Tai pabrėžė Vokietijos transporto ir logistikos bendroves vienijančios asociacijos „Camion Pro e.V. Deutschland“ vadovas Andreas Mossyrsch, susitikęs su Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generaliniu sekretoriumi Zenonu Buivydu.
A. Mossyrsch teigimu, stebina tai, kad esant didžiuliam šios profesijos atstovų trūkumui, yra taikomos kvotos, kurios apriboja galimybes darbdaviams paprasčiau įdarbinti vilkikų vairuotojais piliečius iš užsienio šalių.
Vokietijoje tikrai nėra taikoma jokių kvotų ir stebina, kad jos yra Lietuvoje.
„Kaip ir visur, mūsų šalyje taip pat labai trūksta profesionalų, kurie sėstų už sunkiasvorių transporto priemonių vairo. Tad tikrai nėra taikoma jokių kvotų ir stebina, kad jos yra Lietuvoje. Dėl senstančios visuomenės ir jaunimo nenoro rinktis šį darbą, transporto įmonėse daugiausiai dirba vyresnio amžiaus vairuotojai.
Deja, bet per artimiausius kelerius metus dauguma jų išeis į pensiją, tuomet bus dar sunkiau rasti darbuotojų. Jaunimui tai atrodo nepatraukli profesija, tad esame priversti kviesti pas mus dirbti Lenkijos, Čekijos, Jugoslavijos ir Rytų Europos piliečius“, – sako „Camion Pro e.V. Deutschland“ vadovas.
Šiuo metu Vokietijos įmonių vilkikus vairuoja maždaug 50 proc. vokiečių, o tendencijos rodo, kad per artimiausius kelerius metus vairuotojais dirbs dar daugiau užsienio šalių piliečių, kurie sudarys net 70 proc. vairuotojų. Šios šalies institucijos svarsto įstatyminius pakeitimus, kurie, jei būtų priimti, leistų už vilkikų vairo sėsti jau nuo 18 metų.
Šiuo metu Vokietijos įmonių vilkikus vairuoja maždaug 50 proc. vokiečių.
„Vietos vežėjai tai vertina teigiamai, nes problemą būtina spręsti ir ieškoti įvairiausių išeičių. Situaciją apsunkina ir tai, kad daugėja išmanių vilkikų. Nors technologijos turėtų palengvinti, tačiau vyresnio amžiaus vairuotojai vengia vairuoti „protingas“ transporto priemones, nes patiriama nemažai avarijų. Jų fiksuojama daugiau nei prieš 15 metų“, – sako svečias iš Vokietijos.
Vokietijoje šios profesijos patrauklumą mažina ir tai, kad per 20 metų vairuotojų algos beveik nekilo – šiuo metu jos siekia 1600-1700 eurų į rankas.
Asociacijos generalinio sekretoriaus Z. Buivydo teigimu, Lietuva, kaip ir dauguma pasaulio šalių, susiduria su tokia pat problema – profesionalių tarptautinę kvalifikaciją turinčių vilkikų vairuotojų trukumu.
„Mes nesame vieninteliai, ieškodami darbuotojų svetur, tačiau esame vieninteliai, kurie šiai deficitinei profesijai taikome kvotas. Iki praėjusių metų Lietuvoje jos nebuvo taikomos, tačiau atsakingoms institucijoms nusprendus eksperimentuoti ir nustatyti metinę kvotą šiems metams – 11600, kurią vežėjai išnaudojo per penkis mėnesius, atsidūrėme nepavydėtinoje situacijoje. Norinčių dirti lietuvių – vos du šimtai, o kviestis darbuotojus iš užsienio – apribotos galimybės“, – sako Z. Buivydas.
Lietuvos vežėjai išnaudojo kvotą per penkis mėnesius, atsidūrėme nepavydėtinoje situacijoje.
Dėl to, pasak jo, vis daugiau verslų riboja veiklas, nes negali įgyvendinti užsakymų, atlikti pervežimų, gresia baudos už sutartinių įsipareigojimų nevykdymą užsakovams, vėluojama mokėti bankams įmokas. Smulkiosios ir vidutinės įmonės gyvena žlugimo nuotaikomis.