Dėl 15 tūkst. eurų kompensacijų lietuvių keleivių teises ginanti įmonė „Aer Liber“ su „Ryanair“ kovėsi teisme.
PLAČIAU SKAITYKITE ČIA: Beprecedentė byla: „Ryanair“ panoro susigrąžinti lietuviams išmokėtas kompensacijas
Apsigalvojo po dvejų metų
37 keleiviams, kurie pateikė skundus per „Aer liber“ pagalbos keleiviams interneto portalą „OroSkundas.lt” dėl „Ryanair“ atšauktų skrydžių, buvo priteistos ir jau seniai išmokėtos kompensacijos – iš viso 14 tūkst. 800 eurų.
Šie keleiviai dar 2017 m. spalio 10-ąją turėjo skristi „Ryanair“ organizuojamais skrydžiais maršrutu Alikantė-Kaunas-Alikantė, kuriuos „Ryanair“ kone paskutinę akimirką atšaukė, tačiau nukentėjusiais keleiviais deramai nepasirūpino, teigiama „Aer liber“ pranešime spaudai.
Lietuvos bendrovei ėmusis ginti nukentėjusių keleivių teises, teismuose jiems buvo priteistos ir išmokėtos kompensacijos, tačiau praėjus dviem metams nuo pirmųjų bylų dėl šių skrydžių įsiteisėjimo, kai visos bylos jau buvo užbaigtos ir įgyvendintos, „Ryanair“ netikėtai nusprendė ginčyti keleiviams priteistas kompensacijas.
Oro vežėjui pavyko pasiekti, kad „Ryanair“ pralaimėtų bylų nagrinėjimas būtų atnaujintas, ir šių metų birželio 2 d. Kauno apylinkės teismas dėl tų pačių skrydžių jau priėmė priešingą teismo sprendimą.
Pasak pranešimo spaudai, jis buvo palankus jau ne keleiviams, o „Ryanair“, taip sukuriant Lietuvoje dar neregėtą precedentą – iškilo klausimas, ar keleiviams neteks grąžinti jiems ne tik priteistų, bet ir jau išmokėtų kompensacijų.
Portalo „OroSkundas.lt“ įkūrėjai pateikė skundą apeliacinės instancijos teismui ir dabar švenčia pergalę: iš naujo visas atšauktų skrydžių teisines aplinkybes išnagrinėjusi Kauno apygardos teismo teisėjų kolegija lapkričio 30 d. nutarė patenkinti įmonės pateiktą apeliaciją, o žemesnės instancijos teismo priimtus sprendimus dėl užbaigtų bylų atnaujinimo – panaikinti.
Šio proceso metu susidūrėme su tokiomis manipuliacijomis Lietuvos teisine sistema iš „Ryanair“ pusės, kokių dar neteko iki šiol patirti.
„Situacijos, kai skrydžiai atšaukiami, o keleiviams reikiama pagalba nesuteikiama, vis dar iškyla dėl pačių įvairiausių priežasčių, tačiau ši istorija buvo išskirtinė. Šio proceso metu susidūrėme su tokiomis manipuliacijomis Lietuvos teisine sistema iš „Ryanair“ pusės, kokių dar neteko iki šiol patirti. Tai istorija, kurioje buvo daug įtarimų dėl interesų ir skaidrumo keliančių aplinkybių. Nepaisant to, nenuleidome rankų ir džiaugiamės, kad nukentėjusių keleivių teises ir jiems teisėtai priteistas kompensacijas galiausiai pavyko apginti“, – pranešime spaudai cituojamas portalo „OroSkundas.lt“ atstovas Balys Rimkus.
Lietuvos transporto saugos administraciją kaltina nekompetencija
Pasak B.Rimkaus, šiame procese ypač stebino Lietuvos valstybinės institucijos – Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Civilinės aviacijos skyriaus tarnautojų nekompetencija ir neprincipingumas, kurių priimta nauja išvada ir atvėrė kelią „Ryanair“ atnaujinti jau užbaigtas bylas.
Anot jo, liko neatsakytas klausimas, kodėl ši institucija, sulaukusi „Ryanair“ kreipimosi, suskubo pakeisti anksčiau priimtą keleiviams palankią išvadą į naują, palankią vežėjui, ir dar su esmine fakto klaida.
Pasak advokato Daliaus Vaitekūno, apeliacinės instancijos teismas sukritikavo LTSA išvadą, nurodydamas, kad ši institucija neatliko aplinkybių nustatymo, tyrimo ir vertinimo, o tik formaliai perrašė vienos šalies – t.y. oro vežėjo – nuomonę ir pateikė ją kaip savo.
„Įvertinęs byloje pateiktus šalių įrodymus ir argumentus, apeliacinės instancijos teismas konstatavo, jog „Ryanair“ neįrodė, kad skrydžiai buvo atšaukti dėl ypatingųjų aplinkybių, todėl vežėjas privalo išmokėti keleiviams kompensacijas. Svarbu pastebėti, kad LTSA savo išvadoje konstatavo priešingai – kad skrydžiai buvo atšaukti dėl ypatingųjų aplinkybių ir keleiviams išmokos nepriklauso, nors ji vertino tuos pačius įrodymus, kaip ir teismas“, – teigė advokatas D. Vaitekūnas.
Teisininko vertinimu, dėl LTSA funkcijų ir kompetencijos reikalinga platesnė diskusija, ar šios institucijos funkcijos teikti rekomendacinio pobūdžio išvadas yra efektyvi.
„Norėčiau pažymėti, kad būtent dėl klaidingos LTSA išvados teismai atnaujino civilines bylas, bet per daugiau kaip metus vykusį procesą tiek „Ryanair“ argumentai, tiek LTSA išvada buvo paneigti ir liko galioti pirminiai teismų sprendimai, kuriais buvo apgintos keleivių teisės į kompensacijas už skrydžių atšaukimą“, – pabrėžė advokatas.
Kauno apygardos teismo teisėjų kolegija, įvertinusi byloje surinktus įrodymus, padarė išvadą, jog atsakovas „Ryanair“ neįrodė ėmęsis visų pagrįstų priemonių (techninių, ekonominių, finansinių ir kt.) skrydžių atidėjimui arba atšaukimui dėl ypatingųjų aplinkybių išvengti, nors tą padaryti privalėjo.
Toks apeliacinės instancijos sprendimas atitinka tiek keleivių teises užtikrinančio ES reglamento EB 261/2004 nuostatas, tiek ir ES Teisingumo Teismo praktikos suformuotą poziciją, pagal kurią tokio pobūdžio bylose būtent oro vežėjas privalo įrodyti sąlygas, atleidžiančias jį nuo pareigos mokėti kompensacijas sutrikdyto skrydžio keleiviams.