„Tai tikrai pakenks projektui, nes finansavimas skiriamas projekto dalims, kurios privalo būti įgyvendintos. Visos veiklos yra susijusios, tik jos visos leidžia įgyvendinti visą „Rail Baltica“ projektą (...) Todėl tai nėra tik Lietuvos problema, bet yra rimta Lietuvos problema, kuri paveiks visą projektą ateityje“, – BNS šeštadienį sakė B.Rubesa.
EK Mobilumo ir transporto generalinio direktoratas penktadienio vakarą informavo bendrą Baltijos šalių įmonę „RB Rail“, kad bus pradedamos procedūros stabdant projekto finansavimą Lietuvai, kuri vienintelė iš trijų Baltijos valstybių nepasirašė sutarties dėl viešųjų pirkimų tvarkos.
B.Rubesa pabrėžia, kad susitarimas dėl viešųjų pirkimų sąlygų turėjo būti pasiektas dar 2015 metų gruodį, galutinis pasirašymo terminas buvo šių metų rugsėjo 13-oji, o nesamas „Lietuvos geležinkelių“ parašas „kelia problemų toliau vystyti projektą, kaip buvo ketinama“.
„Lietuvos geležinkelių“ vadovas Stasys Dailydka BNS informavo, kad projektui vystyti reikalingą sutartį pasirašė penktadienį. Jis tikino, jog šis sutarties pasirašymas, apie kurį nebuvo viešai pranešta, nesusijęs su EK direktorato įspėjimu.
B.Rubesa šeštadienį patvirtino ką tik gavusi tai patvirtinančias sutarties kopijas iš Lietuvos susisiekimo ministerijos, tačiau pridūrė, kad ES Inovacijų ir tinklų vykdomoji agentūra (INEA) greičiausiai ateinančią savaitę pradės svarstymą dėl finansavimo.
„Prieš kelias minutes gavome patvirtintą pasirašyto dokumento kopiją iš Susisiekimo ministerijos. Mes iš tiesų sveikiname tai, kad jis pasirašytas. Tačiau inicijuotas procedūras INEA turės peržiūrėti pirmadienį. Jų pozicija buvo, kad galutinis terminas yra galutinis terminas“, – teigė ji.
Premjeras Algirdas Butkevičius pavedė išsiaiškinti situaciją dėl EK pranešimų susisiekimo ministrui Rimantui Sinkevičiui, tačiau nuo platesnių komentarų susilaiko. Tokią vyriausybės vadovo poziciją BNS perdavė jo atstovas spaudai Mindaugas Janulionis.
Apie pradedamas procedūras dėl finansavimo Lietuvai EK Mobilumo ir transporto generalinio direktoratas penktadienio vakarą informavo „RB Rail“. Anot pranešimo, kurį BNS persiuntė „RB Rail“, projektą pavedama peržiūrėti agentūrai INEA, kuri turėtų nuspręsti, ar sustabdyti pirmojo CEF (angl. Connecting Europe Facility – BNS) fondo šaukimo lėšas – tuomet Lietuvai skirta 106 mln. eurų. Taip pat INEA turi sustabdyti derybas dėl antrojo šaukimo, kuriuo skirta beveik 191 mln. eurų, dotacijų sutarties.