Turbūt daugelis žmonių sutiktų, kad prognozės – slidus dalykas. Ypač kai kalba pasisuka apie „Euroviziją“. Kasmet visoms konkurse dalyvaujančioms šalims paskelbus savo atstovus ir jų dainas, tarp „Eurovizijos“ gerbėjų prasideda įnirtingos diskusijos, kurios galiausiai virsta prognozėmis, kas ir kokią vietą užims didžiojoje „Eurovizijoje“.
Su 15min konkurso gerbėjų įžvalgomis ir lažybininkų prognozėmis pasidalijo portalo „eurodiena.lt“ redaktorius, „Eurovizijos“ ekspertas Tautvydas Neliupšis.
Tiesa, jis tik iš dalies sutinka, kad eurovizinės prognozės nėra nuspėjamos. Kaip pavyzdį jis pateikia praėjusių metų spėjimus dėl nugalėtojo. Visą laiką nuo pat dainos pasirodymo iki pat konkurso finalo Izraelio atstovė Netta Barzilai prognozėse užėmė lyderės poziciją. Ir nors prieš finalą būta susvyravimų, galiausiai spėjimai pasitvirtino – surinkusi 529 balus, Netta daugiau nei 100 balų aplenkė antroje vietoje likusią Kipro atstovę Eleni.
Tačiau čia T.Neliupšis ragina vien lažybininkų prognozėmis nesiremti. Labai svarbu, kaip pasirodymus vertina konkurso gerbėjai – jie atstovauja žiūrovams.
„Prognozuoti galima iš gerbėjų, muzikos kritikų atsiliepimų, bet svarbiausias vis dėlto yra pasirodymas. Jei jis visiškai neįdomus, neįkvepiantis, tai net ir labai gerą dainą sunku išsaugoti. Pavyzdys – praėjusių metų Belgijos pasirodymas. Daina buvo labai gerai vertinama lažybininkų, bet po repeticijų jos prognozės labai krito. Pasirodymas nesužavėjo gerbėjų, daina tiesiog prarado visą savo žavesį“, – 15min sakė T.Neliupšis.
Jis pats sako eurovizinėms lažyboms rinktųsi saugesnius variantus, užuot spėjęs, kas nugalės ar papuls į top penketuką, geriau lažintųsi dėl to, kurios šalys iš pusfinalio pateks į finalą, arba į finalinį dešimtuką.
Kalbėdamas apie tai, kokios šiuo metu yra finalo prognozės, Tautvydas pirmiausia išskiria Rusiją, kuriai ilgą laiką lažybininkai prognozavo pergalę, tačiau vos tik pasirodė daina, su kuria Sergejus Lazarevas atstovaus šaliai, jo galimybės sumenko. Dėl pasirinktos „power“ stilistikos baladės, jis iš pirmos vietos nusileido į antrąją. Gerbėjai tikėjosi panašios stilistikos popmuzikos kūrinio kaip ir 2016-aisiais.
„Rusija yra tam tikras konkurso fenomenas, nes ji jau daugelį metų yra tarp konkurso favoritų. Išskyrus praėjusius metus, kai šalis patyrė visišką fiasko. Rusijai užimti aukštas pozicijas padeda šalies vardas ir kaimynių gausa. Nesvarbu, kokioje situacijoje šalis buvo, kaimynai, tarp jų ir Lietuvos žiūrovai, Rusijai visada duoda balų. Šiemet tų balų gauti padės ir Sergejaus Lazarevo vardas“, – mano T.Neliupšis ir priduria, kad šiemet Rusijos šansai geriau yra vertinami lažybininkų, nei gerbėjų.
Pasak T.Neliupšio, šiuo metu pirmąją vietą tiek gerbėjai, tiek lažybininkai sutartinai skiria Nyderlandų atstovui Duncanui Laurence'ui. Labai įdomu ir tai, kad Rusija labai ilgą laiką buvo pirmoje vietoje, bet kai Sergejus Lazarevas išleido dainą, jis neteko lyderio pozicijos ir krito į antrąją vietą.
Ekspertas atkreipia dėmesį, kad Nyderlandai tokią sėkmę lažybose buvo pasiekę jau senokai – 2014-aisiais metais, kai šaliai atstovavo lietuvių širdis užkariavęs duetas „The Common Linnets“ (tais metais Lietuva konkurso finale šiam pasirodymui skyrė 12 balų – red.past.). Šiais metais Nyderlandai europiečių širdis, kaip ir 2014-aisiais, bandys užkariauti su lyrine daina.
„Paskutinį kartą Nyderlandai taip gerai vertinami buvo 1998 ir 2000 metais. Nuo 2005-ųjų iki 2013-ųjų jie nė karto nepapuolė į finalą. Bet bent jau kol kas aš nebūčiau toks užtikrintas dėl Nyderlandų pergalės. Tai yra viena iš tų dainų, kuri buvo išrinkta uždarai. Dar nėra aišku, kaip atrodys pasirodymas scenoje, o tai daug lemia“, – teigė konkurso ekspertas.
Jis taip atkreipia dėmesį, kad konkurse galioja ir nerašyta taisyklė – jei laimi popmuzikos kūrinys, tai kitais metais didesnius šansus turi lyrinės dainos, arba atvirkščiai. Kaip pavyzdys – du paskutiniai konkursai. 2017-aisiais nugalėjo lyriška daina, 2018-aisiais – pop daina, aukščiausią vietą tais metais užėmusi baladė buvo tik ketvirta.
Šiemet konkurse daug greitų dainų, taip yra greičiausiai dėl to, kad pirmąją ir antrąją vietas pernai užėmė būtent tokio tipo kūriniai. T.Neliupšis pastebi, kad šių metų konkurse dauguma dainų savo stilistika lygiuojasi ne į nugalėtojos Netos kūrinį, o į antrąją vietą pernai užėmusios Eleni dainą.
Būtent toks ir yra Šveicarijos kūrinys, kuriam finale prognozuojama trečioji vieta. Lucos Hanni atliekamas kūrinys gerbėjų vadinamas vyriška 2018-ųjų Kipro atstovės kūrinio „Fuego“ versija.
„Šiemet šveicarai pirmą kartą po ilgo laiko dainą išsirinko uždaruoju būdu. Pažvelgus į prognozes, panašu, kad tai pasiteisino. Šveicarija paskutinį kartą finale buvo 2014-aisiais, o į dešimtuką vietą finale buvo užėmusi tik 2005-aisis su estų grupe“, – pasakojo T.Neliupšis.
Ketvirtoji vieta, pasak lažybininkų, turėtų atitekti Švedijos atstovui Johnui Lundvikui. Lundviką atstovauti šaliai vieningu sutarimu išrinko tiek žiūrovai, tiek tarptautinė komisija. Jis sulaukė maksimalių balų iš visų komisijos narių, to niekada nėra buvę nuo pat 2010-ųjų, kai buvo pristatyta tarptautinė komisija. Jo eurovizinis kūrinys „Too Late For Love“ jau dabar yra superhitas Švedijoje.
Įdomus faktas, kad J.Lundvikas šiais metais didžiojoje „Eurovizijoje“ turės net dvi dainas. Jis ne tik prisidėjo prie šių metų Švedijos dainos, taip pat parašė ir kūrinį „Bigger Than Us“ – su juo Jungtinei Karalystei atstovaus Michaelis Rice‘as.
Penktoji vieta prognozuojama Italijos atstovui Alessandro Mahmoudui. Jo atliekama daina šaliai yra kiek neįprasta – moderni ir išsiskirianti minimalistiniu pasirodymu.
„Italas kurį laiką buvo lažybininkų favoritas, bet tik iki tos akimirkos, kol dar nebuvo paskelbtos Nyderlandų ir Šveicarijos dainos. Nebuvo aišku, ar tikrai Mahmoodas atstovaus Italijai, nes jis Sanremo muzikos festivalį laimėjo komisijai padedant, žiūrovai norėjo, kad šaliai atstovautų jų favoritas“, – sakė T.Neliupšis
Vis dėlto, Tautvydas galutinio Italijos rezultato nesiryžtų prognozuoti – 2017-ais metais šalis buvo konkurso favoritė, bet užėmė tik šeštąją vietą, o pernai, kai niekas nesitikėjo, italai užėmė 5-ąją vietą.
Šeštoji vieta finale prognozuojama Islandijos atstovams, techno ir pankroko grupei „Hatari“.
„Eurovizijos“ gerbėjai labai teigiamai vertina šių metų Islandijos atstovų šansus. Tai rodo, kad jie labai išsiskiria, moka patraukti, tada ne tiek gilinamasi į dainą, jos struktūrą. Manau, kad apie jų pergalę tikriausiai nereikėtų kalbėti, bet finale jie užims gana aukštą vietą“, – apie prognozę Islandijai kalbėjo T.Neliupšis.
Jis atkreipė dėmesį, kad šaliai sutrukdyti pasiekti aukštų rezultatų gali komisija. Pagal statistiką, šalių komisijose daug vyresnio amžiaus muzikos ekspertų, jie yra konservatyvūs ir tokios muzikos gali tiesiog nesuprasti.
„Islandija padarė didžiausią transformaciją konkurse – nuo lyriškiausio, ramiausio kūrinio pernai iki absoliučios bombos, screaming stiliaus sunkiosios muzikos šiemet. Panašios stilistikos kūrinį 2015-aisiais pristatė Dauno sindromą turintys rokeriai iš Suomijos“, – įžvalgomis dalijasi Tautvydas.
„Eurovizijos“ gerbėjai sutaria, kad šių metų Islandijos pasirodymas bendrame konkurso kontekste bene labiausiai išsiskiriantis. Juos išskiria ne tik pasirodymas, grupė nevengia ir aštrių pasisakymų, dėl kurių Islandijos delegacijos vadovui teko ne kartą aiškintis. Visai neseniai grupės nariai skelbė, kad jų misija – sunaikinti kapitalizmą pasaulyje, taip pat kvietė į kovą Izraelio ministrą pirmininką Benjaminą Netanyahu.
Tačiau čia reikėtų pirmiausia suprasti, kada grupė vaidina, o kada elgiasi natūraliai. Tai tik scenos personažai, kuriais siekiama pritraukti kuo daugiau dėmesio. Kaip pavyzdį T.Neliupšis pateikia 2006-ų metų tos pačios Islandijos pasirodymą.
„Tai ne pirmas kartas, kai Islandija daro kažką panašaus konkurse. prieš keturiolika metų „Eurovizijoje“ šaliai atstovavo Silvia Night. Tai buvo tik personažas, bet labai daug žmonių priimdavo tai labai asmeniškai ir galvodavo, kad ji tokia yra visur ir visada“, – prisimena konkurso žinovas.
Septintoje ir aštuntoje vietoje varijuoja dvi šalys – Kipras ir Graikija. Joje dvi moterys – kiprietė Tamta ir graikė Katerine Duska.
Dešimtuko pabaigoje, devintoje vietoje, norvegų grupė „KEiiNO“, dešimtoje – Maltos atstovė Michela Pace.
Verta paminėti ir dar keletą ryškių ir išsiskiriančių šių metų konkurso pasirodymų. „Vaikinas, kuris scenoje pasirodo su moterišku įvaizdžiu“, – taip, keliais žodžiais būtų galima apibūdinti šių metų Prancūzijos atstovą, musulmoniškų šaknų turintį Bilalą Hassani.
„Jis nėra nei drag queen, nei transseksualus žmogus, tiesiog jo sceninis įvaizdis yra moteriškas. Jo daina – asmeninė, apie sunkią vaikystę ir svajones. Tai yra beveik tipinis eurovizinis kūrinys, vienas iš tų variantų, kai asmenybė yra įdomesnė už patį pasirodymą“, – teigė T.Neliupšis.
Dar vieną išsiskiriantį ir net eurovizinio žanro standartus laužantį pasirodymą paruošė Portugalija. Šalis į konkursą išsiuntė dainininką Conaną Osirisį su išskirtinės struktūros kūrinu. Portugalijos nacionalinės atrankos finale pirmąją vietą jam skyrė ne tik komisija, bet ir žiūrovai.
„Klausant dainą, ji skamba įdomiai, pasirodymas taip pat nestandartinis, bet jis šiek tiek užgožia dainą ir galutinis rezultatas neatrodo toks įspūdingas. Daina nėra lyrinė, bet ji gana rami. Ji balansuoja ant ribos atrodyti nuobodžiai“, – įžvalgomis dalijasi T.Neliupšis ir priduria, kad Portugalijos šansus finale papulti į dešimtuką vertintų atsargiai.
Štai kaip, pagal lažybininkus, turėtų susidėlioti finalo dešimtukas:
1. Nyderlandai
2. Rusija
3. Šveicarija
4. Švedija
5. Italija
6. Islandija
7. Kipras
8. Graikija
9. Norvegija
10. Malta
O kaip atrodo jūsų dainų dešimtukas? Rašykite komentaruose