Modernusis paradoksas: JAV ūkininkai išsikovojo „teisę taisyti“ savo „John Deere“ traktorius

Žymi žemės ūkio technikos gamintoja „John Deere“ sutiko suteikti JAV klientams teisę patiems taisyti savo įrangą, rašo BBC. Anksčiau ūkininkams buvo leidžiama naudotis tik įgaliotomis atsarginių dalių ir aptarnavimo įstaigomis, o ne pigesnėmis nepriklausomo remonto galimybėmis.
„John Deere“ traktorius
„John Deere“ traktorius / 123rf.com nuotr.

Sekmadienį Amerikos ūkininkų biuro federacija (AFBF) ir „Deere & Co.“, kuri yra viena didžiausių pasaulyje žemės ūkio technikos gamintojų, pasirašė susitarimo memorandumą, praneša BBC.

„Juo sprendžiama sena ūkininkų problema, susijusi su galimybe naudotis įrankiais, informacija ir ištekliais, kartu apsaugant „John Deere“ intelektinės nuosavybės teises ir užtikrinant įrangos saugumą“, – sakė AFBF prezidentas Zippy Duvallis.

Ne pirmus metus besitęsiantis ginčas tarp ūkininkų atstovų ir bendrovės, kilo dėl to, „John Deere“ saugo specifinių įrankių, skirtų savo žemės ūkio technikai taisyti autorines teises ir leidžia tai daryti tik licencijuotiems taisytojams.

Kadangi šiuolaikiniai traktoriai, kombainai ir kita žemės ūkio technika naudoja vis daugiau elektroninių sprendimų, tarp taisymo įrankių vis svarbesnę vietą užima diagnostiniai įrankiai ir programinė įranga.

Tačiau bendrovė kiekvienam prieigos prie jos suteikti nenori.

Tuo tarpu ūkininkai skundžiasi, kad licencijuoti taisymo centrai taiko kur kas didesnius įkainius, kai nepriklausomi paslaugos tiekėjai tai galėtų padaryti už mažesnę sumą. Taip pat, esant galimybei, taisyti žemės ūkio įrangą norėtų ir pats ūkininkas.

Be to, tokių centrų nėra pakankamai – apskaičiuota, kad vidutiniškai 12,018 tūkst. fermų ir 5,3 mln. akrų (2,14 ha) žemės, tenka tik viena licencijuota „Joh Deere“ atstovybė.

Kai kurie JAV ūkininkai dėl susidariusios situacijos pradėjo rinktis senesnius traktorių modelius su mažiau pažangiomis technologijomis, nes žino, kad gali juos suremontuoti, vasarą skelbė JAV leidinys „Politico“.

Pagal naujausią susitarimą įrangos savininkams ir nepriklausomiems technikams nebus leidžiama „atskleisti komercinių paslapčių“ arba „panaikinti saugos funkcijų ar išmetamųjų teršalų kontrolės priemonių ar reguliuoti žemės ūkio įrangos galios lygio“, rašo BBC.

Įmonė tikisi artimiausiais mėnesiais ir metais bendradarbiauti su AFBF ir „savo klientais, kad ūkininkai ir toliau turėtų priemones ir išteklius savo įrangai diagnozuoti, prižiūrėti ir remontuoti“, – sakė „Deere & Co.“ vyresnysis viceprezidentas Dave'as Gilmore'as.

Tokia ūkininkų pergalė aktuali ne tik jiems.

Įvairios vartotojų vartotojų grupės ne vienerius metus ragina bendroves leisti savo klientams patiems taisyti viską nuo išmaniųjų telefonų iki traktorių. Taip pat leisti tai atlikti nepriklausomoms, t.y. gamintojo nelicencijuotoms remonto dirbtuvėms.

Dėl tokio spaudimo 2022 m. „Apple“ pradėjo taikyti „savitarnos remonto“ schemą, suteikiančią klientams galimybę patiems pakeisti naujausių „iPhone“ telefonų baterijas, ekranus ir kameras.

Jungtinėje Karalystėje ir Europos Sąjungoje galioja politika, pagal kurią gamintojai priversti užtikrinti, kad klientai ir nepriklausomos įmonės galėtų naudotis kai kurių elektronikos prietaisų atsarginėmis dalimis.

„Vartotojai jau seniai skundžiasi, kad gaminiai ne tik linkę sugesti greičiau nei anksčiau, bet ir kad jų remontas dažnai yra per brangus, sunkiai organizuojamas dėl atsarginių dalių trūkumo, o kartais ir neįmanomas“, – teigia Europos Parlamento tyrimų tarnyba.

Kai kurios JAV valstijos, pavyzdžiui, Niujorkas ir Masačusetsas, priėmė panašias priemones.

JAV Prezidentas Joe Bidenas 2021 m. pasirašė vykdomąjį įsaką, kuriuo Federalinė prekybos komisija raginama parengti visos šalies politiką, leidžiančią klientams patiems taisyti savo gaminius, ypač technologijų ir žemės ūkio sektoriuose, rašo BBC.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis