„Kalbant apie šiuos metus, per pirmuosius du mėnesius esame gavę tris tūkstančius septynis šimtus paraiškų krovinių gabenimui iš Baltarusijos. Iš šito skaičiaus devyni procentai buvo atmesti įtarus sankcijų apėjimo atvejus“, – žurnalistams Kenos geležinkelio stotyje trečiadienį sakė E.Šimė.
„Į Lietuvos teritoriją per pirmus du mėnesius neįleidome 453 vagonų identifikavę, kad yra bandomos apeiti sankcijos“, – pridūrė „LTG Cargo“ vadovė.
Pasak jos, sankcijas dažniausiai bandoma apeiti gabenant medieną, metalo gaminius, trąšas bei anglį.
LTG atsparumo direktorius Edvinas Kerza teigė, jog apie bandymus apeiti sankcijas yra informuoti ir „Latvijos geležinkeliai“. Pasak jo, per Latviją į Lietuvą taip pat gabenamos trąšos, tačiau kaimyninėje šalyje sankcijų apėjimo atvejų nenustatyta, o paskutinis tikrintas krovinys buvo su trąšomis iš Uzbekistano.
„Kolegos patikino, kad atidžiai žiūri, stebi, darėme kelias fizines tokių krovinių patikras ir nenustatėme sankcijų apėjimo atvejų“, – teigė E. Kerza.
„Paskutinis krovinys (iš Latvijos – BNS), kurį tikrinome, buvo (trąšos – BNS) iš Uzbekistano“, – teigė LTG atstovas.
„Mes kalbame apie sankcionuotas Baltarusijos bendroves, tačiau tokias trąšas gamina ir kitos valstybės, kaip Kazachstanas, Uzbekistanas – tokioms trąšoms ribojimai nėra įvesti“, – pridūrė jis.
E. Kerza teigė esąs įsitikinęs, jog šiuo metu baltarusiškas karbamidas į Lietuvą nekeliauja: „Neturiu net menkiausios prielaidos manyti, kad galėtų būti tokia tikimybė“.
LTG atstovas pakartojo, kad iki vasario vidurio buvo atmesta „arti 15“ paraiškų gabenti krovinius iš Baltarusijos.
„Ten, kur buvo iš anksto žinoma tiksliai, kad yra mėginama apeiti sankcijas, jų ir neįleidome. Kita dalis buvo įleista dėl tos priežasties, kad įtariame suklastojus dokumentus – nebuvo pagrindų iš karto atmesti krovinį. Vėliau juos įsileidus į Lietuvos teritoriją buvo atliekamos ir cheminės laboratorijos patikros, ir dokumentų patikros, ir, kaip šiandien žinome, teisėsauga juos yra sulaikiusi“, – sakė E. Kerza.
E. Šimė informavo, jog siekiant užkirsti kelią sankcijų apėjimui nuo trečiadienio įsigalioja nauja krovinių vežimo paraiškų derinimo tvarka, kuri LTG leis turėti daugiau duomenų apie krovinius bei jų pervežime dalyvaujančias įmones.
„Pagrindinis pasikeitimas yra tas, kad dar prieš pateikdami paraiškas klientai turės pateikti žymiai daugiau dokumentų apie pervežamą krovinį ir apie tame pervežime dalyvaujančius subjektus“, – teigė E. Šimė.
„Tai labai stipriai išplės mūsų patikrinimo apimtį“, – pridūrė ji.
E. Šimė teigė, jog pernai krovinių srautas iš Baltarusijos į Lietuvą sumažėjo 62 proc., arba 2,2 mln. tonų.
„Šis sumažėjimas yra įvykęs dėl pritaikytų tarptautinių sankcijų ir kai kurių mūsų partnerių, klientų pasirinkimo nebedirbti su baltarusiškais partneriais“, – teigė E. Šimė.