Į Palangą traukiniu esu važiavęs prieš trejus metus. Tai nebuvo kažkokia įsimintina kelionė. Nebuvo ji bloga. Turėjau savo vietą, traukinyje buvo daug žmonių, gėriau kavą su nuosėdomis, kurią su virduliu išvirė palydovė.
Tuomet, kaip prisimenu, elektros įtampos nepakako normaliam kompiuterio krovimui, tad jį teko išjungti kelionės eigoje. Apie bevielį internetą net nebuvo jokių minčių. Bet paslauga atitiko tai, ko iš jos ir tikėjausi, tai man vis tiek buvo geresnė alternatyva už autobusą.
Tačiau pati nemaloniausia kelionės dalis būdavo persėdimas Kretingoje, norint pasiekti Palangą. Jei pasisekdavo ir traukinys nevėluodavo, stotyje reikėdavo kovoti dėl vietos į nevėdinamą ir keleivių pergrūstą autobusą. Jo vairuotojas, pasipuošęs marškinėliais trumpomis rankovėmis, žemaitišku akcentu paaiškindavo, kad Palangoj būsime po 20 minučių. Vasaros karščiai ir kvapų puokštė kai kam ir sąmonę atimdavo.
Tačiau buvo tekę į autobusą ir netilpti, tuomet belikdavo bandyti ieškoti draugų ir kartu kviesti vietinį taksi, kurie čia keleivių tykodavo kaip taksistai prie Vilniaus oro uosto ir net patys rūpindavosi surinkti „kompaniją“ į seną „Mercedes“.
2017-ųjų patirtis – kitokia
Šį penktadienį tapau vienu pirmųjų „Pajūrio ekspreso“ keleivių į Palangą. „Lietuvos geležinkeliai“ šią savaitę pasiūlė naują jungiamąjį maršrutą iki Palangos, kai nebereikia pačiam rūpintis transportu iš Kretingos – keleivius veža bendrovės parūpintas autobusas.
Tikrai neturėjau didelių lūkesčių. Tačiau savo nuostabai turiu pripažinti, kad kelionės įspūdžiai dabar kitokie nei prieš trejus metus, pagaliau pasijaučiau, kad esame žingsniu arčiau Vakarų.
Kelionė traukiniu į Klaipėdą dabar kur kas patogesnė nei prieš trejus metus. Be to, pagaliau vežėjas pagalvojo apie patogesnę paslaugą klientams.
Pirmi įspūdžiai
Vilniuje keleivius pasitikę traukinio palydovai buvo malonūs – juk tai pirmas reisas, kuriuo poilsio išsiilgę miestiečiai nukaks iki Palangos. Palydovai akivaizdžiai labiau įsitempę – kad tik viskas būtų gerai. Tai suprantama, ir belieka tikėtis, kad plačios šypsenos išliks ir ateityje.
Komfortas vagonuose – nepalyginamas su ankstesniais laikais, tačiau keistoka bilietų kainodara. Jei pirmos klasės bilietas internetu iki Palangos šiuo metu kainuoja 23,37 euro, antros klasės bilieto kaina skiriasi nežymiai – 19,95 euro. Už papildomus 3 eurus ir 42 centus nusiperki ne tik platesnę ir patogesnę odinę sėdynę. Gauni nemokamą kavą ir užkandžius, vandenį, žaidimų vaikams, žurnalų ar laikraščių suaugusiems. O pirmos klasės vietų tėra 18 iš 140-ies. Vertė!
Palyginimui, kelionė autobusu iš Vilniaus į Palangą kainuoja mažiausiai 17 eurų.
Išgėriau du kavos puodelius (pagaliau normali kava!), sukirtau kruasaną su kumpiu, ir nebedrįsau bandyti palydovų kantrybės, tad, manau, papildoma kaina tikrai atsiperka. Traukinyje taip švaru, kad pritrupinęs jaučiausi šiek tiek nejaukiai ir norėjau ko nors atsiprašyti.
Tiesa, siūlomas meniu skurdokas, ir maisto gurmanai čia kažko ypatingo neatras. Tiksliau, jokio normalesnio maisto neatras. Siūlomi kruasanai tą iš dalies atperka.
Antra klasė taip pat nenuvilia. Sėdynės ne odinės, kiek kietesnės, tačiau panašaus pločio, tik tarpai tarp jų mažesni, porankiu tenka dalintis su pakeleiviu, kai pirmoje klasėje porankiai atskiri. Bet kokiu atveju, lyginant su autobusu, sėdynės platesnės ir patogesnės, vietos kojoms nepalyginamai daugiau. O lyginant su „Wizzair“ ar „Ryanair“ lėktuvų sėdynėmis... Palyginti negalima tai ir nelyginkime.
Tiek pirmoje, tiek antroje klasėje veikia elektros lizdai, bevielis internetas. Atsisėsti galima prie staliukų, arba įprasto tipo kėdėse. Dirbti kompiuteriu prie staliukų patogiau.
Dar vienas papildomas komplimentas palydovams – besiblaškydamas po traukinį kelis kartus pastebėjau, kaip jie teiravosi keleivių, ar šiems nešalta, taip pat maloniai siūlė gėrimų ar užkandžių.
Važiuojant penktadienį per pietus traukinys buvo apytuštis – užpildyta apie trečdalį vietų.
Kiek pastebimas triukšmas – traukiniai turbūt nėra pats tyliausias transportas. Triukšmo lygis traukinyje važiavimo metu siekė apie 80-90 decibelų, buvo girdėti veikiantis dyzelinis variklis. Tiesa, triukšmas buvo pamatuotas išmaniuoju telefonu, realūs duomenys gali skirtis. Tuo pačiu telefonu Kretingos stovinčiame autobuse išmatuotas triukšmo lygis siekė apie 60 decibelų, važiuojančiame – 90.
Pagaliau normalus persėdimas
Apniukusiu ir vėsiu oru netgi nesinorėjo iš traukinio išlipti ir eiti autobuso link. Tačiau pagaliau atsirado alternatyva stumdymuisi prie viešųjų autobusų ar vietinių taksistų Kretingoje.
Jei jau esi nusipirkęs bilietą į „Pajūrio ekspresą“, esi garantuotas, kad pateksi į Palangą ar Nidą, ir už tai papildomai nereikės mokėti. Pervežimu rūpinasi Klaipėdos autobusų parkas, kuris laimėjo „Lietuvos geležinkelių“ konkursą.
Kretingoje pasitikęs baltas autobusas nebuvo kažkuo išskirtinis, tačiau jis naujas, tvarkingas, su oro kondicionieriumi.
Ši kelionė tikrai atitiko ir net pranoko kelionių patirtis Vakarų Europoje. Jokių didesnių priekaištų. Labai noriu tikėti, kad tokia tendencija išliks, ir bus siūloma toliau, kad geležinkelių transportas Lietuvoje bus ne tik pigus, bet ir malonus bei patogus būdas keliauti.
Žinoma, esminiu trūkumu išlieka greitis, nors čia progresas ir yra dėl panaikintų sustojimų. Bet kokiu atveju, „Lietuvos geležinkeliai“ pasiūlė, ko gero, geriausią būdą savaitgaliui išvykti į pajūrį palikus automobilį Vilniuje.
Man kelionė iki Palangos truko 4 val. ir 10 minučių. Tai yra greičiau nei siūlomos kelionės autobusu, kurių trukmė prasideda nuo keturių valandų ir 30 minučių, bet gali siekti ir virš 5 valandų. Spėju, kad penktadienio spūstys šį laiką galėtų ir prailginti.
Kelionė automobiliu iš Vilniaus būtų trukusi apie 3 valandas ir 15 minučių, nurodo „Google Maps“ skaičiavimai.
Keleiviai pasigedo vandens, bet vertina elektrą ir internetą
Norėdamas palyginti savo įspūdžius pakalbinau atsitiktinius traukinio keleivius. Pirmuoju tapo studentas Povilas Rauba, kuris iš Vilniaus į Klaipėdą ir atgal važinėja kelis kartus per mėnesį.
– Ar nuolat važiuoji šiuo traukiniu? Ar jis skiriasi nuo kitų?
– Yra dviejų tipų traukiniai. Vienas yra su daug kajučių, ten sėdi žmonės susigrūdę ir ten bobutės pyksta, nes ten esi šalia jų. Tai tas kitas traukinys labiau nemalonus. O šitas, bent man taip atrodo, nežinau kiek jų yra, bet važinėja kelis kartus per dieną, jis žymiai patogesnis už tą kitą su bobutėm.
– Ar pastebite kokių trūkumų?
– Taip, žiauriai yra trūkumų (šypsosi). Anksčiau, prieš kokius pusę metų, jie duodavo nemokamai vandens buteliukų atsigerti, ir dabar nebeduoda vandens buteliukų. Tai aš esu labai morališkai priblokštas šito reiškinio. Pirmą kartą negalėjau patikėti, bet jau per keturis mėnesius pripratau ir galiu pakęsti šitą dalyką, bet čia labai didelis minusas.
– O privalumų ar yra, galbūt elektra, internetas?
– Taip, tas tai yra fantastika. Dabar va mokausi apie visokius biologinius procesus. Tai vienas iš dalykų, kodėl aš apskritai pasirinkau važiuoti su traukiniu. Nes pirmiausia, yra Wi-Fi, antra, yra elektra, ir trečia, yra žiauriai daug vietos aplinkui.
– O nesirinktum autobuso?
– Aš galvoju... ne, šiaip traukiniu yra maloniau važiuoti. Autobusas labai apriboja darbo galimybių prasme, aš negaliu pasijungti kompiuterio. Jeigu ir galiu, tai nebus tiek daug vietos patogiai sėdėti. Ir dar vienas dalykas, aš nesu tikras apie autobusų kainas, bet studentams, kurie važiuoja traukiniu, tai yra jiems taikomos labai didelės nuolaidos.
Studentams taikoma 50 proc. nuolaida, papildomai 5 proc. nuolaida perkant internetu, ir dar papildomai perkant kortele kažkiek procentų. Tai iš Vilniaus į Klaipėdą galiu nuvažiuoti už 5,2 ar 5,4 Eur, tai čia yra žiauriai pigu. Dėl to aš traukiniu dažniausiai ir važiuoju. Ir tokia rami kelionė.
– Ar visada traukinys būna toks apytuštis?
– Na, čia paklausos – pasiūlos dėsniai. Prieš šventes ar dar kada visi susėda į traukinius ir važiuoja. Kadangi dabar vidurys dienos, žmonių mažiau, bet vakare, po darbų, jis turėtų būti gerokai pilnesnis.
Dar įdomus reiškinys. Internete grupėse žmonės siūlo pavežti iki Klaipėdos ir jei anksčiau tai kainuodavo apie 25-30 Lt, tai po euro įvedimo turėtų būti gal 7 eurai, bet kainos nusistovėjo apie 10 eurų.
Kai šitas traukinys atsirado ir pasiūlė 6 eurų kainą, galvojau, kad labai daug žmonių nueis, nes dažniausiai iš Vilniaus į Klaipėdą važinėja studentai. Na, nes čia ir patogiau, ir elektra, ir visi kiti privalumai. Bet taip neatsitiko, tai man labai keista. Taip jau turėjo būt prieš 9 mėnesius, traukinys tikrai labai naujas, labai patogus, labai švarus, bet taip neatsitiko. Bet dar šito tikiuosi.
– Ačiū už pokalbį.
Kita keleivė, senjorė Danutė, teigė, kad traukiniu važiuoja pirmą kartą per daugelį metų ir tai jai labai patinka.
„Labai patinka traukinys, palyginus su autobusu, tai daug įdomiau. Autobuse ne taip patogu. Patinka stebėti vaizdus, ir važiuoti patinka, daugiau vietos, erdvės“, – teigė Danutė.
Ji aiškino, kad važiuoja į Palangą ir į pirmąjį ekspresą pataikė atsitiktinai.
„Labai seniai esu važiavusi su traukiniu, tad po labai ilgo laikotarpio važiuoju pirmą kartą. Atsitiktinai vakar užbėgau iš anksto nusipirkti bilietą. Galvojau, ar autobusu važiuoti, ar traukiniu, nuėjau į stotį ir man patiko šitas pasiūlymas“, – tikina Danutė.
Važiuoja nesustodami
„Pajūrio ekspreso“ traukiniai iki Kretingos važiuoja nestodami, tačiau šį traukinį rinktis galima tik penktadienį per pietus. Keleiviai Palangą pasieks per 4 valandas, Nidą – per kiek daugiau nei 5 val., skelbia „Lietuvos geležinkeliai“.
Autobusų bilietų kainos labai panašios į traukinio bilietų. Jei pigiausią bilietą anksti ryte buvo galima gauti už 15,11 eurų, tačiau „paklausesniu“ laiku, per pietus ir po darbo, autobusų bilietų kainos svyravo nuo 17 iki 22 eurų.
„Lietuvos geležinkeliai“ nurodo, kad keliaujantiems su šeima siūlomos nuolaidos: 3 asmenų šeima bilietą į Palangą ir atgal gali įsigyti už 90 eurų, į Nidą ir atgal – už 99 eurus. Šeimos bilietų nuolaidos taikomos ir 5 asmenų grupėms, kuriose yra 1-2 suaugusieji ir bent vienas vaikas iki 18 m. – tokie keleiviai gaus 21 proc. nuolaidą kelionės bilietui.
„Pajūrio eksprese“ galioja ir kitos traukiniuose taikomos nuolaidos: lojalumo kortelės, lengvatos studentams, vaikams ir kt.
Maršrutas į Nidą bus atidarytas po savaitės, birželio 2 d.
Traukinys iš Vilniaus išvyks kiekvieną penktadienį 11 val. 55 min., o šeštadieniais – 7 val. 25 min. Sekmadieniais keleiviai iš Palangos išvyks 18 val. 20 min., iš Nidos – 16 val. 30 min. Juos iš nurodytų kurortų vietų iki geležinkelio stoties Kretingoje arba Klaipėdoje taip pat veš specialūs autobusai.
Į nemokamą kelionę traukiniu pakvietė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“, tačiau straipsnio turiniui tai įtakos neturėjo.