Tolimųjų reisų vairuotojai tachografo korteles turėti privalo. Šios identifikuoja vairuotoją, jų atmintyje taip pat kaupiama informacija apie tai, kada vairuotojas ilsisi, kada – dirba, galima stebėti nuvažiuotą atstumą, gedimus ir panašius dalykus. Važiuojant be jų gresia baudos.
Šias korteles išduoda Susisiekimo ministerijai pavaldi Lietuvos transporto saugos administracija, o galioja jos 5 metus.
Tiesa, pastaruosius kelis mėnesius išsiimti tachografo kortelių vairuotojai negalėjo.
„Mažiausiai 10 proc. mūsų vairuotojų buvo be darbo praktiškai du mėnesius, nes užsakytos kortelės laiku neatėjo. Tik penktadienį gavome pranešimus, jog jos bus pristatytos. Per tą laiką turėjome išlaikyti vairuotojus, mokėti jiems atlyginimus, mokesčius, mokėti palūkanas už lizingu įsigytus vilkikus. Absoliučiai niekas negalėjo pasakyti, kodėl taip yra“, – 15min penktadienį sakė Alytuje įsikūrusios krovinių pervežimo įmonės „Vilktukas“ direktorius Rimantas Raščius.
Įmonės vadovas piktinosi ir tuo, kad su LTSA specialistais susisiekti buvo sunkiai įmanoma, nes tam per visą šalį buvo paskirtas vienas telefono numeris, kurį nuolat rodė užimtą.
„Kiekvieną dieną vairuotojai turėjo skambinti į LTSA, nes įmonės šių kortelių užsakyti negali, vairuotojai turi tai daryti su savo asmens kodais. Aš tikiu, kad per Lietuvą buvo tūkstančiai tokių vairuotojų, kurie skambinėjo ieškodami pagalbos“, – kritikos negailėjo pašnekovas.
„Staiga neišvažiuoja 10 proc. vairuotojų“
Paklausus, kiek nuostolių patyrė per šiuos pastaruosius mėnesius, R.Raščius sakė, jog skaičiuoti jų nėra prasmės, tačiau tikino, kad čia reikia turėti omenyje ne tik tiesioginius finansinius kaštus, bet ir daugiau dedamųjų.
„Reikia skaičiuoti visą laiką už vilkiką, nepaimtus krovinius, nepateisintus klientų lūkesčius, įtampą, kai vadybininkai nežino, ką sodinti prie vairo. Įsivaizduokite, kad staiga iš niekur nieko pritrūksta 10 proc. vairuotojų, neskaitant to, kad jų ir taip visada Lietuvoje trūksta apie 10–20 proc. Visiškas bardakas, atėjus į darbą nuolat reikėjo galvoti, kaip išsiversime“, – piktinosi R.Raščius.
Tiesa, ne visos įmonės šį klausimą komentavo noriai, nors to, kad problemų būta, neslėpė. Vienos 200 vairuotojų turinčios įmonės vadovė nurodė, kad dalis vairuotojų dėl nepagamintų kortelių negalėjo išvažiuoti į reisus, tačiau platesnių komentarų neteikė motyvuodama noru „išlaikyti gerus santykius su LTSA“.
Tuo metu Lietuvos vežėjų sąjungos vadovas Sigitas Žilius sakė, kad iššūkių dėl vėluojančių kortelių buvo, tiesa, statistikos, kiek vairuotojų galėjo neišvažiuoti į reisus dėl kortelių gamybos vėlavimo, jis negalėjo pateikti.
„Manau, kad tai yra problema, o kiekvienas neišvažiavęs automobilis, mano skaičiavimais, kainuoja per dieną apie 330 eurų. Į tai įeina vairuotojų atlyginimas, socialiniai mokesčiai, draudimai, automobilio nusidėvėjimas“, – 15min sakė S.Žilius.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas antrino, jog sulaukė skundų iš transporto įmonių.
„Buvo užsakyta 4 tūkst. kortelių. Pagal tai ir galima maždaug žiūrėti, kiek žmonių neišvažiavo į reisus, nors daliai jų galiojo ir anksčiau išduotos turimos kortelės, tiesiog jie norėjo jas pasikeisti“, – teigė Z.Buivydas.
Kortelės jau išduodamos
Tuo metu LTSA komunikacijos vadovė Eglė Kučinskaitė pripažino, kad vairuotojo kortelių išdavimo procesas kelis pastaruosius mėnesius nebuvo sklandus, tačiau penktadienį jos jau buvo pradėtos dalinti.
„Šiuo metu LTSA padaliniuose yra 1279 kortelės, kurios nuo ketvirtadienio jau dalinamos klientams ir bus dalinamos. Apie 4500 kortelių planuojame išduoti kitą savaitę. Į šį skaičių įeina ir tos kortelės, kurių prašymai buvo pateikti net ketvirtadienį, nes dedame maksimalias pastangas, kad gamintojas gautų informaciją apie kortelę kuo skubiau“, – penktadienį komentavo E.Kučinskaitė.
Ji nurodė, kad problemos kyla su išmaniųjų kortelių išdavimu, nes Europos Komisija yra išleidusi reglamentą, kad nuo rugpjūčio 21 dienos visos naujai išduodamos vairuotojo kortelės turi būti antros kartos.
Tiems vairuotojams, kurie turi tebegaliojančias pirmos kartos korteles, jų keisti nereikia. Vis dėlto naujai registruoti vilkikai jau nuo rugpjūčio pabaigos privalo turėti išmaniosios kartos tachografus.
Anot E.Kučinskaitės, kortelių išdavimas strigo dėl trikdžių su užsienio gamintojais.
„Pirmiausia, strigo situacija su Suomijos gamintojais. Tada kreipėmės į kompetentingą Latvijos instituciją, tačiau ne patys latviai gamina korteles, o buvo sutarta su Prancūzija. Logistiškai čia yra daug iššūkių, nes nėra taip, kad kortelė iškart ir pagaminama, čia reikia praeiti ilgą derybinį etapą“, – teigė E.Kučinskaitė.