Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Elektromobiliai verslui: kompensacijos įsigyjant, privalumai vairuojant ir PVM atskaitos galimybė

Šalies verslas vis drąsiau žvalgosi į elektrines transporto priemones. Automobilių parkų elektrifikavimas yra tik laiko klausimas, o elektriniais varikliais varomų transporto priemonių populiarėjimą versle lemia ir apčiuopiama finansinė nauda – šiandien juridiniai asmenys gali pasinaudoti ir kompensacija įsigydami elektromobilį, ir PVM atskaitos galimybe.
Elektromobilis
Elektromobilis / Shutterstock nuotr.

Apžvelkime, dėl ko elektra varomas automobilis verslui yra geras pasirinkimas. Rinkoje netrūksta elektromobilių, vienu įkrovimu galinčių nuvažiuoti 400–500 km, be to, kelionė elektriniu automobiliu yra kur kas pigesnė nei automobiliu su vidaus degimo varikliu, o elektromobilio priežiūra reikalauja mažiau išlaidų.

Griežtėjantys reikalavimai automobilių parkui

Vykdant transporto sektoriaus transformaciją, siekiama esminio pokyčio – kad elektromobilis versle taptų nebe išimtimi, o taisykle. Be to, valstybės kompensacijos (kurios yra tik viena iš elektromobilumo plėtros skatinimo priemonių) elektriniams automobiliams rodo, kad ir šalies komercinės paskirties transporto ateitis orientuota į nulinę taršą.

Rinkoje netrūksta elektromobilių, vienu įkrovimu galinčių nuvažiuoti 400–500 km.

Alternatyviųjų degalų įstatyme įtvirtinta nuostata, jog nuo 2030 m. komerciniai automobiliai, varomi ne alternatyviaisiais degalais, negalės būti registruojami mūsų šalyje. Dar daugiau, pagal sugriežtintus žaliųjų viešųjų pirkimų reikalavimus nuo 2021 m. rugpjūčio iki 2025 m. pabaigos 60 proc. visų įsigyjamų lengvųjų automobilių anglies dvideginio emisijos turi būti iki 50 g CO2/km, o nuo 2026 m. – 100 proc. įsigyjamų automobilių turės būti tik nulinės CO2 emisijos.

Elektrinio automobilio įsigijimas – ne tik finansinė nauda, bet ir įvaizdžio dalis. Įmonės, nusprendusios savo transporto priemonių parką papildyti nulinės emisijos elektromobiliais, remia tvaraus transporto plėtrą ir yra įsipareigojusios saugoti aplinką. Tačiau, žvelgiant iš verslininkų perspektyvos, labai svarbūs yra ir ekonominiai skaičiavimai.

Elektromobilių pirkėjams – 88 mln. Eur subsidijų

Kompensacijomis pasinaudoti gali ne tik naują elektromobilį perkantys šalies gyventojai, bet ir verslo atstovai. Nuo 2022 m. birželio tiek fiziniai, tiek juridiniai asmenys kviečiami teikti paraiškas paramai gauti.

Elektrinio automobilio įsigijimas – ne tik finansinė nauda, bet ir įvaizdžio dalis.

Lėšos skiriamos iš Modernizavimo fondo, kuriame 2022–2026 m. laikotarpiui numatyta 50 mln. Eur. Nuo 2023 m. rugpjūčio 14 d. paraiškas įsigyti grynuosius elektromobilius gali teikti taip pat ir šalies viešieji juridiniai asmenys, lėšos jiems yra skiriamos iš Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės, kurioje 2023–2026 m. laikotarpiui numatyta 38 mln. Eur. Taigi, bendra skirtos paramos suma įspūdinga – ji siekia net 88 mln. eurų.

Iš Modernizavimo fondo juridiniams asmenims numatytos kompensacijos suma – 4 tūkst. eurų. Tokia kompensacija mokama pareiškėjui už kiekvieną įsigytą naują M1 ar N1 klasės elektromobilį, nuo kurio pirmosios registracijos datos yra praėję ne daugiau kaip 6 mėnesiai.

Elektromobilių entuziastas, tinklalapio 100procentuelektrinis.lt autorius Dainius Jakas komentavo, kad reikšminga, ilgą laiką galiojanti subsidija suteikia užtikrintumo. Kita vertus, pirkdami naują automobilį žmonės vertina ne tik tai, ką gali sutaupyti ar atgauti čia ir dabar, bet ir kokią naudą turės ilguoju laikotarpiu.

„Vienas iš elektromobilio privalumų yra tas, kad keliauti juo kainuoja perpus pigiau, o kai kuriais atvejais ir dar pigiau. Be to, elektromobiliai turi mažiau greitai besidėvinčių detalių – juose nėra žvakių, dirželių, filtrų, tepalų, sankabų, – taigi ir techninės priežiūros kaštai gerokai mažesni“, – vardija D. Jakas.

Vienas iš elektromobilio privalumų yra tas, kad keliauti juo kainuoja perpus pigiau.

Septynerius metus vien elektra varomas transporto priemones vairuojantis D. Jakas sako suprantantis, kad dar ne visi Lietuvos vairuotojai pasiruošę pokyčiams, tačiau jie anksčiau ar vėliau įvyks, nes ribojimų, mokesčių ir baudų tiems, kas toliau riedės taršiomis transporto priemonėmis, tik daugės.

PVM atskaitos galimybė ir M1 kategorijos elektromobiliams

Elektromobilumo kainą įmonėms mažina ne tik kompensacijos, bet ir dar viena priemonė – PVM mokesčio atskaitos galimybė. Nors bet kuriais degalais varomi N1 ir M1 kategorijų automobiliai realiame gyvenime gali būti kaip dvyniai (toks pats kėbulas, toks pats interjeras, toks pats variklis), tačiau tik N1 kategorijos automobiliui, traktuojamam kaip „komercinės paskirties transporto priemonė“, galima išleistą PVM sumą įtraukti į PVM atskaitą.

Nuo šių metų pradžios fiziniai ir juridiniai asmenys, kurie yra PVM mokėtojai, įsigyjantys iki 50 tūkst. eurų vertės elektromobilius, gali pasinaudoti PVM atskaitos galimybe tiek N1, tiek M1 kategorijos elektromobiliams. Ne paslaptis, kad diskutuojama, kad PVM atskaitai numatytos kainų lubos, siekiančios 50 tūkst. eurų, gali būti per žemos.

Žinoma, už tokią sumą prabangaus elektrinio sedano nenupirksime, tačiau gana nemažai miesto SUV automobilių, sedanų, hečbekų kainuoja mažiau nei 50 tūkst. eurų. Bestev4me.eu tinklalapyje radome 87 tokius elektromobilius.

Elektromobilių iki 50 tūkst. eurų rinka ir pasiūla auga. Gamintojai atnaujina esamus, pateikia visiškai naujus, dar nematytus modelius. Konkurencijai augant, tikėtina, kad nemažai modelių, buvusių virš 50 tūkst. eurų kainų segmente, atsiras ir iki 50 tūkst. eurų segmente.

Elektromobilių iki 50 tūkst. eurų rinka ir pasiūla auga.

Įmonių vadovai, prieš svarstydami, verta ar neverta pirkti elektromobilį, turėtų sudėlioti visą grandinę: įvertinti kompensacijas, PVM atskaitos galimybes, paskaičiuoti, kiek kainuos eksploatacija, ypač kiek ji atpigs tada, jei įmonė įsirengs automobilių įkrovimo stoteles.

Papildomos lengvatos irgi leis sutaupyti

Svarstant, kokie automobiliai turėtų pakeisti senstelėjusius įmonės automobilius, reiktų įvertinti ir įvairias papildomas lengvatas. Susisiekimo ministerijos Ateities susisiekimo politikos grupės vyresnioji patarėja Aistė Gasiūnienė pabrėžia, kad elektromobiliams miestuose taikomos statymo, įvažiavimo lengvatos, suteikiama galimybė naudotis specialiai pažymėta viešojo transporto (A+) juosta. Komerciniai (N1 klasės) elektromobiliai yra atleisti nuo kelių mokesčio, o nuo 2026 m. jiems galios 75 proc. šio mokesčio lengvata.

Ataskaitoje „Fleet Barometer 2022“ automobilių parkų valdytojai prognozuoja, kad per ateinančius trejus metus 28 proc. komercinių automobilių ir 14 proc. mikroautobusų automobilių parkuose bus grynieji elektriniai automobiliai.

Norą keisti automobilių parką lemia praktiniai sumetimai. Svarbiausias jų – degalų sąnaudų mažinimas, taip pat rūpinimasis aplinka, atsakingo įmonės įvaizdžio kūrimas, rūpinimasis darbuotojų komfortu, nes, sėsdami prie elektromobilio vairo, jie gali mėgautis tyliu, maloniu ir sklandžiu vairavimu.

Nemažą įtaką tam taip pat darys ir įsigaliojusi Įmonių informacijos apie tvarumą teikimo direktyva. Nuo 2022-ųjų įsigaliojus tvarios veiklos klasifikavimo sistemai, bankai turi peržiūrėti savo paskolų portfelius ir pirmenybę teikti tvariam verslui. Todėl įmonės, siekdamos gauti finansavimą, pvz., automobilių parko atnaujinimui, turės investuoti į švaresnes technologijas, t. y. elektromobilius bei automobilius su vandenilinio kuro elementais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?