„Muitinės darbas nėra keliantis problemų, bet kaip vyksta apsikeitimas, dokumentų forminimas, bandoma laviruoti tarp geležinkelio vagonų, laukiant „langų“. Šis klausimas jau dešimtmetį „įvarytas“ į kampą.
Birželio 15 dieną kreipėmės į premjerą, finansų, susiekimo ministrus, muitinės departamento, direkcijos vadovus, kad padėtis blogėja. Viena augančių krovinių rūšių – konteineriai, kurie perkraunami per du terminalus.
Birželio pradžioje Klaipėdoje muitinės vadovai darydami susitikimą su Klaipėdos prekybos ir pramonės amatų rūmais, paminėjo, kokiu keliu eina muitinės pertvarka. Nuskambėjo, kad Malkų įlankos kontrolės postą, atitinkantį europinius reikalavimus, dirbantį maksimaliu pajėgumu, planuojama paversti regiono centru. Tai reiškia, kad daugiau nei 50 sandėlių, trys ekonominės zonos ir visas uostas turėtų būti praleidžiami per Malkų įlankos pasienio kontrolės punktą. Uostas bus pastatytas į bendrą eilę, laukiant eilės detaliam patikrinimui, rentgenui. Uostui yra grėsmė prarasti krovinius, nes bus pažeidžiamos procedūros tranzitinių krovinių judėjimui.
Tai ypač svarbu vadinamajam „tranšipmentui“, nes tuomet krovinys negalės būti perkraunamas iš laivo į laivą“, – antradienį Uosto tarybos posėdyje problemą dėstė R.Juška, prašęs surengti atskirą susitikimą su aukščiausiais vadovais šiai problemai spręsti.
Anot R.Juškos, akivaizdi problema muitinėje – inspektorių trūkumas, mat šie valstybės įmonėje uždirba mažiau nei krovėjas uoste, tad dirbančiųjų akivaizdžiai mažėja, o naujų darbuotojų neprisikviečiama. Anot R.Juškos, nesėkmių Klaipėdos uoste tik ir laukia kaimynai lenkai ir latviai.
Trys postai
Klaipėdos uosto teritorijoje yra trys muitinės postai, naujausias, dešimtmetį veikiantis yra Malkų įlankos pasienio kontrolės punktas, kuriame įrengta moderniausia patikrinimo įranga. Be šio punkto veikia Molo ir Pilies postai, tačiau pastarasis yra itin probleminis.
Anot susitikime dalyvavusio Lietuvos muitinės generalinio direktoriaus pavaduotojo Vyganto Paigozino, Pilies postas yra išskirtinis neigiama prasme.
„Pradedant nuo pastato, kuris nėra tinkamas tiek muitinės, tiek bet kokios kitos kompanijos veiklai. Netinkamas muitinės tikrinimo vietų išdėstymas. Dėl uosto plėtros postas yra atsidūręs tarp atskirų pervažų, tad yra netinkama vieta“, – sakė V.Paigozinas.
Kaip pasakojo R.Juška, važiuojant traukinių vagonams, kurių rieda tūkstančiai, šio posto inspektorių darbas yra paralyžiuotas.
Problematika vis aštrėja, nes auga srautai krovinių, ypač nuo birželio „Smeltėje“ įsibėgėjus konteinerių paskirstymo centro veiklai ir ženkliai išaugus konteinerių srautams.
Susitikime dalyvavęs Susisiekimo ministras Rokas Masiulis teigė, jog muitinės problemos yra žinomos, apie tai ministrai kalbėjosi susitikime.
„Išvardintos problemos mums žinomos. Ministerijoje aptarinėjome, kad valstybė vystosi, atsiranda atlyginimų ir kiti klausimai“, – sakė ministras.
Uosto direkcijos vadovas A.Vaitkus teigė nenorintis grįžti į praeitį, tačiau užmynė ant skaudulio.
„Šiandien nėra nė vieno žmogaus, kuris pritartų pastatyti patikros postą su rentgeno aparatu šalia devynaukščių namų be galimybės privažiuoti, – sakė A.Vaitkus. – Mes, kaip Uosto direkcija, girdėdami atsiliepimus ir vertinimus, pritariame ponui Juškai. Prašau, ministro ir muitinės vadovo atkreipti dėmesį į du aspektus – Medininkų postą, kurio pralaidumas, ačiū labai, jau gerėja. Tai svarbi detalė, nes srautai, kurie išeina ir pareina į uostą, keliauja per šį pasienio postą. Mūsų daugiamilijoninės investicijos bus perniek, jei prarasime krovinį. Tai aukšto prioriteto klausimas“.
Artimiausiu metu visų sričių atstovai tikisi susėsti prie bedro stalo, surikiuoti problemas ir numatyti jų įgyvendinimo planą.