VĮ „Regitra“ duomenimis, Lietuvoje yra įregistruota daugiau kaip 2,18 mln. transporto priemonių. Nuo 2020 m., kai dėl pandemijos ribojimų eismo intensyvumas buvo ženkliai sumažėjęs, per pastaruosius trejus metus eismo įvykių vėl pagausėjo, o liūdniausia statistika – išaugę sužeistųjų ir žuvusiųjų keliuose skaičiai. Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) duomenimis, per š. m. pirmuosius aštuonis mėnesius mūsų šalies keliuose užregistruota 1939 eismo įvykiai, kuriuose buvo sužeisti 2237 žmonės. 103 gyventojai žuvo – tai 45,1 proc. daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai.
LKPT skelbia, kad pagrindinės eismo įvykių priežastys – saugaus važiavimo greičio viršijimas (19 proc.), taisyklės „duoti kelią“ nepaisymas (16 proc.), pėsčiųjų nepraleidimas (15 proc.), dviratininkų KET pažeidimai ir užvažiavimai ant pėsčiojo (14 proc.), taip pat – saugaus atstumo nesilaikymas (12 proc.).
„Laikydamiesi įstatymo absoliuti dauguma vairuotojų eisme dalyvauja apsidraudę, o privalomojo draudimo naudą per dvidešimt jo galiojimo metų Lietuvoje spėjo pajusti tūkstančiai gyventojų. Ši draudimo paslauga ne tik numato nuostolių atlyginimą dėl padarytos žalos sveikatai ar kitų asmenų turtui, bet ir skatina vairuotojus elgtis atsakingai. Bet kuriam vairuotojui pravartu žinoti, nuo ko priklauso privalomojo draudimo įmoka ir kaip ją galima sumažinti“, – sako Donata Norkuvienė, portalo „Draudimas.lt“ aptarnavimo grupės vadovė.
Kaip sutaupyti perkant draudimą?
Draudimo ekspertė pastebi, kad nors privalomojo draudimo sąlygos daugumoje draudimo įmonių panašios ir atitinka Europos Sąjungos (ES) reguliavimą, įmokų dydžiai gali skirtis, o išmanymas, nuo ko jos priklauso, gali padėti sutaupyti iki 10 proc. draudimo įmokos sumos.
„Privalomojo draudimo kainai didžiausios įtakos turi keli pagrindiniai veiksniai – vairuotojo amžius ir vairavimo stažas, drausmingumas, automobilio modelis, jo galingumas bei vietovė, kurioje registruota transporto priemonė“, – sako D.Norkuvienė.
Pasak draudimo ekspertės, patirties neturinčiam jaunam vairuotojui apdrausti galingą automobilį didmiestyje gali kainuoti iki 1100 Eur, o ilgą laiką atokesniame miestelyje drausmingai važinėjančiam vairuotojui metinė įmoka gali nesiekti ir 40 Eur.
„Visuomet verta palyginti kelių draudimo įmonių sąlygas ir tuomet priimti sprendimą – tai galima patogiai padaryti portale draudimas.lt, – teigia ekspertė. – Jauniems vairuotojams, kurie savo vairavimo istoriją tik kuria, patartume rinktis nedidelės galios automobilį ir ypač atidžiai laikytis kelių eismo taisyklių, o vairuojant – nerizikuoti, neviršyti greičio. Toks elgesys padės išvengti avarijų, o jei jų atsitiktų – sukelti mažesnių nuostolių.“
Įvardino pigiausiai ir brangiausiai apdraudžiamus modelius
D.Norkuvienė taip pat sako, kad norintiems apsidrausti pigiau, verta atkreipti dėmesį, kiek kainuos privalomasis draudimas. Portalo Draudimas.lt statistika rodo, kuriuos automobilius vairuotojams galima apdrausti pigiau, o kurių transporto priemonių kainuoja brangiausiai.
Palyginus su rinka, statistiškai pigiau draudimas kainuoja mažesniems automobiliams su nedideliais varikliais (pvz.: Smart, Alfa Romeo 147, Peugeot 208, VW Polo). Tuo tarpu galingesni ar sportiniai automobiliai (BMW, AUDI, Chrysler) bei automobiliai kurių eksploatacija yra komercinė (automobilių dalinimasis, vairavimo mokykla, taksi paslaguos ar kemperių nuoma) už draudimą moka net kelis kartus brangiau nei tokio pat automobilio savininkai, kurie naudoja automobilį asmeninėms reikmėms.
Pasak D.Norkuvienės, draudimo istorija rodo, kad galingų automobilių vairuotojai paprastai sukelia didesnius nuostolius, nes tokios transporto priemonės išvysto didesnį greitį ir eismo įvykių metu padaro didesnės žalos. Todėl norintiems sutaupyti vairuotojams draudimo ekspertė pataria rinktis nedidelio galingumo automobilius, o svarbiausia – atidžiai laikytis kelių eismo taisyklių, vairavimo būdą derinant prie eismo sąlygų.
Vyrų žūsta 3,5 karto daugiau, žalos auga, o didžiausia avarijų tikimybė – penktadieniais
Kas mėnesį skelbiama LKPT statistika rodo, kad šiemet keliuose vyrų žuvo 3,5 karto daugiau nei moterų, o 25–34 m. vyrai – rizikingiausia vairuotojų grupė, į eismo įvykius patenkanti ir nukenčianti dažniausiai. Iš septynių savaitės dienų rizikingiausias yra penktadienis – būtent šią dieną visoje Lietuvoje, nepriklausomai nuo metų sezono, užfiksuojama daugiausia eismo įvykių. Viena saugiausių dienų – sekmadienis, kai eismo intensyvumas mažiausias ir avarijų įvyksta mažiau.
Visais atvejais, kai eismo įvykio metu padaroma žala kitiems, kaltininkai turi ją atlyginti – už sužeistus arba žuvusius žmones, sugadintas transporto priemones, apgadintą kelių infrastruktūrą ir jos atstatymo darbus. Jei transporto priemonė apdrausta privalomuoju draudimu, nuostolius paprastai atlygina draudimo bendrovė. Vairuotojų privalomasis civilinės atsakomybės draudimas numato 1,05 mln. Eur draudimo sumą, jei eismo įvykio metu būtų padaryta žala kitų asmenų turtui, ir 5,21 mln. Eur sumą, jei būtų padaryta žala kitų žmonių sveikatai.
Transporto priemonių draudikų biuras (TPDB) skelbia, kad palyginti su 2021 m. pernai Lietuvoje padaromos vidutinės žalos dydis išaugo 5,6 proc. (iki 1,3 tūkst. Eur), o užsienyje – 13,3 proc. (iki 5,5 tūkst. Eur).