Karštis trečiadienio vidurdienį nesustabdė liepos 1-ąją prasidėsiančios Vilniaus viešojo transporto sistemos kritikų. Apie keli šimtai aktyviausiųjų po svilinančia saule klausė profesinių sąjungų, politinių partijų, visuomeninių judėjimų atstovų kalbų apie tai, koks chaosas miesto laukia po pertvarkų.
Anot Naujosios profesinės sąjungos vadovės Alinos Ražinskajos, jie atėjo į mitingą su viltimi, kad reforma dar bus atšaukta ar nukelta, nes visų pirma nukentės paprasti vilniečiai, kasdien važinėjantys autobusais ir troleibusais. „Nuo liepos neliks keturių troleibusų maršrutų – 5, 8, 11 ir 13. Manome, kad tai sukels papildomų nepatogumų keleiviams, jiems teks važiuoti su persėdimais ir pabrangs kelionės išlaidos“, – kalbėjo A.Ražinskaja.
Kiek troleibusų vairuotojų gali netekti darbo, profsąjungos vadovė negalėjo pasakyti – esą jiems suteikta galimybė persikvalifikuoti ir pradėti vairuoti autobusus. Naujoji profesinė sąjunga vienija apie 40 darbuotojų.
Gedulo akcija
Privatūs vežėjai surengė simbolinę akciją – aplink savivaldybę važiavo keli maršrutiniai taksi, kuriuos lydėjo katafalkas. O ir Vilniaus miesto vežėjų asociacijos prezidentas Saulius Matulionis buvo apsirengęs juodai, gedulingai. Jis neslėpė nerimo – liepos 1 d. jau čia pat.
„Tada privačių vežėjų gali iš viso nelikti, neturime užmiršti, kad, jeigu niekas nepasikeis, liksime be darbo. Teismuose nagrinėjami mūsų skundai dėl neteisėtų savivaldybės veiksmų. Kita vertus, turiu pabrėžti, kad birželio 19 dieną Konkurencijos taryba priėmė nutarimą, kuriuo įtvirtino, kas aišku jau ne vienerius metus – savivaldybė pažeidė Konkurencijos įstatymo reikalavimus nesudarydama galimybės konkuruoti kitiems rinkos dalyviams“, – kalbėjo S.Matulionis.
Jis neslėpė, kad privatūs vežėjai dar kreipsis į teismus, gindami savo teises.
Nori naujos transporto priemonės
Mitinge dalyvavo ir Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) Vilniaus skyriaus atstovai. Anot Vido Urbonavičiaus, reformai jie iš esmės neprieštarauja, nes pokyčių reikia, tačiau tai turėtų būti daroma kitaip. „Reforma būtina, bet Zuokas (Artūras Zuokas, Vilniaus miesto meras – aut.past.), kaip visą laiką, pastatė vežimą prieš arklį ir dėl to turime tokį rezultatą. Jis prisisvajoja tolimųjų projektų – greitųjų autobusų, tramvajų ir dar kažko, to neįgyvendinęs naikina esamą sistemą“, – kalbėjo V.Urbonavičius.
Konservatorius siūlo pirmiausia miestą paruošti pertvarkai – išvystyti gatvių tinklą, nes dabar tai nepadaryta ir tam kiaurame miesto biudžete net nenumatyta pinigų. „Vadinasi, teks žmonėms persėsti į automobilius. Tuomet turėsime didžiulius kamščius, kurie buvo prieš 4–5 metus ir jie tik didės. Jeigu Zuokas to siekia, jis labai greitai ir pasieks“, – piktinosi V.Urbonavičius.
TS-LKD atstovo teigimu, reikėtų palikti dabar esančią sistemą tol, kol miestas neturės naujos transporto rūšies. Beje, pastaroji turėtų nesidubliuoti su dabartiniais automobilių eismo srautais. Paklaustas, ar tai turėtų būti metro, V.Urbonavičius tikino, kad nebūtinai, esą yra ir kitų galimybių.