Pasak TTLA vadovo Povilo Drižo, pirmojo ketvirčio rezultatai siunčia signalą apie didelius transporto rinkos pokyčius – mažėjantis vartojimas Europoje ir dėl to krentanti paklausa mažina šių paslaugų įkainius.
„Krovinių vežimo keliais pajamos, praėjus žiemos šventėms ir atostogų sezonui, pirmąjį ketvirtį paprastai krenta kiekvienais metais. Tačiau šių metų pirmoje pusėje stebimas daug didesnis rinkos kritimas nei įprastai“, – pranešime sakė P.Drižas.
Pasak jo, Europoje tarifai jau krito du ketvirčius iš eilės – ketvirtąjį 2022-ųjų ir pirmąjį šių metų ketvirčius, be to, jų mažėjimas gali būti fiksuojamas ir antrąjį ketvirtį.
Lietuvos banko ir Valstybės duomenų agentūros duomenimis, pirmąjį šių metų ketvirtį, palyginti su ketvirtuoju 2022-ųuų ketvirčiu, krovinių apyvarta tonkilometriais augo 37 proc., tačiau paslaugų eksportas pinigine verte smuko 15,6 proc.
TTLA analizė rodo, kad eksporto pajamų vienam tonkilometriui dalis pirmąjį ketvirtį susitraukė 39 proc. Tai atspindi bendrą tendenciją Europoje, kur sparčiai krenta tarifų indeksas. Paskutinį kartą toks reiškinys fiksuotas per pandemiją – 2020 metų antrąjį ketvirtį.
„Krovinių vežimo keliais tarifai krenta dėl mažėjančio vartojimo Europoje. Nors nuogąstavimai dėl energetikos krizės kiek atslūgo ir energijos kainos stabilizavosi, sąlyginai aukštame lygyje besilaikanti infliacija, brangstantis skolinimasis ir kiti nepalankūs makroekonominiai veiksniai stabdo Europos pramonės augimą“, – sakė P.Drižas.
Tarptautinės kelių transporto sąjungos IRU duomenimis, pirmąjį ketvirtį, palyginti su 2022 metų tuo pačiu laiku, vartojimas Vokietijoje susitraukė 6 proc., Prancūzijoje – 3,9 proc., Italijoje – 2,8 proc., Jungtinėje Karalystėje – 4,3 proc., Čekijoje -14,5 proc.
Krovininis kelių transportas sukuria trečdalį viso šalies paslaugų eksporto – Lietuvos banko duomenimis, 2022 metais jis siekė 5,58 mlrd. eurų – 35 proc. daugiau nei 2021 metais, o pirmąjį šių metų ketvirtį – 1,39 mlrd. eurų, arba 23,5 proc. daugiau nei prieš metus.