Lietuvos muitinės departamento muitinės kontrolės organizavimo skyriaus vedėjas Laimis Žlabys 15min sakė, kad nuo trečiadienio pavyko padidinti vilkikų pralaidumą, tačiau iki įprasto tempo dar toli. Ryte jis patvirtino, kad šias problemas sukėlęs sistemų gedimas vis dar nesutaisytas, dienos pabaigoje pranešta, kad gedimą tikimasi likviduoti iki penktadienio, 14 valandos.
Jau trečia para neveikia Muitinės deklaracijų apdorojimo sistema (MDAS), Nacionalinė tranzito kontrolės sistema (NTKS), Duomenų apie Lietuvos Respublikos prekybos srautus su Europos Sąjungos (ES) šalimis narėmis surinkimo ir apdorojimo sistema (IDAIS).
Optimistiškiausiu scenarijumi, sistemą tikėtasi sutvarkyti iki ketvirtadienio iki 14, tačiau to padaryti nepavyko.
Vilkikų eilę Medininkų pasienio punkte ketvirtadienio vidurdienį sudarė per 700 krovininių automobilių. Kituose dviejuose pasienio punktuose su Lietuva iš viso laukė dar tiek pat sunkvežimių, taigi iš viso laukiančių krovininių automobilių skaičius perkopė 1,5 tūkst.
Lietuvos pusėje vidiniuose muitinės postuose įstrigę apie 300 vilkikų.
„Palyginus su vakar, pralaidumas Medininkų kelio poste padidėjo dvigubai. Prieš tai buvo 88 automobiliai per parą, per praeitą parą įvažiavo 210 automobilių iš Baltarusijos į Lietuvą. Per praėjusią parą iš Lietuvos išvažiavo tik 100 automobilių, vakar dienos rezultatas – 360“, – sakė L.Žlabys.
15min žiniomis, Lietuvos pusėje didelių vilkikų eilių nematyti, visos jos susidarė Baltarusijos pusėje. „Eksporto pusėje susidariusias eiles mes panaikinome, visos eilės dabar yra Baltarusijos pusėje. Eilė daugiausia susidarė dėl mūsų kaltės. Imamės visų priemonių, dirba papildomi žmonės. Kadangi dėl pandemijos nėra lengvųjų mašinų judėjimo, ką tik buvo paleista dar viena arterija aptarnavimui per lengvųjų automobilių juostą. Tokiu būdu mes savo pralaidumą mechaniškai padidiname“, – sakė L.Žlabys.
Vairuotojai piktinasi – kai kurie pasienyje stovi jau trečią parą
Baltarusijos pasienyje įstrigęs vairuotojas Raimundas, telefonu kalbėdamas su 15min, sakė, kad vairuotojai žinių apie pralaisvėsiančias eiles nesulaukia ir spartesnio judėjimo nejaučia.
„Kai kurie vairuotojai stovi keturias paras ir visi keikia Lietuvą. Aš turiu pristatyti krovinį į Vokietiją iš penktadienio į šeštadienį, vokiečiai ištikti šoko. Eilė beveik 25 km, vairuotojai valgyti neatsivežę. Aš pats vienoje vietoje stoviu trečia para“, – sakė vairuotojas.
Vyras teigė, kad tokie incidentai gadina Lietuvos įvaizdį tiek tarp vairuotojų, tiek tarp tarptautinių pervežimo įmonių.
„Jei aš nepristatysiu krovinių iš penktadienio į šeštadienį, man nubrauks 500 eurų. Kas man kompensuos, Lietuvos muitinė? Niekas su mumis nesikalba. Planavau krovinį pristatyti penktadienį, bet dabar jau nieko nežinau. Vokiečiai stebisi, kad esame Europos Sąjungoje, o vyksta tokie dalykai“, – teigė Raimundas.
Su 15min kalbėjęs prisistatyti nenorėjęs kitas vairuotojas teigė, kad pasienyje jau keletą dienų yra įstrigęs jo kolega. „Jis grįžta iš Kazachstano ir stovi aštuntame kilometre Baltarusijos pusėje. Aštuntame kilometre, tai įsivaizduokite, kiek yra mašinų. Jis ten stovi jau trečia para. Prasidėjęs labai didelis kipišas, vairuotojai pyksta“, – sakė vairuotojas.
Jis pats teigė eilėje nestovintis, tačiau prisiminė savo ankstesnę patirtį prie Vokietijos sienos. „Anksčiau esu pats buvęs tokioje situacijoje, laukėme prie Vokietijos sienos. Ten kompiuteriai neveikė lygiai valandą ir šalies mastu kilo didelis skandalas, nes buvo uždaryti arteriniai keliai. O pas mus neveikia trečia para ir viskas valio“, – piktinosi vyras.
„Linava“: vilkikų eilė Baltarusijos pusėje per naktį išaugo
Asociacijos „Linava“ prezidento Romo Austinsko teigimu, per naktį eilė iš Lietuvos pusės šiek tiek sumažėjo, nes buvo atsiųsta papildomai atsakingų pareigūnų, kurie padeda tvarkytis su popierine dokumentacija, tačiau išaugo vilkikų eilė Baltarusijos pasienyje.
„Suprantame sudėtingą vairuotojų situaciją ir labai prašome kantrybės. Be to, įvertinus tai, kad šios sistemos stringa ne pirmą kartą ir sukelia didelių rūpesčių vairuotojams ir trikdo darbą verslui, o dabartinė situacija tiesiog sujaukė jų planus, siūlome atsakingoms institucijoms numatyti finansus jų tobulinimui. Juk netvarkoma įranga genda, tad į ją turi būti investuojama. Galbūt vertėtų serverius net perkelti kitur, kad ateityje būtų išvengta tokių veiklą stabdančių situacijų“, – asociacijos atsiųstame pranešime cituojamas R. Austinskas.
Į mutinės sistemas tarpininkai turi sukelti informaciją apie išvykstančias ir atvykstančias transporto priemones su kroviniais arba be jų, bet to negali padaryti, nes jos neveikia. Kroviniuose yra ir greitai gendantys produktai, pavyzdžiui, maisto prekės ir kiti svarbūs kroviniai ekonomikai, prekybai. Asociacijos „Linava“ atstovų teigimu, nesprendžiama ir tuščių vilkikų problema – jų taip pat nepraleidžia.