„Pirmas dalykas, tai į taip vadinamą KLUB-U sistemą nebuvo daroma jokių investicijų, antras dalykas – nauji lokomotyvai, kurie atkeliauja į Lietuvą, – ne per seniausiai pats esu apžiūrėjęs – juose yra įdiegtos ukrainietiškos modernios sistemos, kurios praėjo visą nacionalinio saugumo patikrą“, – trečiadienį žurnalistams Vyriausybėje sakė M.Skuodis.
Anot jo, siekiant pereiti prie naujų sistemų nuo 2020 metų – šios Vyriausybės kadencijos pradžios – daug kas padaryta, o iki tol tai nebuvo prioritetas.
„Prie naujų sistemų pereinama nuosekliai. Geležinkelių prioritetas yra pereiti prie saugių, nacionalinį saugumą atitinkančių sistemų yra labai aiškiai nustatytas. Reikia pripažinti, kad iki 2020 metų toks prioritetas nebuvo skirtas, tuo tarpu per paskutinius dvejus metus kas yra padaryta, tai yra daug“, – kalbėjo M.Skuodis.
Jo teigimu, LTG sistemos yra atjungtos nuo išorės poveikio, o visa su geležinkeliais susijusi informacija saugoma įmonėje.
„Visos sistemos nuo išorės poveikio yra atjungtos, izoliuotos, visa, su geležinkeliais susijusi informacija yra laikoma pačiuose „Lietuvos geležinkeliuose“, – sakė M.Skuodis.
Žiniasklaidai paviešinus, kad LTG perka rusiškos lokomotyvų eismo saugos sistemos priežiūros paslaugas, bendrovė pranešė jau išbandanti Ukrainos gamintojo „Impuls“ sistemą.
Portalas „Lrytas“ antradienį rašė, kad „Lietuvos geležinkeliai“ paskelbė 2,2 mln. eurų vertės konkursą pirkti KLUB-U priežiūros paslaugas – ši sistema vis dar naudojama 130-yje lokomotyvų ir savaeigių sąstatų, tačiau, anot LTG, laikinai.
Ji jau prieš penkerius metus buvo atsidūrusi Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto dėmesio centre – tuomet buvo pateikta išvada, kad KLUB-U yra nesuderinama su Lietuvos nacionalinio saugumo interesais ir privalo būti pakeista saugia patikimo gamintojo įranga.
Tačiau Iževsko radijo gamykloje, kurią kontroliuoja Vakarų sankcijų jau prieš 5 metus sulaukusi Rusijos Federalinė kosmoso agentūra, pagamintos automatinės signalizacijos ir greičio kontrolės sistemos nebuvo išmontuotos.