To, ko nepabaigė pandemija, pabaigs valdžia. Taip liūdnai juokauja Lietuvos aviacijos verslas, susipažinęs su naujomis rinkliavomis. Spalio 26 d. Transporto kompetencijų agentūros (TKA) iniciatyva buvo priimtas sprendimas kelti atlyginimo už teikiamas paslaugas dydžius.
Naujos rinkliavos šokiravo
Valstybei priklausanti viešoji įstaiga Transporto kompetencijų agentūra prižiūri aviacijos sektorių, teikia licencijas, yra atsakinga už avarijų analizę. Ji kasmet peržiūri rinkliavas, tačiau šiais metais jų augimas šokiravo aviatorius.
„Ji visiškai neatsižvelgė į dabartinę rinkos bei viso pasaulio padėtį. Tai skubotas žingsnis, turėsiantis ženklios neigiamos įtakos Lietuvos aviacijos įmonėms“, – 15min sakė aviacijos įmones vienijančios Civilinės aviacijos asociacijos vadovas Artūras Stankevičius.
Pavyzdžiui, metinis oro bendrovių priežiūros mokestis auga nuo 3180 eurų iki 16 429 eurų.
Pasak jo, kol Lietuvos verslai šaukiasi pagalbos per antrąją COVID-19 bangą, aviacijos industrijai, vienai iš labiausiai pandemijos paveiktų verslo sferų, nuspręsta ne padėti išgyventi sunkmetį, bet padidinti mokesčių naštą.
Agentūra: rinkliavos turi padengti mūsų sąnaudas
Vidutiniškai rinkliavos didinamos apie 12-13 proc. motyvuojant tuo, kad atitinkamu dydžiu planuojama padidinti TKA biudžetą 2021 m.
Kaip 15min paaiškino Agentūros Komunikacijos vadovė Agnė Mažeikytė, agentūros paslaugų įkainiai apskaičiuojami pagal Vyriausybės patvirtintą specialią metodiką.
„Joje mums numatyta prievolė kartą per metus perskaičiuoti rinkliavas atsižvelgiant į praėjusiais metais įstaigos patirtas sąnaudas. Tad naujieji rinkliavų dydžiai, kuriuos praėjusią savaitę patvirtino susisiekimo ministras, yra paremti 2019 metais įstaigos patirtų sąnaudų baze“, – sakė A.Mažeikytė.
A.Stankevičius sako nesuprantantis tokios logikos. „Ar jie nemato, kad 2019 metais buvo kita situacija, ir beveik niekas nekalbėjo apie pandemiją“, – stebėjosi jis.
Tiesa, TKA patvirtino, kad siekė rinkliavas peržiūrėti iš esmės, o ne tik pakoreguoti jas pagal patirtas sąnaudas.
„Analizavome savo veiklos procesus, diskutavome su aviacijos priežiūros specialistais, kiek laiko jiems užtrunka atlikti vieną ar kitą užduotį suteikiant klientams konkrečias paslaugas. Tokia plati peržiūra atlikta pirmą kartą, tad dabartiniai mūsų mokesčiai realiai atitinka patiriamas įstaigos sąnaudas“, – teigė ji.
Pasak atstovės, yra rinkliavų, kurios didėja, tačiau yra ir tokių, kurios sumažėjo daugiau nei 30 proc., tad kiekvienos aviacijos įmonės individuali situacija su naujosiomis TKA rinkliavomis bus skirtinga.
Ministras pasirašė tik po rinkimų
Asociacijos vadovas pastebėjo, kad rinkliavų dydžių pakeitimas susisiekimo ministro J.Narkevičiaus buvo pasirašytas iškart po rinkimų, o aviacijos įmonės net nesusipažino su paskutiniuoju jo įsakymo projektu, neatsižvelgiant į esamą industrijos padėtį.
Lietuvos lenkų rinkimų akcijai–Krikščioniškų šeimų sąjungai atstovaujantis J.Narkevičius nepateko į kitos kadencijos Seimą.
„Aviacijos industrija yra vienas labiausiai COVID-19 paveiktų verslo sektorių. Šiuo metu vien skrydžių yra atliekama 45,8 proc. mažiau nei tuo pat metu pernai. Pandemijos ribojimų piko metu buvo atšaukta net iki 70,8 proc. skrydžių globaliai“, – vardino A.Stankevičius.
„Aiškaus atsakymo, kodėl taip didėja mokesčiai, nebuvo. Mes tik pateikėme savo pastabas, tikėjomės, kad netvirtins šio projekto. Bet viskas išėjo kitaip“, – piktinosi asociacijos vadovas.
Be to, jis atkreipė dėmesį ir dėl naujai ateinančių bendrovių. „Į Lietuvą ateina trys naujos aviakompanijos. Kaip atrodys Lietuva dabar, kai rinkliavas padidino tada, kai pasaulio šalys stengiasi gelbėti aviacijos verslą“, – stebėjosi asociacijos vadovas.
Pavyzdžiui, Latvijos oro bendrovė „Air Baltic Corporation“ steigia padalinį Lietuvoje. Bendrovė BNS teigė, jog tai susiję su jos planais plėsti Lietuvos susisiekimą su pasauliu.