičiaus, nukreipti krovinius į Latviją ar Rusiją „neturėtų perspektyvos“ ir būtų „labai nenaudingi“ pačiai Baltarusijai.
„Tikimybė tokių sprendimų yra maža, bet jeigu tai įvyks, yra kiti garantiniai (krovinių – 15min) srautai“, – tvirtino politikas.
Pasak jo, nepaisant griežtos Lietuvos pozicijos dėl įvykių Baltarusijoje Minskas negrasina nukreipti krovinių.
„Lietuvos geležinkelių“ vadovas Mantas Bartuška sakė, kad nors baltarusiški kroviniai sudaro 18-19 mln. tonų iš 50 mln. tonų įmonės kasmet pervežamų krovinių, situacija kol kas neprastėja.
Anot jo, „Lietuvos geležinkeliai“ bet kokiu atveju ieško būdų diversifikuoti krovinių srautus, nors galėtų dirbti ir esant mažesniam jų skaičiui.
Kalio trąšų gamintojos „Belaruskalij“, kurios produkciją krauna viena didžiausių uosto krovos įmonių Birių krovinių terminalas (BKT), veikla buvo sutrikusi dėl darbuotojų protestų. „Belaruskalij“ trąšos sudaro apie 98 proc. visos BKT krovos.
Klaipėdos uosto vadovas Algis Latakas sakė, kad dėl situacijos „Belaruskalij“ krova uoste nesumažėjo.
„Kroviniai iš „Belaruskalij“ važiuoja kaip važiavę, kiekvieną dieną kraunami laivai, laivų nusimato ir ateinančioje perspektyvoje“, – teigė A.Latakas.
Taip pat skelbiama, kad rugpjūčio 29-ąją žada pradėti streikuoti Baltarusijos naftos perdirbimo įmonės „Naftan“, per Klaipėdos uostą importuojančios žaliavą, darbininkai.
Be to, streikui ruošiasi ir Mozyriaus naftos perdirbimo gamykla Gomelio srityje, jis gali būti paskelbtas kitą savaitę. Šios įmonės produkcija eksportuojama per „Klaipėdos naftą“.
Protestai Baltarusijoje po šalies prezidento rinkimų. Režimui lojali rinkimų komisija paskelbė, kad juos laimėjo ilgametis šalies lyderis A.Lukašenka. Protestuotojai teigia, kad rezultatai buvo suklastoti.