Seimas antradienį po svarstymo pritarė tai numatančioms Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo pataisoms.
Konservatorius Kazys Starkevičius aiškino, kad pakeitimai leis paimti žemę valstybės poreikiams įgyvendinant svarbius projektus.
„Tiesiama labai svarbi „Rail Baltica“ trasa nuo Kauno iki Talino ir tai padės sutrumpinti procedūras. O esmė yra ta, kad šiuo metu žemės paėmimo procedūras atlikdavo Nacionalinė žemės tarnyba ir jos padaliniai rajonuose. Šiuo atveju Vyriausybė galės įgalioti, Susisiekimo ministeriją ir geležinkelius, kad jie atliktų procedūras. Tuo tikimės, kad bus didesnis operatyvumas, lankstumas“, – kalbėjo parlamentaras.
Pataisos, anot jo, numato, kad NŽT kartu su „Lietuvos geležinkeliais“ galėtų lanksčiau spręsti žemės paėmimo klausimus, jeigu išpirkus reikalingą plotą, privačioje nuosavybėje šalia lieka dar šiek tiek žemės.
„Tarkime, iš savininko paimama 0,75 hektaro, o dar lieka 25. Tai galėtų šią žemę taip pat išpirkti iš savininkų nustatyta rinkos kaina“, – aiškino parlamentaras.
Tuo tarpu aplinkos apaugos komiteto narys liberalas Simonas Gentvilas mano, kad pataisomis „greitinama nuosavybės nusavinimo procedūra“.
„Nepaisant to, ką valstybė bedarytų savo svarbiais projektais, žmonėms nuosavybė turi būti nusavinama teisingai atlyginant“, – teigė jis.
Pasak Seimo nario, pagreitinus procedūras, daugiau gyventojų kreipsis į teismus „atsikovodami teisingą kompensavimą už nusavintą žemę“.
Pataisos leistų įgalioti įstaigas ir valstybės įmones, kitas bendroves atlikti dalį žemės paėmimo procedūrų ir jas finansuoti. Žemės savininkui pasirašius sutikimą, institucija ne vėliau kaip per 10 darbo dienų (dabar – 5) pervestų kompensaciją.