„Tenka tik apgailestauti, kad Vilniaus m. savivaldybė jau ne pirmąkart tampa teisinio nihilizmo ir nepagarbos pamatiniams LR Konstitucijoje įtvirtintiems ekonominės veiklos principams pavyzdžiu“, – sako Jūratė Šovienė, Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja.
1,6 mln. Lt dotacijų
Konkurencijos tarybos vykdyto tyrimo metu buvo nustatyta, kad „Vilnius veža“ įsteigimui bei veiklai finansuoti iš Vilniaus m. savivaldybės biudžeto 2012-2014 m. buvo skirta mažiausiai 1,6 mln. Lt dotacijų. Tyrimo metu taip pat buvo nustatyta, kad savivaldybė privilegijavo VšĮ „Vilnius veža“: sudarė palankias sąlygas gauti taksi veiklai būtinus dokumentus, išsinuomoti patalpas, naudotis savivaldybės resursais, skleidė informaciją apie „Vilnius veža“ teikiamas paslaugas savivaldybės oficialioje interneto svetainėje, tarpininkavo „Vilnius veža“, skatindama kitus asmenis naudotis būtent šio ūkio subjekto paslaugomis.
„Vilnius veža“ įsteigimui bei veiklai finansuoti iš Vilniaus m. savivaldybės biudžeto 2012-2014 m. buvo skirta mažiausiai 1 600 000 litų dotacijų.
Vilniaus m. savivaldybė savo sprendimą steigti „Vilnius veža“ ne kartą viešai motyvavo poreikiu legalizuoti taksi verslą, paskatinti sąžiningą mokesčių mokėjimą, teikti kokybiškas paslaugas, pagerinti miesto ir šalies įvaizdį bei kitais gerais ketinimai. „Vilnius veža“ įstatuose nurodyta, kad viena iš įmonės veiklų – teikti taksi paslaugas žmonėms su negalia, tačiau Konkurencijos tarybos tyrimo metu buvo nustatyta, kad nei Vilniaus m. savivaldybė, nei „Vilnius veža“ neturi jokių duomenų apie neįgaliesiems suteiktas paslaugas, o „Vilnius veža“ net neturi automobilių, pritaikytų neįgaliesiems.
Palankesnės sąlygos
Įvertinus visas tyrimo metu surinktas aplinkybes, Konkurencijos taryba taip pat nustatė, kad „Vilnius veža“ steigimas bei įmonę privilegijuojantys sprendimai ne tik neišsprendė, bet ir negalėjo išspręsti savivaldybės įvardintų problemų rinkoje.
Tenka tik apgailestauti, kad Vilniaus m. savivaldybė jau ne pirmąkart tampa teisinio nihilizmo ir nepagarbos pamatiniams LR Konstitucijoje įtvirtintiems ekonominės veiklos principams pavyzdžiu.
Konkurencijos tarybos nuomone, pati savivaldybė, kaip taksi paslaugų teikimą administruojanti institucija privalėjo nustatytas problemas spręsti teisės aktuose reglamentuotais būdais, o ne steigdama dar vieną verslo subjektą ir taip konkurencingoje rinkoje. Savivaldybė savo sprendimais ir veiksmais „Vilnius veža“ sudarė gerokai palankesnes sąlygas veikti taksi rinkoje ir diskriminavo kitus konkuruojančius ūkio subjektus. Konkurencijos taryba taip pat nustatė, kad „Vilnius veža“ neteikia jokių išskirtinių paslaugų – rinkoje yra bent keletas dalyvių teikiančių tokį pat ar platesnį paslaugų spektrą.
Tyrimas dėl „Vilnius veža” steigimo jau aštuntasis, susijęs su Vilniaus m. savivaldybės veiksmais per pastaruosius septynerius metus. Teismai patvirtino, kad dauguma 2007-2014 m. Konkurencijos tarybos nutarimų, susijusių su konkurenciją pažeidžiančiais Vilniaus m. savivaldybės sprendimais, buvo pagrįsti. 2013 m. net 7 iš 20 Konkurencijos tarybos vykdytų tyrimų buvo susiję su viešojo sektoriaus veikla.
A.Zuokas „Vilnius veža“ neuždarys
Vilniaus meras Artūras Zuokas tvirtina, kad Konkurencijos taryba savo sprendimu nereikalauja panaikinti savivaldybės įsteigtos taksi bendrovės. „Nėra tokio įpareigojimo. Mes galime tik pasidžiaugti, kad Konkurencijos taryba išgirdo mūsų argumentus ir nebėra imperatyvaus reikalavimo, kuris buvo pradžioje skelbtas, likviduoti šitą įmonę. Tokio reikalavimo nėra“, – tikino A.Zuokas.
Meras teigė, kad savivaldybė peržiūrės Konkurencijos tarybos sprendimą ir, jeigu argumentai bus teisėti ir pagrįsti, į juos bus atsižvelgiama ištaisant savo sprendimus. Jeigu argumentai pasirodys teisiškai nepagrįsti, tuomet sprendimą ketinama skųsti teismui.
Naikinti „Vilnius veža“ A.Zuokas nemato jokio pagrindo, o Konkurencijos taryba pagal įstatymą turi nagrinėti visą konkurencinę aplinką ir pateikti, kaip galima patobulinti bendrą sistemą, kad ji garantuotų sąžiningą konkurenciją.