Pirmadienį du pirmieji Lenkijai skirti „F-35“ nusileido JAV Ebingo oro pajėgų bazėje.
Pagal dabartinį planą Lenkijos karinės oro pajėgos gaus „F-35“ tik 2026 metų pradžioje, nes orlaiviai bus gaminami ir ruošiamas reikalingas infrastruktūros pagrindas, praneša lenkų leidinys „ZBiAM“.
Tuo metu „Defense Express“ pabrėžia, kad Lenkijos galimybė Ukrainai perduoti papildomus „MiG-29" priklausys nuo „F-35“ tiekimo dinamikos (be 14 jau 2023 metų pradžioje perduotų orlaivių). Jų perdavimą numato 2024 metų liepos mėnesį Kijevo ir Varšuvos pasirašytas susitarimas dėl saugumo garantijų.
Svarbu pažymėti, kad formaliai šie du „F-35“ šiuo metu priklauso ne Lenkijai, o JAV gynybos departamentui. Tokia situacija išliks tol, kol Ebingo bazėje vyks pilotų rengimas.
Pagal numatytą grafiką pirmieji šeši „F-35“ Lenkijos karinėms oro pajėgoms turėtų būti pagaminti iki 2025 metų rugsėjo, o šie orlaiviai bus kaupiami toje pačioje Ebingo bazėje. Šiuo metu lenkų pilotai dar nepradėjo skraidyti su jau gautais „F-35“ ir šiuo metu vyksta tik teoriniai mokymai bei treniruotės naudojant treniruoklius.
Pagal 2020 metų sutartį Lenkija iš viso turėtų gauti 32 „F-35“ orlaivius, priklausančius naujausiai „TR-3 Block 4“ versijai. Tačiau 2024 metų sausį ši situacija gali susidurti su dideliais iššūkiais, nes Lenkija taps pirmąja „F-35“ gavėja Rytų Europoje.
Ukrainos informacinėje erdvėje klausimas dėl „MiG-29“ perdavimo iš Lenkijos Ukrainos kariuomenei buvo keliamas 2024 metų lapkričio pradžioje po Lenkijos gynybos ministerijos vadovo pareiškimo.
Apibendrinus Lenkijos argumentus dėl „MiG-29“ perdavimo Ukrainai, matyti, kad šalis galės atsisakyti šių sovietinių lėktuvų tik tuomet, kai gaus tinkamą jų pakaitalą. Kitaip tariant, tai priklausys nuo „F-35“ pristatymo ir parengiamųjų darbų.
Be to, Lenkijos karinės oro pajėgos susiduria su problemomis, nes už tris milijardus dolerių įsigijo „FA-50“, tačiau be „AIM-120“ raketų, o visus turimus 48 „F-16“ orlaivius reikia modernizuoti už 7,3 milijardo dolerių -iki „Block 70/72“ standarto.
NATO „oro policijos“ variantas, kuris galėtų dengti Lenkiją, tikėtina, nebuvo įgyvendintas dėl objektyvių orlaivių trūkumų. Remiantis Ispanijos pavyzdžiu, kur „Eurofighter“ kaina yra labai aukšta, o laukimo laikas ilgas, Italija netgi nusprendė neskelbti kainos užsakant šiuos orlaivius. Taip yra todėl, kad išlaidos, kurias Aljanso šalys turės skirti kovinės aviacijos atnaujinimui, yra pernelyg didelės.
Kadangi „F-16“ perdavimas užtruks mažiausiai penkerius metus, Varšuvos pakto lėktuvų atsisakyti greitai nebus įmanoma. Tai reiškia, kad „MiG-29“ dar ilgai išliks svarbūs mūsų kariuomenės poreikiams, net jei juos naudosime tik kaip „atsarginių dalių donorą“.
Paminėtina, kad pagal „Karinio balanso 2024“ duomenis, 2024 metų pradžioje Lenkijos karinės oro pajėgos turėjo 14 „MiG-29“, iš kurių trys buvo kovinės mokomosios versijos.