Penktadienio rytą Sergejus iš Baltarusijos vilkiku su lietuviškos registracijos numeriais vežė šaldytas mėlynes. Kai Aliaksandras Lukašenka pagrasino uždaryti sienas, jis dar nebuvo įsėdęs į vilkiką.
Krovinys buvo skirtas Lietuvos užsakovui, o ir mašina priklauso Lietuvos kompanijai, taigi daugiau rizikos, kad krovinys gali užstrigti. „Bet jokių problemų nebuvo – Lietuvos pusėje teko kiek palaukti, tačiau Baltarusijoje – jokių problemų“, – sakė jis.
Pastebėjo tik sugriežtinimą
Netoli stovi „Girtekos“ vilkikas su lietuviškais numeriais. Vairuotojas – baltarusis. „Ant sienos buvau pusę šešių ryte, ir dabar jau tuoj būsiu praleistas“, – sakė jis. Tiesa, vilkikas į Lietuvą grįžta tuščias, todėl ir jo patikra – greitesnė.
Bet vilkikų su lietuviškais numeriais Medininkų poste – vienetai. Verslas jau anksčiau pasiruošė galimiems netikėtumams.
Praėjus dešimčiai valandų po to, kai A.Lukašenka viešai pažadėjo uždaryti sienas su Lietuva ir Lenkija, Medininkų poste vilkikai sieną kirto įprastai. Vežėjų asociacijos „Linava“ atstovai penktadienį ryte Medininkų pasienio kontrolės punkte skubiai susitiko su muitinės pareigūnais, bet susitikime vyravo ramios nuotaikos.
„Nesame gavę jokios informacijos apie tai, kad siena gali būti uždaryta. Vilkikai važiuoja įprastu ritmu, tiesa, kontrolė Baltarusijos pusėje sugriežtėjo, bet tik tiek“, – kalbėjo muitininkai. Pasirodo, baltarusiai vilkikus su ES šalių registracijos numeriais siunčia į rentgeno patikrą, anksčiau tai darydavo tik pasirinktinai.
Sureagavo jau anksčiau
Tiesa, muitininkai prisiminė, kad trečiadienį srautas iš Baltarusijos kiek sulėtėjo – nuo įprastų 450 per parą iki 330. „Vairuotojai mini, kad kontrolė sugriežtėjo, todėl per valandą patikrinama mažiau automobilių nei įprastai“, – teigė muitininkai sunerimusiems „Linavos“ vežėjams.
Tačiau penktadienį patikra vėl vyko įprastu režimu – maždaug 20 vilkikų per valandą.
Tiesa, pokyčių yra ir į juos lietuviškas verslas jau reaguoja ne pirmus metus. Pasieniečių statistika rodo, kad Baltarusijos sieną kertančių vilkikų su lietuviškais registracijos numeriais kasmet mažėja. Pavyzdžiui, 2017 metais tarp į Baltarusiją išvykusių vilkikų lietuviški sudarė 27 proc.
„Šiandien tokių gali būti apie dešimt, gal dar mažiau“, – pastebėjo „Linavos“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas.
Pavyzdžiui, penktadienį ryte iš kelių dešimčių vilkikų, kurie laukė patikros Medininkų poste, 15min rado tik du su lietuviškais numeriais. Čia dominuoja baltarusiškos ir rusiškos registracijos vilkikai. Dalis jų priklauso Lietuvos kompanijoms, kurios turi savo firmas Baltarusijoje.
Atsisako lietuviškų numerių
„Jau maždaug savaitė kaip klientai atsisakinėja krovimo į lietuviškais numeriais paženklintus vilkikus. Todėl kroviniai atvyksta baltarusiškuose ir rusiškuose vilkikuose“, – sako „Linavos“ generalinis sekretorius Z.Buivydas.
Didžiosioms įmonės tokie A.Lukašenkos grasinimai gali būti papildoma proga užsidirbti – užsakovai ieško vežėjų su vietos registracijos numeriais. „Manau, kad dėl to gali nukentėti smulkios įmonės, kurios turi vilkikus su lietuviškais numeriais“, – užsiminė „Linavos“ generalinis sekretorius.
Beje, tą patį pastebi ir muitinės tarpininkai – krauti prekes geriau ne į lietuviškos registracijos vilkikus.
Achilo kulnas – Kaliningradas
Dauguma vežėjų netiki, kad siena su Baltarusija gali būti uždaryta. Netiki tuo ir muitininkai. „Ką valgys Kaliningradas, jei sieną čia uždarys“, – penktadienį ryte užsiminė vienas muitininkas, tikrinęs vilkikus.
Kroviniai iš Rusijos į Kaliningradą gabenami per Baltarusiją ir Lietuvą, tad užsidarius sienai nutrūktų visa grandinė. Lėktuvai, laivai – ne išeitis.
Tiesa, dalis krovinių siuntėjų renkasi Latvijos-Rusijos sieną, ypač vežantys į Baltarusiją. Vežėjai sako, kad tokių gali padaugėti, nors ir nepatogu. Bet sienos uždarymui Lietuvos-Baltarusijos pasienyje, regis, niekas nesiruošia.
„Aišku, niekas negali atsipalaiduoti, verslas įsitempęs ir tebėra nepaprasta padėtis. Su kiekvienu tokiu pareiškimu kyla nerimas. Bet kol kas viskas savo vėžėse“, – teigė „Linavos“ generalinis sekretorius.