Vežėjai tokios akcijos nusprendė imtis dėl to, kad Vyriausybė priėmė sprendimą vairuotojų algų koeficientą padidinti nuo 1,3 iki 1,65. Tai reiškia, kad didesnė dalis komandiruotpinigių bus apmokestinta.
Šiuo metu vežėjai paprastai gauna minimalią algą, o kita dalis būna išmokama komandiruotpinigiais, kurie nėra apmokestinti.
Pervežimo įmonių vadovai skundžiasi, kad mokestinė našta bus nepakeliama mažoms, iki 10 vilkikų valdančioms, transporto bendrovėms. Tačiau profsąjungų atstovai ir dalis vairuotojų gina naują tvarką, nes taip vairuotojai bus geriau socialiai apsaugoti.
Vilkikai – Vilniaus centre
Akcijos metu krovininių automobilių vilkstinė, lydima policijos ekipažų, nedideliu greičiu pradėjo sukti ratus po Vilniaus centrą.
Automobilių vilkstinė juda Gedimino prospektu pro Seimą, ministerijas ir Vyriausybę, taip pat A.Goštauto gatve. Sunkiasvorės transporto priemonės paruoštos inscenizuojant Lietuvos transporto sektoriaus laidotuves.
„Iš anksto atsiprašome vilniečių vairuotojų ir viešojo transporto keleivių, jeigu organizuojama akcija sukels laikinų nepatogumų dėl eismo. Tačiau mums, smulkaus verslo atstovams, tai paskutinė proga atkreipti valdžios dėmesį atsikvošėti ir atšaukti sprendimus, kurie paprasčiausiai palaidos smulkiuosius vežėjus“, – sako „Linavos“ generalinis sekretorius Mečislavas Atroškevičius.
Jis teigė, kad nepagalvota apie pasekmes.
„Mūsų manymu, teisinėje valstybėje tokių dalykų tikrai negalima toleruoti. Mes norėtume, kad valdžia elgtųsi atsakingai, sprendimus priiminėtų galvodama apie pasekmės. Kad nebūtų taip, jog po vienerių ar dvejų metų nebebus žmonių, kurie galėtų atsakyti už savo veiksmus, kurie tikrai padarys labai didelę žalą Lietuvai“, – tvirtino „Linavos“ vadovas.
Profsąjungos: tai ciniška akcija
Trečiadienį ryte vyksta ir kontrprotestas, palaikantis valdžios sprendimą didinti socialines garantijas vairuotojams.
Lietuvos profesinių sąjungų konfederacija (LPSK) ir Vairuotojų profesinė sąjunga sako norinti parodyti darbdaviams, jog Vyriausybės priimtas nutarimas yra būtinas ir logiškas žingsnis.
„Asociacija „Linava“ ilgą laiką ne tik nenorėjo vairuotojų atlyginimo ir dienpinigių santykio problemos išspręsti derybų keliu, bet ir dėjo visas pastangas, kad vairuotojų atlyginimai nedidėtų. Gerai, kad Vyriausybė nepasidavė darbdavių šantažui ir įsiklausė į mūsų argumentus dėl vairuotojų atlyginimų kėlimo, – sako LPSK pirmininkė Inga Ruginienė. – O dabartiniai desperatiški „Linavos“ veiksmai siekiant atšaukti Vyriausybės nutarimą – apskritai cinizmo viršūnė.“
„Dar neteko nei matyti, nei girdėti, kad darbdaviai Lietuvoje rengtų protesto akcijas, nes yra priversti gerinti darbuotojams sąlygas, – jai antrina Vairuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Jovita Jančiauskienė. – Mums bando įteigti, kad orių ir žmoniškų darbo sąlygų sukūrimas yra verslo žlugdymas, nors šio sektoriaus darbdaviai ilgai naudojosi privilegijuota padėtimi darbuotojams algas mokėti praktiškai vien dienpinigiais. Vairuotojai tuo tarpu ne tik vargsta dėl sunkiai pakeliamų darbo sąlygų, bet ir neturi pakankamų socialinių garantijų, todėl į reisus išvažiuoja ligoti, o grįždami namo jie nėra tikri, ar gaus uždirbtus pinigus.“
Vairuotojai ir juos palaikantieji į piketą atvyko užsirišę baltą juostą ar bintą, taip parodydami, kad tolimųjų reisų vairuotojai priversti dirbti net su skaudančiomis ar sulaužytomis rankomis, nes negauna normalios ligos išmokos.
Vienas pelningiausių verslų
Lietuvos įmonės pernai uždirbo 5,9 milijardo euru pelno. Transporto bendrovės uždirbo 706 mln. eurų pelno, o pajamos sudarė 10,7 mlrd. Eur. Transporto sektoriaus ikimokestinio pelno eilutė pernai padidėjo 46,7 proc.
Lietuvos bankas šių metų spalio pabaigoje parengė transporto sektoriaus analizę ir MMA koeficiento poveikio vertinimą. Dienpinigiai Lietuvoje sudaro 64 proc, atlyginimo. Didesnę dalį jie sudaro tik Rumunijoje – 69 ir Bulgarijoje 76 proc. Vokietijoje – 14–17 proc.
Be to, Lietuvos bankas yra pabrėžęs, kad ES kontekste Lietuvos transporto sektorius pasižymi santykinai mažomis išlaidomis darbuotojams ir santykinai dideliu pelningumu.