„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Vėluojantis Regioninio skrydžių valdymo centro projektas kelia nerimo

Dėl stringančio beveik 11 mln. eurų vertės regioninio skrydžių valdymo centro projekto bendrovė „Oro navigacija“ baiminasi netekti licencijos. Be to, Lietuvai gali grėsti Europos Sąjungos sankcijos, jei iki 2018-ųjų metų centras nebus pastatytas. Tačiau šaltiniai Europos Komisijoje sako, kad nerimauti nėra pagrindo – „Oro navigacijos“ licencija nebus atimta, skrydžiai Lietuvos oro erdvėje nenutrūks.
Valstybinė įmonė „Oro navigacija“
Valstybinė įmonė „Oro navigacija“ / Vidmanto Balkūno / 15min nuotr.

„Oro navigacijos“ vadovas Algimantas Raščius teigia, kad šiuo metu deramasi su trimis rangovais, kurie pretenduoja statyti centrą. Anot jo, siekiama procedūras užbaigti kuo greičiau ir laiku pastatyti itin svarbų valstybei objektą, tačiau jis pripažįsta, kad tai bus iššūkis.

Susisiekimo ministerija žada aiškintis, ar įmanoma suspėti laiku įgyvendinti projektą.

Viešųjų pirkimų tarnyba, kuri jau anksčiau rekomendavo nutraukti vieną su centro statyba susijusį konkursą, praėjusią savaitę įpareigojo „Oro navigaciją“ įsitikinti, kad naujo konkurso rangovų kvalifikacija atitinka reikalavimus. Anot A.Raščiaus, tai jau padaryta, pirmadienį pradėtos derybos dėl 10,89 mln. eurų (su PVM) vertės centro statybų.

Gresia prarasti licenciją – A.Raščius

A.Raščius sako, kad skrydžių valdymo centras, kuriame bus įdiegta nauja įranga, turi būti baigtas iki 2018-ųjų vasario. Tačiau vis dar tebevyksta rangovo konkurso procedūros, jo laimėtojas nepasirinktas. „Oro navigacijos“ vadovas sako baiminantis, kad laiku neįdiegus naujos įrangos, bendrovė gali prarasti licenciją – tokiu atveju šalyje nebūtų lėktuvų skrydžių valdytojo.

„Įmonei gresia licencijos atėmimas, o valstybei – Europos Sąjungos reglamento nevykdymas, ten visokių procedūrų yra, pradedant baudomis, baigiant dar visokiomis sankcijomis“, – BNS sakė 17 metų įmonei vadovaujantis A.Raščius.

Anot jo, Europos Komisija Lietuvai galėtų skirti apie 10 mln. eurų baudą.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Algimantas Raščius
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Algimantas Raščius

EK šaltiniai: nėra pavojaus prarasti licenciją

Susisiekimo ministerija teigia nurodžiusi įmonės valdybai inicijuoti veiksmus, kad projektas būtų įgyvendintas laiku.

„Susisiekimo viceministras Ričardas Degutis kreipėsi į „Oro navigacijos“ valdybos narius su prašymu jau artimiausiame posėdyje įvertinti susidariusią situaciją ir pateikti siūlymus, kokių veiksmų reikėtų imtis, kad statybos planai būtų įgyvendinti laiku“, – teigiama BNS pateiktame ministerijos komentare.

Kai kurie Europos Sąjungos (ES) institucijų veiklą gerai išmanantys pareigūnai abejoja, ar yra rimtas pavojus „Oro navigacijai“ prarasti licencijas – Europos Komisija pirmiausia turėtų pradėti pažeidimų procedūrą, o jos paprastai trunka kelerius metus.

„Licencijos turbūt neatims net ir dieną, kai sueis terminas. Būtų per daug nekonstruktyvu iš Komisijos pusės“, – BNS teigė vienas pareigūnas, kalbėjęs su anonimiškumo sąlyga.

M.Dvareckas: licencija nebus atimta

Nepriklausomas „Oro navigacijos“ valdybos narys, investicijų bendrovės „Ad Ventum“ generalinis direktorius Marius Dvarekcas teigia, kad projektą bus spėta įgyvendinti laiku ir skrydžių valdymo licencija nebus prarasta.

„Šiuo metu vyksta derybos, jeigu per artimiausias savaites ar iki kovo 1 dienos bus pasirašyta sutartis, nematau priežasčių, kodėl turėtų būti nespėta pastatyti pastato ir įrengti įrangą. Vadovui nereikėtų apie tai kalbėti, nes naudos tai neduoda“, – BNS sakė M.Dvareckas.

Tai yra kombinacija problemų. Vienas dalykas, viešųjų pirkimų sistema nėra tobula, kitas dalykas, aišku, ir įmonė padarė klaidų, tuos pirkimus organizuodama,– M.Dvareckas.

Jo teigimu, skrydžių valdymo centro projektas strigo, nes įmonei trūksta viešųjų pirkimų patirties. Pasak jo, sutvarkyti problemai buvo pasamdyti teisininkai.

„Tai yra kombinacija problemų. Vienas dalykas, viešųjų pirkimų sistema nėra tobula, kitas dalykas, aišku, ir įmonė padarė klaidų, tuos pirkimus organizuodama.

Vėliau, reaguodama į klaidas, Viešųjų pirkimų tarnyba sustabdė procedūras ir viskas užsitęsė, ir turime dabar tokią situaciją“, – aiškino M.Dvareckas.

Jis tikino, kad yra atsarginis planas – galima įrangą sumontuoti atsarginėse patalpose, jeigu naujų patalpų statyba vėluotų.

„Nesijaudinkite, skrydžiai virš Lietuvos bus“, – sakė M.Dvareckas.

Trys būdai išspręsti problemą

„Oro navigacijos“ vadovo teigimu, problemą galima išspręsti trimis būdais: Europos Komisija pratęs laiką, iki kada reikia įdiegti naują skrydžių valdymo įrangą, patalpos įrangai bus pastatytos laiku, nauja įranga laikinai bus naudojama atsarginėse patalpose.

A.Raščius neatmetė galimybės, kad naujos skrydžių valdymo sistemos įrangos įdiegimo laikas gali būti pratęstas, tačiau, anot jo, bus bandoma laiku baigti statybas arba bent įrengti patalpas naujai technologijai.

„Kalba, kad laikotarpį, kuris yra 2018 metų vasario mėnuo, galbūt pakeis, kol kas tai planuojame, kad kažkaip įgyvendinsime, stengiamės. Tai yra direktoriaus ir įmonės iššūkis (...). Dabar kaip tik yra nustatomas eiliškumas, kad pirmiausiai bus techninė patalpa statoma, nes jau šių metų pabaigoje turi ateiti įranga“, – BNS sakė „Oro navigacijos“ vadovas.

Anot jo, „Oro navigacija“ turi atsargines patalpas, jas jau rodė EK atstovams, kuriems esą jos tinka.

„Mes turime atsarginius variantus, jei šis projektas užsitęstų, net atsargines patalpas. Pas mus buvo atvažiavę Europos Komisijos atstovai, kurie žiūrėjo, kaip mūsų statybos, ką darysime, jei konkursai dar tęsis. Parodėme, kad turime atsargines patalpas, jie išvažiavo patenkinti“, – teigė jis.

R.Masiulis: klausimas neturi likti ant stalo

Susisiekimo ministras Rokas Masiulis sako, kad padėtis turi būti taisoma kuo greičiau ir „tas klausimas neturi likti ant stalo“. Jis teigia, kad bus vertinama bendra įmonės ir jos vadovo veikla, ir neatmeta galimybės, kad vadovybė bus keičiama.

„Apmaudu, kad bendrovė viešuosius pirkimus vykdė nesklandžiai, bet įmonės valdyba turi užtikrinti, kad šis klausimas būtų išspręstas. Aš manau, kad tokių pasekmių (licencijos panaikinimas - BNS) nebus (...), dar per anksti tą klausimą svarstyti. Aš manau, kad tokio dalyko negali būti“, – BNS sakė R.Masiulis, paklaustas, ar yra tikimybės, kad bendrovė praras licenciją.

„Kaip ir su visomis įmonėmis, mes „Oro navigacijos“ veiklą vertinsime ir žiūrėsime, ar reikia kažkokių sprendimų. Visas įmones vertinsime ir jeigu toks sprendimas bus priimtas (dėl vadovo atleidimo - BNS), tai mes jį komunikuosime“, – pridūrė susisiekimo ministras.

Konkursai stringa kelerius metus

„Oro navigacijos“ skelbiami skrydžių valdymo centro rangovo konkursai stringa jau kelerius metus. 2015 metų gruodį Vilniaus apygardos teismas nurodė bendrovei nutraukti primą kartą skelbtą konkursą, nes įmonė neteisėtai reikalavo iš dalyvių turėti sertifikuotą informacijos saugumo vadybos sistemą.

Į teismą kreipėsi bendrovė „Merko statyba“, pasak kurios, ši sąlyga buvo perteklinė ir neadekvati pirkimo objektui, o pati „Oro navigacija“ tokios sistemos neturi ir nepaaiškino, kodėl numatė tokį reikalavimą. Be to, tokio sertifikato konkursuose nereikalauja nei Valstybės saugumo departamentas, nei Specialiųjų tyrimų tarnyba, o ją įdiegę yra vos du tiekėjai.

2016 metų rugsėjį Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) „Oro navigacijai“ rekomendavo nutraukti kitą – 3,25 mln. eurų vertės ryšių, navigacijos ir stebėjimo techninės patalpos statybos sutartį. Ši patalpa yra skrydžių valdymo centro dalis.

VPT tuomet teigė, kad įmonė turėjo organizuoti tarptautinį konkursą, tuo metu „Oro navigacija“ neįžvelgė pažeidimų ir atsisakė nutraukti sutartį su vienintele konkurso dalyve „Satela“. A.Raščius BNS teigė, kad sutartis galioja.

2016 metais „Oro navigacija“ paskelbė naują skrydžių valdymo centro rangovo konkursą. Šiemet sausį VPT įpareigojo išsiaiškinti, ar konkurso dalyviai turi teisę statyti ypatingus statinius – nuotekų šalinimo tinklus, nes šis reikalavimas nebuvo nurodytas konkurso sąlygose, tačiau yra būtinas.

VPT priekaištavo dėl konkurencijos ribojimo

Anot VPT vadovės Dianos Vilytės, konkurse būta reikalavimų, ribojančių konkurenciją, tačiau nereikalavo, jog dalyviai būtų kvalifikuoti statyti nuotekų tinklus. Pastarasis reikalavimas, anot D.Vilytės, yra privalomas.

„Iš pirkimo dokumentų visumos matome, kad perkančioji organizacija kėlė kvalifikacijos reikalavimus, kurie ribojo konkurenciją, tačiau privalomų reikalavimų, atsižvelgiant į pirkimo objektą, nekėlė, pavyzdžiui, pirkimo objekto viena dalis yra nuotekų tinklų (ypatingo statinio) statyba, tačiau perkančioji organizacija nereikalavo tiekėjų turėti privalomą šio objekto statybai kvalifikacijos atestatą. Atsižvelgiant į tai, VPT įpareigojo perkančiąją organizaciją grįžti į kvalifikacijos vertinimo etapą ir įsitikinti, kad atrinkti tiekėjai turi reikiamą kvalifikaciją. Perkančioji organizacija įpareigojimą įvykdė“, – BNS teigė D.Vilytė.

A.Raščius teigė, kad įmonė tarnybai pateikė rangovų kvalifikaciją įrodančius dokumentus ir gavo leidimą tęsti konkursą. Anot jo, pirmadienį prasidėjo derybos su rangovais, iš kurių 3 atitinka kvalifikacijos reikalavimus, tačiau jis atsisakė įvardinti bendroves.

„Merko statyba“ BNS patvirtino, kad naujame konkurse nebedalyvauja.

Nauja įranga padidintų skrydžių pralaidumą

„Europa susiduria su oro erdvės pralaidumu. Kiekvienais metais apie 1 mln. valandų orlaiviai užlaikomi vien dėl valdymo sistemos netobulumo, ir buvo priimtas politinis sprendimas, kad padidintų skrydžių valdymo zonų ir centrų pralaidumą, kai kurią informaciją, ką dabar skrydžių valdymo vadovas perduoda radiju, perduoti duomenimis – sms. Vienas žmogus gali pasakyti tiek, kiek jis gali, o sms galima daugiau informacijos per trumpą laiką paskleisti“, – BNS sakė A.Raščius.

Tačiau jis teigė, kad Lietuvai ši įranga nėra būtina, nes šalies oro erdvės pralaidumas yra pakankamas.

„Mums ta įranga nereikalinga, mes turime didelį pralaidumą ir galime aptarnauti maždaug 30 proc. daugiau orlaivių, bet yra Vokietija, yra Anglija, kitos šalys, kur susiduriama su tomis problemomis, o Europos Sąjungoje priimami sprendimai bendrai“, – tikino A.Raščius.

2018 metais Lietuvoje turi būti įdiegta nauja skrydžių valdymo sistema. Tai yra Europos Komisijos iniciatyvos „Bendras Europos dangus“ dalis, kuria siekiama sutrumpinti maršrutus, juos atpiginti bei išmesti į aplinką mažiau teršalų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs