Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

M.Skuodis: nėra 100 proc. garantijos, kad „Belaruskalij“ trąšos per Lietuvą nevažiuos

Susisiekimo ministras Marius Skuodis trečiadienį teigė, kad galimybių vežti „Belaruskalij“ trąšas per Lietuvą vis dar išlieka ir po vasario 1 d., kai bus nutraukta šios bendrovės sutartis su „Lietuvos geležinkeliais“. Tuo tarpu Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) pirmininkas Laurynas Kasčiūnas teigė esąs patenkintas įvestais saugikliais ir teigė, kad vežti baltarusiškas trąšas per Lietuvą bus sudėtinga bet kuriai bendrovei.
„Belaruskalij“ vagonų sąstatas su trąšų kroviniu Stasylų (Šalčininkų r.) geležinkelio stotyje
„Belaruskalij“ vagonų sąstatas su trąšų kroviniu Stasylų (Šalčininkų r.) geležinkelio stotyje / Vidmanto Balkūno / 15min nuotr.

Susisiekimo ministras M.Skuodis po trečiadienį įvykusio bendro Seimo NSGK ir Ekonomikos komitetų posėdžio pabrėžė, kad išspręsti susidariusią situaciją dėl „Belaruskalij“ trąšų vežimo yra itin sudėtinga, kadangi Lietuvoje susikerta daug tarptautinių tranzitinių kelių ir reikia atsižvelgti į daugybę teisinių aspektų.

„Režimas fantazijos turi daug. <...> Prekyba tarp skirtingų šalių ir regionų vyksta per Lietuvą, ir mūsų pagrindinis tikslas suderinti nacionalinę teisę, europinę teisę, tarptautinę teisę su, šitoje vietoje, labai svarbiai išreikštais nacionalinio saugumo interesais“, – kalbėjo ministras.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Marius Skuodis
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Marius Skuodis

Jis pabrėžė, kad valstybinės įmonės privalo veikti pelningai, tačiau kartu įvertinti visus nacionalinio saugumo interesus.

M.Skuodis priminė, kad nors sutartis tarp „Belaruskalij“ ir „Lietuvos geležinkelių“ bus nutraukta po vasario 1 d., teoriškai lieka kitų kelių, kuriuos režimas mėgins išnaudoti. Viena tokių įvardijama ekspedijavimo bendrovės, kurios galėtų užsakyti trąšų vežimą tais pačiais „Lietuvos geležinkeliams“ priklausančiais traukiniais.

Kaip 15min anksčiau aiškino ekspedijavimo srityje dirbantys pašnekovai, teisiškai atsisakyti vežti trąšas gali būti sunku, tai galėtų prieštarauti tarptautiniams susitarimams.

„Tiek „Lietuvos geležinkeliai“ tiek Vyriausybė yra sustiprinę visas galimų ir esamų sandorių patikros procedūras, tam, kad užtikrintumėm savo nacionalinio saugumo interesus“, – komentavo ministras.

„Nenoriu, kad susikurtume klaidingus lūkesčius, kad [trąšos] 100 proc. nevažiuos“, – pridūrė M.Skuodis.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Kazys Starkevičius
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Kazys Starkevičius

Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius atskleidė, jog egzistuoja galimybė nesuspėti iki vasario 1 d. pervežti rudenį „Belaruskalij“ apmokėtų krovinių.

„Reikia suprasti, kad sutartis yra ilgalaikė 2018–2023 m., joje yra numatyta „Lietuvos geležinkeliais“ pervežti 40 mln. tonų trąšų. Yra išankstiniai pavedimai, pagal kuriuos neaišku, ar suspės pravežti iki vasario 1 d. Yra tikimybė, kad tų krovinių pravežti gali ir nesuspėti. Tada geležinkeliai bandys grąžinti tuos pinigus“, – komentavo K.Starkevičius.

Jis pridūrė, kad užsakymų „likučiai“ teoriškai gali važiuoti iki balandžio 1 d. – tą dieną įsigalios naujos JAV paskelbtos sankcijos „Belaruskalij“ produkcijos eksportuotojai „Belaruskaja kalijnaja kompanija“ (BKK).

NSGK pirmininkas: saugikliai sudėti

Tuo tarpu NSGK pirmininkas Laurynas Kasčiūnas buvo optimistiškesnis ir teigė, kad kelių apeiti Vyriausybės sprendimą beveik nėra.

„Mane nudžiugino mūsų sprendimas vasario 1 d. stabdyti tranzitą. [Jis] turi aiškius saugiklius, kad nebūtų taip paprasta apeiti Lietuvos sprendimą blokuoti. Jei anksčiau kalbėjome, kad pačios įmonės tai galėtų padaryti, tai tie sprendimai, kurie pasirinkti, tikrai leidžia daryti tvirtą išvadą, kad apėjimo galimybė bus labai sunkiai randama“, – žurnalistams kalbėjo parlamentaras.

Norint vežti trąšas reikės vyriausybinės strateginių įmonių sandorius tvirtinančios komisijos leidimo.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Laurynas Kasčiūnas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Laurynas Kasčiūnas

„Pasinaudojimas geležinkelių infrastruktūra negali leisti pasipelnyti A.Lukašenkos režimui“, – kalbėjo parlamentaras.

Trečiadienio posėdyje Seimo komitetai aiškinosi, kaip užtikrinti, kad niekas sankcijų neapeitų po vasario 1 d. Nuo šios datos nutraukiama „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartis. Vis dėlto į „Lietuvos geležinkelius“ jau kreipėsi trys Baltarusijos įmonės su prašymu vežti Baltarusijoje gaminamas kalio trąšas. Trečiadienį paskelbta, kad „Lietuvos geležinkeliai“ tokį prašymą atmetė.

Kol komisija nagrinėja pateiktus dokumentus, „Lietuvos geležinkeliai“ priėmė sprendimą nesiimti jokių veiksmų dėl „Belorusskaja kalinaja kompanija“ prašymo sudaryti sutartį. Kitų dviejų pareiškėjų – „Belintertrans“ ir „Belkali-Migao“ – prašymai buvo atmesti, nes jie kreipėsi dėl krovinio vežimo pagal sutartis, kurios jau negalioja, arba sutarčių su „Lietuvos geležinkeliais“ neturi. Dėl trąšų vežimo galimybės į bendrovę neseniai kreipėsi ir dar viena kompanija – „Lit Salt Trade“.

Vilniuje registruota bendrovė „Lit Salt Trade“ Lietuvoje pardavinėja „Belaruskalij“ gaminamą techninę druską, kuria šaltuoju sezonu barstomi keliai. Jos parduodamą druską perka šalies kelius prižiūrinti valstybės įmonė „Kelių priežiūra“, Vilniaus, Kauno savivaldybės.

L.Kasčiūnas teigė, kad kreiptis dėl trąšų vežimo yra šių ir kitų įmonių teisė, tačiau dėl realių galimybių įgyvendinti tokį vežimą spręstų komisija.

Vyriausybinė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija gruodžio 21-ąją paskelbė, kad 2018 metų „Belaruskalij“ ir „Lietuvos geležinkelių“ sutartis bei 2021 metų spalį pasirašyti jos pakeitimai neatitinka nacionalinio saugumo interesų.

Vyriausybei galutinai pripažinus, kad „Belaruskalij“ ir „Lietuvos geležinkelių“ sutartis kelia grėsmę šalies saugumui, ji bus nutraukta.

„Belaruskalij“ trąšų tranzitas per Lietuvą tęsiasi nepaisant gruodžio 8 dieną įsigaliojusių JAV sankcijų šiai įmonei. Baltarusijos įmonė prieš įsigaliojant sankcijoms pervedė avansą „Lietuvos geležinkeliams“ už kelis mėnesius į priekį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs