Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Saujelė Vilniaus autobusų ir troleibusų vairuotojų reikalavo pinigų laiku ir grasino streiku

Dviem savaitėmis vėliau išmokėti atlyginimai Vilniaus autobusų ir troleibusų vairuotojus išginė į mitingą bei privertė pradėti grasinti streikais. Tiesa, skundų dėl algų dydžio dauguma vairuotojų neturi, o ir į profesinių sąjungų organizuotą mitingą jų atėjo vos saujelė. „Vilniaus viešojo transporto“ įmonės direktorius Gintaras Nakutis tikina, kad finansinė bendrovės situacija išties nedžiugina – savivaldybės skola jai siekia net 125 mln. Lt.
Mitingas prie Vilniaus savivaldybės
Mitingas prie Vilniaus savivaldybės / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

„Pinigų laiku“, „Zuokai, išeik“. Tokie pagrindiniai šūkiai skambėjo antradienį priešpiet šalia Vilniaus miesto savivaldybės. Į mitingą susirinko vos saujelė žmonių, nors leidimo prašyta net 500 dalyvių. Kiek pastoviniavę Europos aikštėje mitinguotojai patraukė prie Vyriausybės.

Algomis patenkinti

Šalia kitų profesinių sąjungų atstovų su vėliavomis ir plakatais stovėjo ir „Vilniaus viešojo transporto“ profesinės sąjungos nariai. Anot šioje įmonėje dirbančio Algimanto, jie čia atėjo dėl vėluojančių atlyginimų.

„Pusę mėnesio. Kai kam tai tikrai didelė problema. Yra šeimų, kur dirba vienas žmogus, bankuose paskolas paėmę. Jeigu aš iš kito žmogaus pasiskolinu, pažadu 15-ą dieną grąžinti, nes gausiu algą. O jis dabar priverstas laukti jau pusę mėnesio. Vėluoja jau nuo gegužės ir tai yra keista, nes visą laiką vėlavimų būdavo metų pabaigoje nebent. Biudžetas juk paskirtas“, – kalbėjo į mitingą atėjęs Algimantas.

Tačiau jis pripažino, kad algomis „Vilniaus viešojo transporto“ darbuotojai itin skųstis negali: „Kai pažiūri, kad žmonės gyvena už minimumą...“

Už rugpjūtį atlyginimą įmonės darbuotojai turėjo gauti rugsėjo 13–15 d., bet gavo tik spalio 1–2 d.

Meras ragino spausti Vyriausybę

„Vilniaus viešojo transporto“ profesinės sąjungos pirmininkas Jonas Dekaminavičius prieš mitingą susitiko su Vilniaus meru Artūru Zuoku. Tačiau konkrečių pažadų, kad atlyginimai bus mokami laiku, teigė neišgirdęs ir minčių dėl streiko profsąjunga neatsisako.

A.Zuokas pasakė, kad savivaldybė išsėmė visus išteklius, nebeturi pinigų ir yra kalta Vyriausybė, kadangi tinkamai nefinansuoja

„A.Zuokas pasakė, kad savivaldybė išsėmė visus išteklius, nebeturi pinigų ir yra kalta Vyriausybė, kadangi tinkamai nefinansuoja. Be to, lengvatas keleiviams nustato Seimas, o savivaldybei primeta prievolę mokėti už lengvatinius keleivius, o jų susidaro net 70 proc.

Tai meras visą ugnį nukreipia, kad profsąjungos nesirūpina darbuotojais, esą mes ne ten ateiname, nes reikia eiti ne į savivaldybės aikštę, o prie Vyriausybės, ten reikalauti. Aš tokiais mero pasakymais netikiu, nes jau bandėme ir per Seimą padėti, ir PVM buvo sumažintas. Priminėme merui, kad ir privatus sektorius su mikroautobusiukais keleivių nebeveža, šešėlinė ekonomika dingo, mes lyg pelningai dirbame, bet tai yra apgaulė“, – piktinosi J.Dekaminavičius.

BFL/Tomo Lukšio nuotr./Jonas Dekaminavičius
BFL/Tomo Lukšio nuotr./Jonas Dekaminavičius

Profesinių sąjungų vadovas teigė, kad nesumokėdama didžiulių skolų viešojo transporto bendrovei savivaldybė skriaudžia ne tik darbuotojus, bet ir visus vilniečius, kurie priversti važinėti senais autobusais bei troleibusais.

„Transportas yra vidutiniškai 15 metų senumo, gyventojai pasipiktinę viešuoju transportu. Matote, kad troleibusuose per grindis matosi asfaltas, pilna dulkių. Vargsta vairuotojai, vargsta ir gyventojai“, – mitinge kalbėjo J.Dekaminavičius.

Streiką tebeplanuoja

Jau anksčiau prabilę apie streiką dėl laiku nemokamų atlyginimų, „Vilniaus viešojo transporto“ darbuotojai minties neatsisako ir algas gavę. Streikas planuojamas spalio 21-ąją, tai būtų įspėjamasis streikas, nes pagal Darbo kodeksą privalo 30 proc. transporto išvažiuoti į gatves ir bent iš dalies patenkinti gyventojų poreikius. 

Vairuotojai ryte atėjęs į darbą atliks medicininę patikrą, įlips į savo transporto priemonę ir niekur nevažiuos, sėdės ir lauks pinigų, – grasina J.Dekaminavičius.

„Jeigu toliau bus nemokami atlyginimai, tuomet skelbsime neterminuotus streikus kas mėnesį. Tuomet vairuotojai ryte atėjęs į darbą atliks medicininę patikrą, įlips į savo transporto priemonę ir niekur nevažiuos, sėdės ir lauks pinigų“, – grasina profesinės sąjungos vadovas.

„Vilniaus viešojo transporto“ direktorius G.Nakutis teigė, kad darbuotojų susirūpinimas dėl vėluojančių atlyginimų yra suprantamas, tačiau įmonė atsidūrė savotiškame uždarame rate: įmonės finansinės galimybės labai susijusios su savivaldybės finansinėmis galimybėmis, pastaroji – su įstatymais ir gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalimi, numatyta skirti miestui.

„Kad ir dabar – žinome, kad yra pateiktas Seimui biudžeto projektas kitų metų, kuriame irgi nenumatoma didinti GPM, tad papildomos problemos programuojamos ir į ateitį“, – kalbėjo G.Nakutis.

Skola – 125 mln. Lt

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Gintaras Nakutis
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Gintaras Nakutis

Net pusę „Vilniaus viešojo transporto“ pajamų sudaro gaunamos lėšos už transporto lengvatas, kurios turi būti finansuojamos pagal įstatymą iš savivaldybės biudžeto, nors Transporto lengvatų įstatymą priima Seimas, o prievolę mokėti tenka savivaldybei.

„Jeigu savivaldybės bendra finansinė situacija yra bloga, neužtenka pinigų nei transporto lengvatoms, nei kitiems miesto poreikiams. Mums vėluoja ateiti dideli pinigų srautai, todėl ir vėlavome išmokėti. Bet jau viską esame sumokėję už rugpjūtį“, – tikino G.Nakutis.

Šiuo Vilniaus miesto savivaldybė viešojo transporto įmonei yra skolinga 125 mln. Lt. Nuo metų pradžios, kai skola siekė 111 mln. Lt, įsiskolinimai dar paaugo.

„Vilniaus viešojo transporto“ autobusų vairuotojai uždirba vidutiniškai apie 3100 Lt, troleibusų – 2800 Lt, neatskaičius mokesčių.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos