Tokias rekomendacijas vyriausybinė tarptautinių sankcijų koordinavimo komisija institucijoms pateikė antradienį aptarusi Europos Komisijos (EK) liepos 13 dieną išleistas gaires dėl Rusijos tranzito į Kaliningradą per Europos Sąjungos (ES) teritoriją, pranešė Užsienio reikalų ministerija.
Pasak komisijos, prekybos apimtys turi būti skaičiuojamos pagal geležinkeliais pervežamų būtinųjų prekių apimtis, metiniai jų vidurkiai nustatomi kalendoriniais metais – nuo sausio 1 dienos iki gruodžio 31 dienos, o 2022 metų vidurkiai skaičiuojami už trejus metus nuo 2019 metų sausio 1 dienos.
Be to, trejų metų vidurkis turi būti nustatomas pagal EK Reglamente su visais pakeitimais ir papildymais bei jo prieduose nustatytas prekių grupes ir būtinosioms prekėms priskirtus prekių kodus.
Pasak BNS šaltinių, sankcionuotų prekių tranzitas į Kaliningradą gali būti atnaujintas iš karto po šio komisijos išaiškinimo, konkreti data nėra nustatyta. Anksčiau svarstyta jį atnaujinti nuo rugpjūčio 1-osios.
Muitinės departamento atstovė Lina Laurinaitytė-Grigienė sako, kad muitinė yra pasirengusi atnaujinti tranzitą ir laukia konkrečių skaičiavimų.
„Mes laukiame konkrečių prekių tranzito vidurkių skaičiavimo iš Susisiekimo ministerijos. Muitinė yra pasiruošusi atlikti procedūras pagal naują Europos Komisijos išaiškinimą“, – BNS sakė L.Laurinaitytė-Grigienė.
Vėliau ji teigė, kad departamentas gavo rekomendacijas iš vyriausybinės tarptautinių sankcijų koordinavimo komisijos ir šiuo metu procesai koordinuojami tarp institucijų.
„Šiuo metu sankcionuotų prekių gabenimas tiek sausumos, tiek geležinkelio, jūros ar oro keliais draudžiamas“, – BNS pridūrė muitinės atstovė.
BNS šaltinių teigimu, trejų metų prekių tranzito vidurkius turėtų suskaičiuoti „Lietuvos geležinkeliai“, o galutinę kontrolę atliks Muitinės departamentas. Skaičiuojant vidurkius bus imami tik kroviniai, kurie buvo pervežami geležinkeliais, vilkikais gabentos prekės nebus skaičiuojamos.
Pasak šaltinių, neįmanoma atskirti ir tų prekių, kurios galbūt bus skirtos eksportui per Kaliningrado uostą. Specialistai mano, kad vartojimo prekių eksportas per jį yra menkas, nes uostas iš esmės skirtas karinėms reikmėms.
Leidimą bankams atlikti atsiskaitymų operacijas tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir Rusijos ūkio subjektų turėtų duoti Susisiekimo ministerija, teigia šaltiniai. Tikėtina, kad atsiskaitymai bus atliekami rankiniu būdu.
Vyriausybinė komisija taip pat sutarė dėl EK gairių įgyvendinimo principų, draudžiančių tranzitu vežti karines, dvigubos paskirties prekes ir technologijas, taip pat dėl būtinųjų prekių pervežimo.
Pasak pranešimo, institucijos, kontroliuojančios tranzitą, jį stabdys ir sulaikys prekes, jei būtų viršytas metinis sankcionuojamų prekių kiekis.
Atsižvelgiant į tai, kad nėra aišku, ar sankcionuotos prabangos prekės yra priskirtinos būtinųjų prekių kategorijai, komisija pasiūlė šiuo klausimu papildomai konsultuotis su Europos Komisija.
Dėl Kaliningrado tranzito principų tariamasi Europos Komisijai praėjusią savaitę leidus per ES teritoriją pervežti sankcionuotas prekes tarp pagrindinės Rusijos dalies ir šio eksklavo.
Dalies Rusijos prekių tranzitą į Kaliningradą Lietuva anksčiau stabdė, įsigaliojus ES sankcijoms, paskelbtoms dėl Maskvos invazijos į Ukrainą, ir nurodė tai dariusi remdamasi ankstesniu tranzitą draudusiu EK sankcijų išaiškinimu.
Birželio 17-ąją įsigaliojo draudimas į ES teritoriją gabenti rusišką plieną ir juoduosius metalus, liepos 10-ąją – cementą, alkoholį, medienos, stiklo, aliuminio, popieriaus gaminius, gipsą, laivų dalis. Rugpjūčio 10-ąją įsigalios draudimas vežti anglį ir kitą kietąjį iškastinį kurą, o nuo gruodžio 5 dienos – rusišką naftą ir jos produktus.
„Lietuvos geležinkeliai“ skelbia, kad tranzitu į Kaliningradą ir atgal pernai pervežė apie 11,5 mln. tonų krovinių, iš jų beveik 2 mln. tonų – iš Kaliningrado į Rusiją. Daugiausiai pervežta maisto pramonės produktų (1,3 mln. tonų), o kitų rūšių kroviniai gabenti mažomis apimtimis.
Tuo metu Statistikos departamento duomenimis, pernai į Kaliningradą ir iš jo pervežta apie 5,5 mln. tonų, 2020 metais – 5,53 mln., o 2019 metais – 7 mln. tonų krovinių.