Galimybės įvažiuoti į Lietuvą penktadienio vidurdienį laukė apie 2100 vilkikų. Lietuvos muitinės departamento atstovai sako dėl popierinių deklaracijų pildymo penktadienį padidinę pralaidumą iki 80 proc.
Kaip 15min informavo Muitinės departamento komunikacijos skyriaus vedėjas Vitas Volungevičius, duomenų perkėlimą iš sugedusio serverio planuojama įgyvendinti iki pirmadienio 14 valandos.
Nuo antradienio neveikia Muitinės deklaracijų apdorojimo sistema (MDAS), Nacionalinė tranzito kontrolės sistema (NTKS), Duomenų apie Lietuvos Respublikos prekybos srautus su Europos Sąjungos (ES) šalimis narėmis surinkimo ir apdorojimo sistema (IDAIS).
„Srauto pralaidumą padidinome iki 80 proc. Tai praktiškai toks pats pralaidumas, koks būdavo prieš kelerius metus. Naudojame popierines deklaracijas, kurias verslas pateikia muitininkui, o muitininkas atlieka formalumus. Duomenys pirmame etape jau yra perkelti iš sugedusio į valstybės valdomą serverį. Dabar vyksta antrasis etapas – perkeltų duomenų suderinimas su valstybės institucijomis, tokiomis kaip Valstybinės mokesčių inspekcija ir kitos“, – informavo V.Volungevičius.
Jo teigimu, šis antrasis etapas turėtų užtrukti iki pirmadienio 10 valandos ryto. Šiuo metu paskubomis vykdomus informacijos perkėlimo darbus buvo planuota atlikti vėliau šiais metais, tačiau savaitės gedimas procesą paankstino.
V.Volungevičiaus teigimu, fizinių deklaracijų sistema, kai jos pildomos ant popieriaus, verslui nėra nauja, nes tokia procedūra taikoma nuolat, kai informacinės sistemos tampa laikinai neprieinamomis. Tiesa, įprastai tokie atvejai būna planuoti ir vežėjai yra įspėjami, kada ir kuriomis valandomis sistema bus nepasiekiama.
Jis taip pat pridūrė, kad eilė Lietuvos pasienyje gali būti didesnė nei įprastai ne tik dėl gedimo, bet ir dėl situacijos Latvijoje. „Latvijos kolegos mus informavo, kad Latvijos pasienyje su Baltarusija vykdoma kompleksinė pasienio punktų rekonstrukcija, dėl to pas juos gerokai sumažėjo pralaidumas ir visi srautai praktiškai nukreipti į Lietuvos pusę“, – sakė Muitinės departamento atstovas.
„Linava“ ragina ministrę G. Skaistę kuo skubiau atstatyti neveikiančius IT serverius
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ penktadienį išplatino viešą kreipimasi į finansų ministrę Gintarę Skaistę, ragindama skubiau atstatyti jau ketvirta para neveikiančias Muitinės departamento IT sistemas.
Vežėjus piktina tai, kad iš valstybės sulaukia tik pažadų, o IT atstatymo darbų baigtis vėl nukelta, nors vežėjai toliau skaičiuoja nuostolius. Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje įstrigusių vilkikų eilė vis ilgėja – čia jau driekiasi 2400 transporto priemonių.
Ypač kritinė situacija formuojasi Baltarusijos pusėje – per naktį eilėje laukiančių vilkikų čia išaugo iki 2100. Situacija Lietuvos pusėje panaši kaip vakar – vidinėse muitinėse čia įstrigę apie 300 vilkikų.
Be to, asociacijos atstovų teigimu, eilė iš Baltarusijos pusės gali dar labiau ilgėti, nes tradiciškai šiuo metų laikotarpiu kaimyninė šalis taiko svorio ribojimus jų keliais važiuojančioms sunkiasvorėms transporto priemonėms, o dalis kelių dėl pavasario atlydžių yra uždaryti.
Asociacijos „Linava“ prezidentas Romas Austinskas sakė jau girdintis ir reikalavimų kreiptis dėl kompensacijų dėl nuostolių. „Dalis vežėjų turi kontraktus, kuriuose numatytas tam tikras laikas, kada reikia pristatyti krovinį. Jeigu tai gamybinis produktas, bus pradėta ieškoti kaltininkų, įsitrauks draudimas, prasidės įtampa, kuri nieko nesukurs. Teisinis kelias yra, bet nenoriu nieko žadėti, kadangi kova su valstybe yra labai sudėtingas dalykas“, – kalbėdamas su žurnalistais sakė asociacijos vadovas.
Asociacijos vadovas pabrėžė, kad pasienyje su Baltarusija susidariusi problema tampa ir visos Europos Sąjungos problema, gerokai sumažinusia Lietuvos kaip prekybos partnerės įvaizdį. Jis piktinosi ir valstybės insititucijų neveiklumu. R.Austinskas teigė penktadienį ryte kalbėjęs su Finansų ministerijos atstovais, tačiau oficialių sprendimų kol kas nesulaukė.
„Praeitais metais lapkričio mėnesį, kada sustojo Registrų centro serveriai, ministras buvo iškviestas iš atostogų ir kas valandą, kas dvi buvo kalbama apie sprendimus. Dabar mes kelintą parą stovime įstrigę eilėse ir sprendimų nematome. Pradedi galvoti, kokia tavo svarba šioje valstybėje ir gyvenime. Turime suprasti, kad elektroninė įranga genda – jei valstybė turėjo gedimą, buvo sugedę Registrų centro serveriai, vadinasi, reikia į tai investuoti“, – sakė R.Austinskas.
Anot asociacijos prezidento, tai – precedento neturintis atvejis, primenantis keliolikos metų senumo laikus, kai visi dokumentai buvo tvarkomi rankiniu būdu.
„Vairuotojai jau labai pikti, o vežėjai toliau skaičiuoja nuostolius. Jie bus didžiuliai. Tai ne vien 300 eurų dienos prastovos vienam vilkikui. Kita dalis nuostolių susidarys dėl konkrečių vežėjų įsipareigojimų pagal sutartis dėl krovinių pervežimo, kurių absoliuti dauguma vėluoja pas užsakovus. Asociaciją jau pasiekė raginimai kuo skubiau kreiptis į atitinkamas institucijas ir prašyti, kad valstybė kompensuotų patirtus nuostolius, nes dėl to kaltos neveikiančios IT sistemos“, – anksčiau atsiųstame pranešime cituojamas R. Austinskas.