Su tuo, kad nuo sausio 1-osios keitėsi darbo sutarties sąlygos, buvo nustatyti nauji įkainiai už darbo valandas, o prievolė įmonei per pamainą uždirbti 250 litų išaugo iki 290 litų, taksistai beveik susitaikė. Tačiau žinia, kad už itin darbingą gruodį net viršvalandžius dirbę vairuotojai papildomai negaus nė cento, ne tik pakirto kojas, bet ir sužadino pyktį.
„Taksistai žino, kad gruodis yra aukso laikas, o sausis būna sunkus. Todėl žmonės stengėsi daugiau dirbti gruodį, kad gautų didesnį „bonusą“ prie atlyginimo ir padengtų tuščią sausį. O metų gale užsakymų tikrai netrūko: vyko ir baigiamieji Europos Tarybos renginiai, važinėjo diplomatai, be to, plūstelėjo šventėms namo grįžę emigrantai. Dėl „bonusų“ vyrai ėmė papildomas pamainas, stengėsi, nes niekas mums nepasakė, kad tų „bonusų“ nebus“, – portalui 15min.lt guodėsi „Vilnius veža“ darbuotojas (vardas ir pavardė redakcijai žinomi, – red. past.)
Žadėjo, bet netesėjo
Nekantriai lauktą atlyginimų dieną užtemdė raštu pranešta žinia, kad algos bus mokamos tik pagal darbo sutartyje nustatytus įkainius. Tai reiškia, kad darbuotojai priedus matys kaip savo ausis.
Žmonės stengėsi daugiau dirbti gruodį, kad gautų didesnį „bonusą“ prie atlyginimo ir padengtų tuščią sausį.
„Ant durų pakabino pranešimą – cituoju iš atminties: „Gerbiami vairuotojai, už gruodį gavote atlyginimą pagal tai, kas parašyta darbo sutartyje, nes savivaldybė sulaukė anoniminio skundo. Įmonės steigėjų nutarimu buvo apribota direktoriaus teisė skirti piniginius priedus“ – rašto turinį perpasakojo taksistas.
Nei kas išreiškė nepasitenkinimą „Vilnius veža“ darbo kokybe, nei skundo turinys darbuotojams esą nebuvo atskleistas.
Užginčyti bendrovės steigėjų sprendimą ir savo tiesą ginti teisme taksistai neturi teisinio pagrindo: „Sutarčių dėl priedų skyrimo taip ir nepasirašėme, nors „bonusų“ tvarka galiojo nuo spalio – sutartys vis buvo rengiamos...“, – sakė pašnekovas.
Anot jo, geriausi įmonės darbuotojai – ilgą darbo patirtį turintys taksistai profesionalai – nusprendė nesitaikstyti su darbdavio nesąžiningumu ir pažadų, nors tik žodinių, laužymu: „Mano žiniomis, tą pačią dieną įmonę paliko apie 20 vairuotojų.“
Tuo tarpu „Vilnius veža“ direktorius Benas Renatas Baltusis tvirtina, kad ši skaičiai neatitinka tikrovės. Jo teigimu, įmonę paliko ne 20, o tik 4 vairuotojai.
Prestižinė įmonė tampa eiline
„Vilnius veža“ vairuotojas uždirbdavo apie 1500–1700 litų per mėnesį į rankas. Tačiau pakeitus apmokėjimo metodiką ir vis didinant dienos prievolę (po pusmečio ji sieks jau 350 Lt) taksistų uždarbis susitrauks iki minimalios algos – 1000 litų.
Tokiu būdu bendrovė, turėjusi būti pavyzdinė taksi įmonė Vilniuje, tampa tokia pat kaip ir kitos, kuriose taksistams mokama kuo mažiau ir niekas neskaičiuoja jų darbo valandų.
Ar ne meras Artūras Zuokas žadėjo, kad bus 2000 litų atlyginimas?
„Ar ne meras Artūras Zuokas žadėjo, kad bus 2000 litų atlyginimas?“ – ironiškai klausė portalo pašnekovas.
Jis neslėpė, kad taksistai kartais pasvarsto: „Jei įmonėje būtų dviguba buhalterija, būtų galima visai neblogai suktis.“
„Tačiau aš suprantu, kad to būti negali. Turi būti tvarka ir aš tam tikrai pritariu. Tačiau tam, kad įmonė išvengtų nuostolių ir jų netektų dengti taksistų uždarbio sąskaita, reikėtų didinti taksi tarifus. 3 litai už kilometrą darbo dieną, manau, būtų logiška kaina“, – svarstė anonimu norėjęs likti „Vilnius veža“ darbuotojas.
Lieka taksistai, kurie mieste „grybauja“?
Šiuo metu „Vilnius veža“ keleiviai darbo dieną vežami už 2,39 lito, o naktimis, savaitgaliais ir švenčių dienomis kilometras jiems atsieina 2,99 lito.
„Paslaugos kaina tokia, kad sąnaudos neatsiperka, todėl taupoma per vairuotojų atlyginimus. Darbą palieka gerieji vairuotojai, o lieka tingūs, kuriems neįdomu surinkti „bonusą“. Naktinėje pamainoje jie pramiega mašinoje, atveža 100 litų ir pasiima sutartyje nurodytą atlyginimą – studentams jo gal ir užtenka“, – kalbėjo taksistas.
Paslaugos kaina tokia, kad sąnaudos neatsiperka, todėl taupoma per vairuotojų atlyginimus.
Dėl tokių darbuotojų atsainaus požiūrio ir nekompetencijos kenčia ne tik kolegų kišenė, bet ir įmonės prestižas: „Patyrusius taksistus pakeičia miesto nepažįstantys vairuotojai, kurie „grybauja“, nesiorientuoja nei senamiestyje, nei gyvenamuosiuose rajonuose. Klientai lieka nepatenkinti: nenuostabu, kad po to skundžiasi“, – sakė jaunas vyras.
Jis atkreipė dėmesį, kad taksisto darbas ne tik psichologiškai sunkus, bet ir fiziškai pavojingas: „Vežame girtus, būna, kad ir narkomanai įlipa į mašiną, reikia išlaipinti. Aišku, nauji automobiliai suteikia komforto, tačiau vien to neužtenka.“
Tvarką pakeitė, bet kuo čia dėtas gruodis?
„Vilnius veža“ direktorius B.R.Baltusis užtikrino, kad vairuotojams nebuvo žadamos premijos, todėl jos ir nebuvo mokamos: „Visi atlyginimai darbuotojams išmokėti pagal jų turimas darbo sutartis.“
Įmonės vadovas priminė, kad pagal anksčiau galiojusias darbo sutartis darbuotojai gaudavo nustatytą atlyginimą bei priedus nuo visos apyvartos.
„Tačiau dalies vairuotojų tai neskatino dirbti, todėl neretai pasitaikydavo, kad pasiėmę automobilį jie tiesiog grįždavo namo miegoti. Kiti darbuotojai, dirbantys sąžiningai, turėdavo uždirbti šiems darbuotojams atlyginimą. Todėl naujoji atlyginimų sistema padaryta taip, kuri motyvuotų darbuotojus daugiau uždirbti. Pagal naujas sutartis taksi vairuotojai gauna atlyginimą už išdirbtas valandas ir surinktą pinigų kiekį. Minimali suma, kurią skatinama surinkti – 290 litų. Surinkus šią sumą, nuo jos yra mokami priedai“, – pasakojo B.R.Baltusis.
Vairuotojai, kurie dirba, o ne važiuoja namo miegoti, uždirba 2000 litų ir daugiau. .
Sąžiningai dirbantys taksistai esą laisvai surenka minėtą sumą, daugelis netgi ją viršija.
„Vairuotojai, kurie dirba, o ne važiuoja namo miegoti, uždirba 2000 litų ir daugiau. Be to, vairuotojams, sudarius sutartį su sporto klubu, suteikiama proga pigiau sportuoti, suburtos „Vilnius veža“ futbolo, krepšinio komandos. Įmonė taip pat, rūpindamasi vairuotojų saugumu, pradėjo automobiliuose montuoti pavojaus signalą“, – privalumus vardijo B.R.Baltusis.
Šiuo metu „Vilnius veža“ dirba 143 darbuotojai, iš jų – 122 vairuotojai. Įmonė turi 40 Euro5 standartą atitinkančių automobilių „Volkswagen Touran“.