„Buvo pritarta, kaip ir anksčiau, kad Lietuva kartu su Latvija ir Estija įgyvendins „Rail Baltica“ projektą, tam yra numatytos lėšos kurti bendrą įmonę kartu su mūsų kaimynais. Tai bus atskira įmonė ir ji pradės darbą „Rail Baltica“ projekto įgyvendinimui ir kreipsis į Europos Komisiją, kad finansavimas būtų skirtas 85 proc. ir su sąlyga, kad atšaka nuo Kauno iki Vilniaus bus daroma iš bendrų projekto asignavimų“, – pirmadienį po Vyriausybės pasitarimo žurnalistams sakė A.Butkevičius.
Ministras pirmininkas sakė, kad dėl atkarpos iki Vilniaus nesutarimų nėra, o šis klausimas buvo labiau derybinė pozicija.
„Aš pasakyčiau, kad tai (atkarpa iki Vilniaus – BNS) buvo daugiau derybinis klausimas. Bet kol kas yra pasiektas rezultatas, kad memorandume šita atkarpa yra numatyta „Rail Baltica 2“, – teigė premjeras.
Pasak jo, numatyta tiesti vėžę per Panevėžį, nes Šiaulių geležinkelių stoties apkrova yra didelė ir norint padidinti jos pajėgumą, reiktų papildomų investicijų.
Vyriausybei pateiktoje Susisiekimo ministerijos pažymoje nurodoma, kad ateinančius ketverius metus Lietuva, Latvija ir Estija kasmet mokės po 650 tūkst. eurų (2,242 mln. litų) įmonei finansuoti.
Dokumente nurodoma, kad įgyvendinus „Rail Baltica 2“ projektą, bendra įmonė turėtų būti likviduojama. Lietuva taip pat siekia teisės naujoje bendrovėje deleguoti finansų direktorių.
Susisiekimo ministerijos Plėtros ir tarptautinių ryšių departamento direktorius Arenijus Jackus BNS praėjusią savaitę sakė, kad geležinkelio vėžė iki Vilniaus yra pagrindinis klausimas, dėl kurio Latvija ir Estija galėtų nepritarti bendros įmonės steigimo sutarčiai. Jis teigė, kad kaimyninių valstybių pozicija paaiškės antradienį.
Rugsėjį po sudėtingų derybų Lietuvos, Latvijos ir Estijos ministrai rugsėjį pasirašė deklaraciją dėl bendros „ Rail Baltica2 “ įmonės steigimo.
Bendras „Rail Baltica“ trasos ilgis Lietuvoje – apie 360 kilometrų, Latvijoje – kiek daugiau nei 300 kilometrų, Estijoje – apie 300 kilometrų. 2015 metais Lietuvoje jau bus nutiesta apie 1,3 mlrd. litų vertės apie 120 kilometrų transeuropinės vėžės nuo Lenkijos sienos iki Kauno.
„Rail Baltica 2“ vėžė Lietuvoje turėtų kainuoti apie 4,4 mlrd. litų. Geležinkelis turėtų sujungti Helsinkį, Taliną, Rygą, Vilnių ir Varšuvą, pratęsiant jį iki Berlyno. Preliminariai planuojama, kad Lietuvoje vėžė nuo Kauno bus tiesiama per Panevėžį.